- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- Proxmox VE
- Kapnak egy rakás reklámot a Roblox játékosai
- ArchiCAD és Artlantis topik
- Mikrotik routerek
- YouTube
- WLAN, WiFi, vezeték nélküli hálózat
- Linux kezdőknek
Új hozzászólás Aktív témák
-
myckie2
őstag
Hajrá! Kíváncsi vagyok nagyon, hogy most sikerül-e.
-
Zola007
veterán
Tűzijáték lesz és még nincs is szilveszter
Mʏ ᴘʜɪʟᴏsᴏᴘʜʏ ɪs: Iᴛ’s ɴᴏɴᴇ ᴏғ ᴍʏ ʙᴜsɪɴᴇss ᴡʜᴀᴛ ᴘᴇᴏᴘʟᴇ sᴀʏ ᴏғ ᴍᴇ ᴀɴᴅ ᴛʜɪɴᴋ ᴏғ ᴍᴇ. I ᴀᴍ ᴡʜᴀᴛ I ᴀᴍ ᴀɴᴅ I ᴅᴏ ᴡʜᴀᴛ I ᴅᴏ. I ᴇxᴘᴇᴄᴛ ɴᴏᴛʜɪɴɢ ᴀɴᴅ ᴀᴄᴄᴇᴘᴛ ᴇᴠᴇʀʏᴛʜɪɴɢ. Aɴᴅ ɪᴛ ᴍᴀᴋᴇs ʟɪғᴇ sᴏ ᴍᴜᴄʜ ᴇᴀsɪᴇʀ. - Sɪʀ Aɴᴛʜᴏɴʏ Hᴏᴘᴋɪɴs
-
emre33
addikt
Robbanást nem szokták élőben mutatni, mindig pont akkor szakad meg a kép.
Aztán hosszú percek tellenek el, mire elárulják a kudarcot.Egész céggel a nagyravágyó marketing a bajom.
Mindent beigérnek, sok újságíró elhiszi, aztán koppanás van.2011-2012 körül született egy cikk urvilag.hu.
Nagypofával irja a Spqcex hivő cikkíró: lehet tippelni hogy SLS vagy Falcon 9 heavy fog elöbb repülni.Akkor 2013 várták a startot....
Idén se fog repülni.[ Szerkesztve ]
ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360
-
Geffry
aktív tag
Az űrkutatás nehéz. Az út csak 1 óra lenne kocsival, csak épp nagyon vacak irányba kell menni.
Amit ők kitaláltak az korszakalkotó. Az hogy nem nagyon működik még, csupán azért van mert nagyon bonyolult amit meg akarnak valósítani, pláne egy ekkora rakétával, (lásd. a Blue Origin nem is dörgölte a SpaceX orra alá a sikerét, hiszen az ő New Shepard-jük jóval kisebb és lassabb) de ha sikerül begyakorolniuk a leszállást akkor nyert ügyük lesz hosszútávon. Csak idő kell hozzá mert nem elég elméleti szakembernek lenni.
Az a melldöngetés amiről te beszélsz az pedig egyfajta új űrverseny. A Holdraszállás előtt is ugyanez volt, csak két nemzet közt. Azóta (jobban) beszűkült a látókör és a legtöbb nemzet nem akar vagy nem tud ilyen célokra sokat áldozni. A SpaceX a maga "arrogáns" hozzáállásával ezt ellensúlyozza. Egy egészséges versenyhelyzetet teremt, bár tény hogy ez ennél összetettebb azért, de a lényeg végeredményben ugyanaz lesz: valamelyik rendszernek működnie kell hogy végre túltegyük magunkat az elmúlt 40év "anyánk szoknyája mögé bújásán" és visszamenjünk (királyi többesszám, mivel az emberi fajra értem) hogy folytassuk a kutatást.
TLDR: Álmok nélkül nincs jövő.
A PH-n mindenki mindig jobban tudja. Fél óra Google keresés után...
-
emre33
addikt
Marketing.
Nézd meg a Falcon Heavy promóvideóját.
Soha az életben nem fog egy helyre, szárazföldre visszaérni az első fokozat mindhárom része.
Két külső még ok, ha elég kicsi terhet szállít, de középső fizikai képtelenség.Másik markeging hülyeség az 52 tonna teherbírás.
Irreálisan sok. Csupán PR, vevők megszerzése.
