Keresés

Aktív témák

  • ---Lasali---

    Közösségépítő

    válasz Teasüti #41156 üzenetére

    Kiszerelt villát a legnehezebb.. főleg ha még nem volt a kezedben abból a villából egy szalon állapotú, vagy frissen szervizelt, hogy tudj mihez hasonlítani.
    Na próbálok megint valami etalon-t alkotni a témában..:
    Szóval kiszerelt villát hogy nézzük át vásárlás előtt:
    Alapvetően szimpatikusabb az a tulaj, aki eladás előtt még nem szereli ki, és a bringában ki tudod próbálni..
    Megnyomkodni meg tudod ha valami puhára rá tudod tenni, vagy viszel magaddal egy teló saru védő műanyag baszt amit bele szoktak nyomni az új villákba csomagolásakor, azért hogyha megnyomkodod akkor ne sikítsa le a fejedet a tulaj, meg ne sérüljön meg a magnézium láb. (Újabb probléma akkor van ha a sarun túl lógnak az alsó beállítók, ekkor inkább a fordított nyomkodás javasolt, van amelyik tekerőke kibírja egyébként, de jobb nem kockáztatni.) (Egyébként erre rá állva, fékhidat megfogva, meg tudod kicsit tartani stabilan a villát, megmozgatni benne a felső részt, ezzel a nagyobb kottyanás kiszűrhető talán, de azt igazából csak beépítve lehet megmondani, kiszerelve nehéz rá olyan erőt gyakorolni az ember kezében hogy ezt megvizsgálja.) Csak mikor nyomkodod ne terhelj rá a vállakon levő állítókra, mert eltörhetnek! Jobb hogyha a nyak tetejét nyomkodod, rárakva valamit hogy a tenyeredbe ne vágjon bele a cső. (Tekerd ki negatívba az előfeszítést, ne koppanásig, egy kicsit vagy ha vannak "állásai" egy kattanást mindig tekerj vissza belőle, teleszkópokon semmilyen állítót ne tekerjünk soha akadásig, kivéve a lockout ot! mert megszorulhat és eltörhet, megszakadhat a mechanika!! Vagy ha levegős, engedj a levegőből, autó szelepesek, körömmel is be lehet nyomni, lassan engedd!! mert kiviszi az olajat a levegő!, Így könnyebb lesz kiszerelt állapotban nyomkodni. Fordítva is megnyomkodhatod, a nyakra támasztva, de vigyázat! ha olajos, átfordul benne az olaj, és utána csillapításoktól függően elmehet a csillapítás, valamint a lockout, míg az olaj vissza nem áll az eredeti helyére.
    Ilyenkor ki tudod próbálni az előfeszítés állítást, a lock out-ot, a vissza út csillapítást, út állítást, egyéb beállításokat. Ezeknek mindegyikének hatással kell lennie a teleszkóp tulajdonságaira, persze típustól függ hogy mi változik és mennyire. (Van amelyik teló lockout ja úgy zár el gyárilag, hogy szinte meg se tudod mozdítani a telót, másik meg úgy hogy még tudod mozgatni 1-2 centi, szóval ez belső felépítéstől nagyon változó, a vissza út csillapítás is ilyen, gyári viszkozitású olajjal van amelyik maximumra állítva értelmetlenül lassan jön vissza, minimumon meg nincs is csillapítása, másik teleszkópnál meg a max és minimum között alig érzel különbséget álló helyzetben nyomkodva..)
    Aztán jól le kell törölgetni, és végignézni a fékhidat, nem-e repedt, nincs e a festék meghullámosodva mert az már durva torzulásra adhat okot előbb utóbb elreped, ugyan így körbe kell figyelmesen nézni közelről a vállakat, aztán a sarukat is hajszál repedések után kutatva, ha a magnézium láb nagyon oda van ütve több helyen, akkor hacsak nem nagyon olcsón adják, el kell állni a vásárlástól.
    Aztán nagyon fontos!! Az igazi rohadékok a le szokták festeni a repedéseket, ezért nem veszed észre, ha stress ponton látsz hosszanti kis festéseket, akkor neki lehet állni gyanakodni!
    Ha nyomkodás után érzel a becsúszókon finom olaj film réteget, akkor valószínűleg jó a kenése, karban tartott villáról van szó, ha tök száraz pár erőteljesen bemozgatás után is, akkor a teleszkópot nem tartották karban, és száraz mint a sivatag. Persze figyelembe kell venni hogy néhány modell pl újabb marzocchi szimering erősebben zár. Ha pedig nagyon sok olajat hagy a becsúszón, akkor az olajlehúzók, szimeringek elkoptak
    Aztán a becsúszó szárat nagyon meg kell vizslatni hogy mennyire kopott, ha látsz rajta kopásokat, pl az arany anodizált becsúszók árnyalata a szimering közelében változik, akkor a vásárlástól jobb elálni, belül már lehet fém színig fel van kopva. A fekete becsúszóknál látod ugyan ezt, ha csíkos az még rosszabb. Az acélnál is észre lehet venni kimattulásokat.
    A szimeringet meg kell nézni, hogy nem-e repedezett.
    Megnézni hogy a saru mennyire van kikopva, fox itt pl vastagságot is meghatároz mennyi alatt nem vállal már garanciát a biztonságos működésre.
    Aztán meg kell nézni nem-e csavarodott a villa, így magadtól távol tartva oldalról megnézni hogy a nyaka jó-e. Nyak illesztésnél látsz-e sérülést, javítva volt-e. Ezeket tilos megvenni.
    Aztán a lábak nincsenek-e egymáshoz képest elcsavarodva.
    Meg kell fogni a telót, és egyik-egyik lábát erősen kifele húzni a másikat meg kicsit befele nyomni, ha keresztbe tudod túlságosan állítani a lábat a vállhoz képest, akkor az a villa lehet kapott elég csúnyákat.
    Tárcsafék konzol menete ép-e, ezt meg lehet javítani de nem túl mókás dolog. V fék konzolnál szintén megvizslatni. Ha nincs hozzá meg a féktüske és kelleni fog, az a baj, mert néha nagyon nehéz kompatibiliset beszerezni.
    Csavarok a láb alján el vannak-e nyalva, ez szakszerűtlen szerelésre adhat okot, lehet hogy belül is valamit túlságosan meghúztak, annak javítása egy komolyabb villánál több 10 ezer ft is os javításhoz is vezethet, ha csak az látszik a csavaron hogy már volt bontva, az nem baj!, a drága villákat sűrűn kell karban tartani (kb 100 üzemóra) és legtöbbször alu csavarokat használnak, amiken valamennyire mindképp meglátszik a szerszám nyoma.
    Ha lent a láb aljánál a csavaroknál vagy felül a tekerőknél olaj folyást tapasztalsz, akkor az O gyűrűk elkoptak, full szervizre lesz szükség, nem tanácsos megvenni, vagy erősen alkudni kell.
    További dolgokat sajnos csak a bringába építve fogod megtapasztalni, kotyogás, stb.
    Igazából csak akkor lehet biztosat mondani, ha atomjaira bontod, és le ellenőrzöl minden alkatrészt.
    Én pl 70-80 ezer felett már csak úgy vennék használt villát, ha meg tudom alkudni a tulajjal, hogy a villát egy full szerviz után ha súlyos hibát találok, akkor vissza vásárolja. Esetleg nála maradhat némi pénz.

    [ Szerkesztve ]

Aktív témák