Új hozzászólás Aktív témák

  • Dany007

    veterán

    Hát van benne valami. Bár én az elmúlt pár évben sok tizenéves középfokú angollal rendelkező diákkal találkoztam. Persze más kérdés, hogy tudnak-e beszélni.

    Személyes véleményem szerint a hiba (szintén) az oktatásban rejtőzik. Plusz a nyelv gyakorlati használatának hiányában.
    Ez főként saját, és környezetemben lévők sok éves tapasztalata :)
    Én durván 10 éven át tanultam angolt. És szégyellem, de ahhoz képest lófene a tudásom.
    Persze ennek sok oka van, nem kell egyből a diákra fogni, el kell gondolkodni a lehetséges okokon.
    Namármost nekem a 10 év alatt volt kb 8 angoltanárom. Állt. isk 4.-től 8.-ig 3, szakközépben hát ott össze vissza volt, mert a fix tanárunk sokat volt korházban stb... volt ott is egy 4 legalább. Az építész technikusin is volt egy másik. Majd a az info mérnökaszisztensi elvégzése folyamán volt még 2. Akkor az 9 összesen. Nemtudom, hogy máshol ez így megy-e de azokban a sulikban ahova én jártam ez álltalános volt.
    A legtöbb tanárváltáskor teljesen, vagy majdnem az alapoktól kezdtük. Hiába voltunk csoportokra osztva, egy csoporton belül is volt akkora különbség, hogy muszáj volt az elejétől kezdeni.
    Arról nem is beszélve, hogy felsőbb években már majdnem teljesen szartak az egészre a tanárok. A szakmai angolnak köze se volt a szakmai nyelvhez.

    A másik, ami szintén csak személyes vélemény, hogy szabályok bemagolásával nem lehet angolt tanítani.
    Mindig úgy kezdtük az ideigőket, hogy fel kellett írni a mondat képzés szabályát.
    Ige, tárgy, alany, névelő, jelző stb stb stb persze sorrendben.
    Ehhez hozzájön ugye az a kavarás, hogy nem mindegy, hogy az adott mondat mit is jelent pontosan. Tehát ha a múltban kezdődött, de nem ért véget a jelenben és még folytatódik az egy ideidő, de ha már befejezett vagy éppen még tart, de bizonytalan a jövő akkor megint másik. Ha hatással van a jövőre akkor megint más. stb stb stb...
    Szóval biztos én vagyok a hülye, de nekem ez az agyamra ment.
    Elég csak belegondolni, ott vagy Englandben próbálsz beszélgetni, és akkor sorraveszed, hogy amit mondani akarsz, az most éppen hat-e a jövőre, miként és hogyan? Hogyan kezdődött, mit is akarsz ezzel kifejezni stb... Ha ez megvan, akkor megnézed a sorrendet, és a végén összerakod a mondatot. Hát egy beszélgetés közben ki a fene fogja mindezt végiggondolni komplikáltabb mondatnál?
    Szerintem ezt érezni kell... Persze kellenek az alapok, de ne szabályok alapján próbáljunk meg beszélgetni.
    Még emlékszek rengeteg dogát megérzés alapján töltöttem ki. Hogy mi hangzik jól :) Röhejes de az esetek nagyrészében jó lett.

    A 3. a használata. Én 3-4 éven át online jáccottam :) mind1. A lényeg az, hogy rá voltam kényszerítve, hogy használjam az angolt nap-mint-nap. Egy nemzetközi kis csapatnak voltam a leadere és napi szinten 5-6 sráccal kellett megbeszélni mindenféle ügyet. Kezdve a játéktól a sz.gépen át egészen a magánéleti problémákig.
    Persze nem volt tökéletes az angoltudásom, a nyelvtani rész meg pláne nem, de mindig mindenkivel el tudtam beszélgetni. És minden témáról. Játék, nők, politika, technika, OBE (Out of Body Experiance :D ) ... Persze eleinte írásban, aztán már skype-n szóban is. Tényleg sokszor már angolul gondolkodtam magamban is. Nem egyszer előfordult, hogy tudtam egy szót angolul, tudtam hogy mit jelent, de nem tudtam elmondani magyarul...
    A lényeg az, hogy az alatt a 3-4 év aktív angol használat után ha nagyon nem is, de annyira belejöttem az angolba, hogy a 15 évestől a 45 évesig mindenkivel el tudtam beszélgetni mindenről... És nem kellett szótár, se várakozás, de sok gondolkodás.
    Persze amióta nem jáccok online erősen visszaesett a tudásom.
    Szal szerintem ez is nagyban befolyásolja az itteni helyzetet. Hiába teszi le az ember a közép v. felsőfokút ha nem használja akkor szépen lassan elfelejti... Persze fel lehet frissíteni, csak az megint időbe telik.És valljuk be, itthon az átlag munkásnak, az átlag irodai dolgozónak, az átlagembernek nincs szüksége az angolra. (azon kívül, hogy megtalálja a firefoxot, vagy, hogy tudja mi az az email stb)
    De még az olyan helyeken is, ahol középfokú, angol az elvárás, még ott sem használja az ember napi rendszereséggel beszédben.

    Szóval hiába lenne jó az oktatás, hiába lennének szorgosak a diákok, ha nincs rákényszerítve a rendszeres napi, de legalább heti használatra szóban és írásban is(!) akkor egy idő után elkopik a nyelvtudás.

Új hozzászólás Aktív témák