Űrkutatás nem erről szól, nem a spórolásról.ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360
-
Geffry
aktív tag
Épp ezért akarnak mindenáron egy bárkára leszállni. Nem kell mindent ennyire szó szerint értelmezni, látványvideó ez tény, de akik képesek egy műholdat megépíteni azok szerintem nem hagyják magukat ilyen könnyen "megvezetni".
Továbbá ahogy azt írtam is, sok nemzetnek nincs rá pénze hogy az űrkutatással foglalkozzon. Szóval de igen, sajnos a spórolásról szól a dolog. Nemhiába eröltette a NASA az űrsiklót annyi ideig ameddig. Embereket ÉS rakományt egyszerre felvinni úgy hogy azután újrahasználhassák ugyanazt a szekeret egy nagyon jó opciónak tűnt. Még úgy is hogy a nagy komplexitásnak nagy hibalehetőség volt az ára... (és persze ebbe bele lehet kötni, mert egy idő után valószínűleg a fenntartási költsége ellensúlyozta az eldobható rakétákon megspórolt összeget, de ekkorra már túl mélyen beleásták magukat a projectbe és volt alternatívájuk amíg az oroszok barátok nem lettek.)
Ha nem kell új rakétákat építeni akkor csökken a kilövések ára, így pedig az olyan kis porfészkek is képesek lesznek arra hogy saját műholdat küldjenek fel mint például mi. Nyilván ez egy hosszútávú dolog, nem hiszem hogy a pannon puma egyhamar az űrbe szökik, de egy példának jó volt.
Az általad írt teherbírás pedig a egy alacsony Föld körüli pályára vonatkozik. ~160-200km. ez lássuk be nem olyan vészesen magas. A világűr "hivatalos" határa 100km, tehát ez épphogy fent van. Nyilvánvaló hogy ebben a tömegben már benne van egy utolsó előtti fokozat is ami például a Holdig tudna juttatni egy ennek megfelelően jóval kisebb rakományt.
[ Szerkesztve ]
A PH-n mindenki mindig jobban tudja. Fél óra Google keresés után...
-
nagyúr
Egész céggel a nagyravágyó marketing a bajom.
Mindent beigérnek, sok újságíró elhiszi, aztán koppanás van.Rám nem lehet rámsűtni, hogy SpaceX / Elon Musk rajongó lennék, de tényszerű, hogy a SpaceX és a Falcon 9 alapjaiban rázta meg a hordozórakéták piacát. Fele annyiért viszik fel a műholdakat, mint az Európai és Amerikai konkurensek, lassan már az Oroszok is drágábbak lesznek náluk.
Ezek mellett ott van a Dragon esete, mert kevesebb pénzből (olcsóbban) jobb képességű űrhajót építettek, mint az Orbital ATK Cygnus-a.
Néha a SpaceX-nél is beüt a mennykő, és valóban iszonyú agresszív a marketingjük, ami nekem sem tetszik. De az is tény, hogy per pillanat ők az alfái és omegái az űrhajózásnak.
Nagypofával irja a Spqcex hivő cikkíró: lehet tippelni hogy SLS vagy Falcon 9 heavy fog elöbb repülni.
Akkor 2013 várták a startot....
Idén se fog repülni.Azért erre térjünk vissza pár hónap múlva, 2016 áprilisára és októberére van beírva egy-egy Falcon Heavy indítás. Az SLS most 2018-ra van, legközelebb. Szóval azért még mindig esélyesebb, hogy a Falcon Heavy előbb fog repülni.
Igen, ettől még nem 2013-ban repült, szó se róla...
Űrkutatás nem erről szól, nem a spórolásról.
Bocsánat, az űrkutatás is a spórolásról szól, nézd meg az EXOMARS kálváriáját, ahol 2005 óta számtalan áttervezést élt meg a program, mert az ESA-nak nincs több pénze, a NASA belépett majd kilépett, végül az oroszok barterbe viszik fel a műholdakat...
Az EXOMARS időtáblája:
2005: Az ESA jóváhagy egy Mars orbitert és rovert a 'Flagship' (kiemelt költségvetésű) programok között. A hordozóeszköz egy Szojuz-Fregatt, amiért az ESA fizet.
2009: A lassan haladó programba beszáll a NASA, azon az áron, hogy Atlas V. rakétával indítják a Rover-t. A rakéta kisebb teljesítménye miatt a áttervezésre szorul a program. Rövidesen azonban kettébontják a programot, két Atlas V. indításra. Ekkor bekerül a programba egy új amerikai rover is, a Mars Astrobiology Explorer-Cacher (MAX-C). Még 2009-ben az ESA és a Roszkozmoz aláír egy megállapodást, ahol a hosszú ideje szenvedő Fobosz-Grunt programot összehoznák az ExoMars-al. Az oroszok egy Proton hordozórakétát biztosítanak "tartalék megoldásként", cserébe orosz műszerek és alkatrészek kerülnek az ExoMars-ba.
2011: A NASA megszorítások miatt a MAX-C rovert kivonják a képletből, egy Atlas V. és egy Proton indítás lenne, az előbbi 2016-ban a Trace Gas Orbitert juttatná a Mars köré, a második pedig 2018-ban egy új, nagyobb európai Rover-t, amelyen amerikai és talán orosz tudományos eszközök is lennének.
2012: Év végén a 2013-as NASA költségvetést átstrukturálják. A James Webb űrteleszkóp költségeinek megszaladása miatt az ExoMars programból teljesen kiszállnak az amerikaiak.
2013: A Roszkozmosz és az ESA megállapodik a 2016 és 2018-ban induló ExoMars missziókról. Az oroszok adnak két Proton-Briz hordozórakétát, illetve ők építik az ExoMars 2018 Rover leszálló modulját. Cserébe a Trace Gas Orbiter fedélzetére telepítenek két, eredetileg a Fobosz-Grunt számára készült tudományos műszert, további kettőt az ExoMars fedélzetére, és a teljes program tudományos eredményeihez teljes hozzáférést kapnak.
2014: A költségvetés problémái miatt a Kanadai űrügynökség is beszáll kis mértékben a programba, cserébe a tudományos eredményekért.
2015: Eredetileg 2016 februárban indítandó első ExoMars missziót egy hónappal eltolják, miután a leszálló egység üzemanyag-érzékelő rendszerében hibát találnak.
2016 március 14.: Proton-M/Briz-M hordozórakéta, ExoMars Mars-orbiterszonda / Schiaparelli Mars-leszálló egység, Bajkonur (közös orosz-európai Mars-program, az orbiter elsődleges feladata hogy kommunikációs átjátszóállomásként működjön 2022-ig, első sorban a 2018-ban indítando ExoMars rover részére, illetve több spektrométerrel a légkört illetve a felszínt vizsgálja, és van egy sztereokamerája is, a felszín részletesebb feltérképezésére, a Schiaparelli első sorban leszállási demonstrációs modul, amelynek a légkörbe való fékezést és a puha leszállást kell bemutatni, illetve szintén a légkört vizsgálja, de mivel csak akkujai vannak, 4 sol-ig (marsi nap) fog várhatóan csak működni)
2018? Második Proton-M indítás, a rover indítása a Mars-ra. Jelenleg elképzelhető, hogy 2020-ra csúszik pénzügyi okokból.Ezen kívül tegyük mellé, hogy a SpaceX mostanra már a kereskedelmi megrendelések nagy részét is kezdi besöpörni, mert olcsóbb tud lenni a konkurenciánál...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Épp ezért akarnak mindenáron egy bárkára leszállni.
Pardon, az elhasznált üzemanyagtól függ, hogy hol próbálnak meg leszállni. A SES-9 esetében, mivel nagy műholdról és GTO pályáról van szó, így kevés üzemanyag marad az első fokozatban, ezért nincs mód rendes lassítási fázisra. Éppen ezért a SpaceX is előre jelezte, hogy kicsi az esély a teljesen sikeres leszállásra.
Nemhiába eröltette a NASA az űrsiklót annyi ideig ameddig.
Az űrsikló program ezer sebből vérzett, kezdve ott, hogy az USAF (pontosabban az akkor még titkos NRO, vagyis Nemzeti Felderítési Iroda, a kémműholdakat felügyelő szervezet) határozta meg a raktér méreteit, át odáig, hogy irreálisan magas indítási számokat határoztak meg, alaptalan számokra támaszkodva, és ezt csak az 1980-as évek közepén-végén kezdték el beismerni. Aztán ott van még a hővédő pajzs kezelésének a problémája, vagy az irgalmatlanul drága üzemeltetés költsége.
Ha nem kell új rakétákat építeni akkor csökken a kilövések ára, így pedig az olyan kis porfészkek is képesek lesznek arra hogy saját műholdat küldjenek fel mint például mi. Nyilván ez egy hosszútávú dolog, nem hiszem hogy a pannon puma egyhamar az űrbe szökik, de egy példának jó volt.
India meglehetősen spártai körülmények és alacsony finanszírozás mellett kifejlesztette a saját hordozórakétáját (illetve abból már több típust is) és műholdjait, közte a saját regionális GPS rendszerét. Lehet így is.
Az általad írt teherbírás pedig a egy alacsony Föld körüli pályára vonatkozik. ~160-200km. ez lássuk be nem olyan vészesen magas.
Ha megnézed a honlapját, azzal kezdik, hogy ez a legerősebb rakétája a világnak. Mintha nem lett volna Saturn V., N-1 és Enyergia.
Továbbá érdemes megnézni Günther oldalát, ott ugyanis ki vannak szépen gyűjtve a számok.
53 tonnát úgy tud, hogy Crossfeed (a két szélső fokozat táplálja a középső fokozat hajtóműveit) mellett, vissza nem térő fokozatokkal indul a rakéta. 38,25 tonnás teherbírást tud úgy, hogy CF mellett a gyorsító és az első fokozatait visszahozza.
Képes 53 tonnás terhet LEO pályára eljuttatni a rakéta? Feltehetően igen. Csak akkor zéró újrafelhasználás (és teljes ár) lesz a jutalom...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
marc.loedi
csendes tag
http://waitbutwhy.com/2015/08/how-and-why-spacex-will-colonize-mars.html
Ezt ajánlom figyelmedbe. Hosszú olvasmány, de rengeteg infó van benne és jól elmagyarázza, hogy valójában mi is a célja a SpaceX-nek/Elon Musknak, és hogy miért szükséges ez az agresszív marketing.
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz marc.loedi #11 üzenetére
Jujj... Na most ez az írás (noha bizonyos részleteiben igen alapos és roppant korrekt) nagyon sok téren kb. ugyanúgy költői túlzásokba esik, mint a SpaceX honlapján a Falcon Heavy mellé odaírni, hogy a világ legerősebb rakétája.
Csak beleolvasva:
-Nem említi, hogy a két első Falcon-1 indítást (illetve annak kudarcát) a DARPA fizette, a harmadik indításnál a négy műhold közül három állami (kettő ezekből NASA) fizető utas volt (és semmisült meg).
-Nem említi, hogy a SpaceX mókásan megfogalmazott szerződéseket írt alá, hogy pénzhez jusson, a Kanadai űrügynökség CASSIOPE műholdja 5 évet pihent egy hangárban, mert a SpaceX megígérte, hogy legfeljebb 10 millió dollárért feljuttatja azt, a kanadaiaknak pedig nem volt pénze, tehát kapva kaptak az alkalmon. Az eredetileg ígért Falcon-1 indításra nem került sor, sokkal (5 évvel) később pedig egy Falcon-9 kvázi tesztindításon (a Falcon-9 v1.1 első indítása) lett a világűrbe küldve. A szerződésben kötbér ugyebár nem szerepelt.
-Azt írják, hogy a Falcon-1 sikere után egyszer csak felhívta a NASA, hogy akarnak adni neki 1,6 milliárd dollárt. Egy frászt, a SpaceX agyon küzdötte magát, hogy megnyerje a NASA döntéshozóit magának, Musk végigpromózta az egész időszakot, már csak azért is, mert közben a szintén folyamatosan veszteséges Tesla is pengeélen táncolt épen. Ha akkor és ott nem jön a NASA döntése a CRS-ről, akkor a SpaceX rövid úton csődbe ment volna.És a többi, és a többi, és a többi...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Geffry
aktív tag
Ebből én most itt helyben kihátrállok. Te vagy az okosabb, te tudsz többet a témáról, de én is játszok Kerbal Space Program-ot
Viszont akárhogy nézem, javarészt hasonló a véleményünk, csak Te nagyon kifejtetted az álláspontod, míg én csak nagyvonalakba szedve leírtam ami épp relevánsnak tűnt a fentebbi hozzászóló által írtakhoz. Meg kicsit olyat is ami talán nem az...
Én lényegében csak arra akartam kilyukadni hogy mi például megközelítőleg nulla darab rakétát lőttünk fel, míg a szóbanforgó cég már letett valamit az asztalra az űrutazás területén. Talán nem a mi dolgunk kritizálni őket azért ahogy igyekeznek elérni a céljaikat. Illetve ugyanez igaz például a NASA rossz döntéseire is. Emberek vagyunk, a hibáinkból tanulunk.
És még egy nagyon nagyon kis okoskodós jajj de odamondok megjegyzés és azután tényleg befogom a számat. Igen, nekem is az első dolog ami eszembejutott hogy egyáltalán nem a legerősebb rakéta a világon. De ahogy már korábban mondtam, nem kell mindent szó szerint érteni. Ha az aktuálisan használatban / gyártásban levő rakétákhoz viszonyítjuk akkor igenis lehet hogy a maga módján az. A New Horizons-t hordozó Atlas V -t is több alkalommal hallottam "a legerősebb rakéta" -ként emlegetve, de a Két Voyager szonda is az akkoriban legerősebbnek titulált Titan IIIE-n indult útnak.
Persze ettől még igaz az hogy nem írták oda hogy a világ jelenlegi legerősebb rakétája. (Habár azt sem állították hogy a valaha épített legerősebb...)Én mindenesetre szurkolok nekik és remélem hogy a pesszimista hozzáállásuk csak annak a jele hogy nem akarják elbízni magukat és így csak kellemes meglepetés érheti őket.
[ Szerkesztve ]
A PH-n mindenki mindig jobban tudja. Fél óra Google keresés után...
-
senior tag
Részemről szurkolok nekik
1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239
-
gerii
addikt
Ennyi volt.
-
nagyúr
A döntés mögött az volt, hogy a folyékony oxigén feltöltésekori hőmérsékletet nem tudták biztosítani. E nélkül nem pedig nem garantálható, hogy a rakétának elegendő teljesítménye lenne a műholdat a megfelelő GTO pályára állítani. A SES-9 tömege a hivatalos adatok szerint 5 300 kg, míg a SpaceX oldalán 4 850kg van megadva GTO-ra feljuttatandó hasznos teher esetén. Szóval a helyzet nagyon úgy néz ki, hogy a Falcon 9 v1.1 Full Thrust is csak teljesen optimális esetben tudja biztonságosan pályára állítani a műholdat...
Ja , előbb-utóbb csak összejön
Jelenleg Szombat Előtt Nem Indítjuk a felkiáltás (Not Earlier Than Saturday). A légtérzár engedélye egyébként helyi idő szerint péntek este 11 óráig érvényes.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Megszenvednek a SpaceX-nél a mélyhűtött oxigénnel.
A probléma az, hogy a LOX hőmérsékletét tartani nem olyan egyszerű, így folyamatosan hűteni kell. Nem tudni, hogy milyen megoldást használnak, két fő elterjedt eljárás van, az elektromos hűtés, amely egyszeri nagyobb befektetés, viszont utána csak elektromos áram kell hozzá. A másik (valószínűbb) a folyékony nitrogén (LN2) "fürdő". Itt egy kvázi hőcserélben a LOX-ot csővezetéken forgatják folyamatosan, a csővezeték pedig egy LN2 tartályban van. A LOX-ot cirka -190-200°C környékére kellene hűteni, az LN2 a folyamatban természetesen felmelegszik, de a gáz halmazállapotú nitrogént nyugodtan ki lehet engedni a légkörbe.
A jelek szerint a rendelkezésre álló hűtőképesség nem elegendő, hogy megfelelő hőmérsékletre visszahűtsék az oxigént adott idő alatt (ezért kellett két nappal eltolni a második indítási kísérlet után a következőt). Ahogy most kinéz, ezen legalábbis valamilyen szinten felülkeredhettek, mivel a vasárnapi indítási ablak után már a hétfői is megvan, ha a vasárnapi valamiért nem jönne össze...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
emre33
addikt
Folyamatosan olyan híreket/információkat olvasok, hogy a SpaceX spórol, de ott ahol nem lehet.
Biztos találtak, találni fognak még technikákat, amivel olcsóbb lehet, na de Nasa-nál nem lesznek okosabbak, nem fogják feltalálni a spanyol viaszt.Nem tehetek róla, nem szimpatikus ez a magát űrhajózás, főleg SpaceX
ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360
-
nagyúr
1.: A privát űripar fontossága megkérdőjelezhetetlen. Vesd össze a SpaceX és a NASA felügyelte SLS/Orion program költségeit és képességeit. A SpaceX töredék pénzből hamarabb fog ember küldeni a világűrbe, az űrhajója pedig képes arra, amire az Orion.
2.: Ha nincs a SpaceX, akkor az ULA feltehetően még 10-15 évig ellébecol az Atlas V. / Delta IV. párossal, és nem áll neki új, hatékonyabb hordozórakétát fejleszteni. Ugyanígy aligha lesz az európai Ariane 6 esetében részleges újrafelhasználhatóság, és a költségek csökkentésére vonatkozó erőfeszítések. Ez vitán felül a SpaceX legnagyobb eredménye, hogy megindult újra valami az űriparban, ahol az innováció és a költséghatékony szavak végre nem csak marketingszövegek.
3.: Nem, én sem rajongok Elon Musk és a SpaceX agresszív, sokszor túlságosan is piperkőc hozzáállásához. De az eredményeiket ezek sem homályosítják el...Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-szp-
aktív tag
Itt írtam arról, hogy mit jelent a SpaceX és a többi magáncég megjelenése, a hozzászólások között pedig mélységeiben boncolták a témát Cifuék.
<!-- Hello tourist on the right side, hello tourist on the left side -->
-
gerii
addikt
A róla írt könyv-ben elég jól leírják, hogy tudnak olcsóbbak lenni, és hogy milyen elképesztő árak vannak a többi vállalatnál. Volt valami olyan sztori, hogy egy barkácsgépből kiszedett (talán) pumpa teljesen megfelelt nekik egy kis átalakítással. Vagy volt egy alkatrész amire $80k-t mondott a beszállító, Musk azt mondta meg lehet $10k-ból is, és megcsinálták maguknak.
[ Szerkesztve ]
-
emre33
addikt
Persze, lehet működik 10-ből 9 alkalommal. De ha az az egy esetén ember ül a cuccba, akkor oda az egész.
Ezek túlbiztosított alkatrészek. Aminek az árát meg fogjuk fizetni.És ember életek esetén nem csak a saját iparágát veszélyezteti, hanem az egész űrkutatást, USA még kevesebb pénzt fog rá áldozni.
ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360
-
emre33
addikt
1.33 megállították a visszaszámlálót, ma se megy fel.
ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360
-
-szp-
aktív tag
[ Szerkesztve ]
<!-- Hello tourist on the right side, hello tourist on the left side -->
-
Jester01
veterán
range is green
abortDe jól nézett ki
[ Szerkesztve ]
Jester
-
emre33
addikt
angolul tudok: mi történt?
ASUS B650E-E, AMD Ryzen 9 7900, CORSAIR 64GB DDR5 6000MHz CL30 KIT CMK64GX5M2B6000Z30, ARCTIC COOLING Liquid Freezer II 360
-
Jester01
veterán
Még van 51 perc az indítási ablakból nincs kizárva egy újabb próbálkozás.
MOD: Mára ennyi volt
[ Szerkesztve ]
Jester
-
-szp-
aktív tag
-
-szp-
aktív tag
Minden bizonnyal igen, korábban is előfordult, hogy megfigyelőhajó sodródott a biztonsági zóna szélére, akkor az újrarajtolás nem okozott gondot. Gondolom hamarosan többet is elárulnak.
A hajóval kapcsolatban megint azzal viccelődtek páran, hogy egyenesen Jeff Bezos küldte szívatni a konkurenciát[ Szerkesztve ]
<!-- Hello tourist on the right side, hello tourist on the left side -->
-
nagyúr
Ezúttal az indítás végső leállítása egy kicsit macerásabb okra vezethető vissza. A Falcon 9 v1.1 Full Thrust verziója esetén a folyékony oxigént az olvadáspontja fölé hűtik (a LOX olvadáspontja cirka -218,8°C, a forráspontja -182,96°C), ezt "szuperhűtött" (supercooled) LOX-nak is hívják. Mivel a szokott, cirka -190°C helyett -210°C környékére hűtik le, az oxidálószer sűrűbb, ezáltal adott térfogatú tartályba több LOX-ot lehet betölteni. Mivel hidegebbre kell hűteni a LOX-ot, ez okozta eddig a problémákat, amiket lent már leírtunk.
Most az volt a hírek szerint a gond, hogy ez a mélyhűtött oxigén csökkentette a folyékony hélium oldhatóságát (a folyékony héliumot használják a tartályok és vezetékekben a nyomás fenntartására), emiatt egy buborék jött létre, feltehetően az oxigénvezetékekben. Mikor ez a hajtóműhöz eljutott, hirtelen (relativ) oxigénhiányt okozott az égésben, és a hajtóművet figyelő számítógépek (mivel a hajtómű működése az optimálistól eltért) azonnal elállították az indítási procedúrát).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
senior tag
Nem vagyok a téma májere de ennyi probléma után , miért nem használnak szilárd hajtóanyagos rakétákat ?
1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239
-
Jester01
veterán
Challengerről hallottál már?
De egyébként többek között azért, mert azokat nem lehet szabályozni illetve újraindítani valamint a hatékonyságuk is kisebb. MOD: bár wikipedia szerint "More advanced solid rocket motors can not only be throttled but also be extinguished[4] and then re-ignited by controlling the nozzle geometry or through the use of vent ports."Amúgy a mai indítást is elhalasztották a szél miatt: "Unfortunately upper-level winds continue to exceed acceptable limits and are expected to get worse as we approach tonight’s launch window, so we are forgoing today’s launch attempt. Winds are forecast to exceed acceptable limits through Thursday. Our team will continue working with the Air Force’s Launch Weather Officer to evaluate the best available opportunity for flight in the coming days."
[ Szerkesztve ]
Jester
-
nagyúr
A hagyományos Falcon 9 v1.0 és v1.1 esetében nem volt ennyi problémájuk az oxigén mélyhűtésével, sőt, az első Falcon 9 v1.1 FT verzióval sem. Tehát önmagában itt nem a folyékony hajtóanyag okozza problémát, hanem az, hogy a korábbinál hidegebbre hűtik le, és itt úgy tűnik akadnak még problémák, amelyeket orvosolni kell.
A szilárd hajtóanyag sok problémával rendelkezik, a két legfontosabb az, hogy a szabályozhatósága messze nem olyan rugalmas, mint a folyékony hajtóanyagnál, továbbá az ISP-je (mennyire hatékony az üzemanyaggal az adott tolóerő eléréséhez) jóval rosszabb, mint a folyékony hajtóanyagú hajtóművek, magyarul nehezebb lesz a rakéta(fokozat) szilárd hajtóanyagnál, mintha folyékony hajtóanyagot használnának.
@Jester01: Challengerről hallottál már?
A Challenger esete speciális, ott volt egy szigorúan meghatározott indítási követelmény arra, hogy legfeljebb milyen hidegben lehet indítani az űrrepülőgépet. Ezt a követelményt félresöpörték, mert már a sokadik indítási kísérletnél tartottak, alaposan megcsúsztak.
Ha akkor és ott a politikai / érdekérvek helyett az észérvek győztek volna, akkor feltehetően a Challenger katasztrófája sem következik be...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Jester01
veterán
Mindenki figyel? T-20
Jester
-
-szp-
aktív tag
Á, az első fokozat tutira felrobbant: a mai anyagban biztos, de talán korábban is írtam már valahol, nem volt elég üzemanyag se a szárazföldi landoláshoz, se ahhoz, hogy megfelelő sebességre lassítson, úgy meg csak az irányt lehet belőni, ami egyértelműen sikerült is. Ez most nekik elég.
Várós nagyon, hogy más szögből mutassanak robbanást<!-- Hello tourist on the right side, hello tourist on the left side -->
-
-szp-
aktív tag
This mission is going to a Geostationary Transfer Orbit. Following stage separation, the first stage of the
Falcon 9 will attempt an experimental landing on the “Of Course I Still Love You” droneship. Given this
mission’s unique GTO profile, a successful landing is not expected. Forrás<!-- Hello tourist on the right side, hello tourist on the left side -->
-
proof88
addikt
Új hozzászólás Aktív témák
- Újszerű - ASROCK B450 Fatal1ty Gaming K4 AMD AM4 alaplap + Windows 10/11 HOME digitális licensz
- Újszerű - ASROCK B450 Pro4 AMD AM4 dobozos alaplap
- HP Elitedesk 800 G4 DM I5-8500T 16GB 256GB SSD (1 USB sérült, de működik)
- Dell 7060 Micro I5-8500T 8GB 500 GB SSD WIFI
- DELL LATITUDE 7390 I5-8250U/8GB/256GB SSD/1920X1080