Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • renatto

    őstag

    válasz ctrlaltdel13 #173092 üzenetére

    Közel 15k karakter, nem akartam ezzel megbombázni a fórumot, de ha már tényelg édekel, mindjárt beműtöm ide. ;)

    KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15

  • renatto

    őstag

    válasz ctrlaltdel13 #173092 üzenetére

    Szóval Monoprice vs SVS, avagy nyitott vs zárt – Round II.

    Előre szólok ez kicsit összetettebb mint az előzmény és ez sem lesz rövid. :rolleyes:

    Előljáróban az érintett mélysugárzók árai, csak a miheztartás végett, teljesítményadatokkal:

    - Klipsch R-112SW (Reflexes 12” 300W) - listár: 230k; kifutóár: 150k
    - SVS SB12-NSD (Zárt 12” 400W) - listaár: 240k; kifutóár: 150k
    - SVS SB-3000 (Zárt 13” 800W) - listaár: 540k
    - Monoprice Monolith 12” THX Ultra (Reflexes/Zárt 12” 500W) – listaár 999€ (360k); akciós ár: 799€ (290k)

    Tehát adott volt az SVS SB-3000, ami két SVS SB12-NSD-t váltott, ami előtt két Klipsch R-112SW volt. Elégedett voltam vele, bár nem hozott akkora változást, mint az árkülönbség, de mindenképp előrelépés volt. Ettől függetlenül időről-időre nézegettem a szubokat, hátha találok valami érdekeset. Miután az SVS elképesztően túlárazott lett (és volt is), így már más gyártókat figyeltem, mint Arendal, XTZ, Monoprice… Az utóbbiról nagyon sok jót olvastam már (US), de nem lehetett kapni Európában, ami szerencsére nem rég megváltozott. Erre jött még egy 20% akció kb 2 héte, aminek már nem tudtam ellenállni, annak ellenére sem, hogy a számok alapján megdöbbentő méretekkel bír már a 12”-os változat is. Tudtam, hogy az elhelyezéssel bajban lehetek és hogy nehéz lesz megszokni az új jövevény méretét, alakját, de belevágtam.

    Néhány kép a korábbi szubokról, hasonlításként:

    SVS SB12-NSD VS Klipsch R-112SW és még egy kép.
    SVS SB12-NSD VS SVS SB-3000

    Szóval a Monolith irgalmatlan nagy dobozban jött, mint egy kisebb fagyasztóláda. 58kg, amiből a csomagolás több mint 13kg, mert maga a mélyláda „csak” 44,7kg, ami valljuk be szintén rengeteg. És ha már csomagolásnál járunk, megemlíteném, hogy ennek az „olcsóbb” terméknek az árába belefért egy szövetzsák a mélyládának, külön szövetzsák a - nagyon masszív – rácsnak és egy pár fehér kesztyű az óvatos kezelés nevében. Ami a csúszóssága okán némi nehezítést is jelent, de a figyelmesség értékelendő, pláne úgy, hogy ezek egyike sem fér bele a majd kétszer ennyibe kerülő SVS-nél… De hogy negatívumot is írjak a csomagolásról, megemlíteném, hogy a kibontáshoz semmilyen segítséget, tájékoztatót nem tartalmaz a csomag, ami egy 45 kilós hatalmas monstrum esetén igencsak jól jött volna. A „fejre fordítós” módszer működött, de nagyon nem volt egyszerű, pláne hogy egyedül csináltam.

    És akkor két kép az immáron kihámozott Monoprice mélysugárzóról:

    Monoprice Monolith 12” THX VS SVS SB-3000 és még egy kép.

    Hatalmas. De ez van, ezt kell szeretni. Beszuszakoltam a régi helyére és indult is a bejáratás, először IsoTek és Audio Engineers bejárató lemezekkel. Az utóbbiból van külön kifejezetten szubhoz, ami igen jól meg is tornáztatja azt. Olyan 5-10 óra után lefuttattam a bemérést és az esélytelenek nyugalmával belenéztem pár demóba. Mondom ezt azért, mert bár az új „mindig jobb”, de itt az árkülönbség okán, már előre beletörődtem, hogy azért ez a szub kevesebb lesz, de bizakodva vártam a teszteket és azt reméltem, hogy nem olyan sokkal. Közben már azon gondolkoztam, hogy fogom „tompítani” az írásban, hogy hiába a nagyon magas ára, biza az SVS csak sokkal jobb…

    Na de előtte pár szó a bemérésről. Az SVS-t az app-on keresztül -10dB-re állítva mértem, és így lett 0dB körüli az eredmény, míg hogy ugyanezt elérjem a Monolith-tal, azt +6dB-re kellett állítanom a subwoofer hátulján. Ez némi erőkülönbséget sejtet.
    Szóval a demók. Szokásos részletek – bár most még csak 1-2-be hallgattam bele, de ezek a filmek: Jurassic World 2015; Batman: The Dark Knight Rises; Interstellar; Men In Black International; Mad Max Fury Road; Kong Skull Island; Blade Runner 2049; The Gratest Showman, Everest, Transformers-ek.

    Elsőre elég vékonynak tűnt a hangja, kicsit kopogósnak (tudom, hogy lehet egy mély vékony?! De akkor legyen a „telt” ellentéte, ami meg karcsú. Így érthetőbb?! gondolkodik.gif), viszont erőben nem volt rossz. Ekkor még úgy gondoltam ennek lehet tényleg ennyire más lesz a hangja, de nem is nagyon foglalkoztam vele. Persze később kiderült, hogy tévedtem, csak itt még nyers volt a hangja. Ennek ellenére már itt hallottam (inkább éreztem) olyan apró dolgokat, amit korábban a zárt SVS-nél nem. Ez azért is volt fontos, mert már az SB12-NSD - SB3000 váltásnál is az volt az egyik fő cél, hogy a legmélyebb hangokat jobban visszaadja a rendszer. Ami végül is sikerült, mert több mélyhangot hallottam/éreztem, de nem volt akkora az ugrás, mint amire vártam. Az elvárásokat persze az is nagyon befolyásolta, hogy a felár viszont jelentős volt. Mindezek fényében eléggé meglepődtem, hogy jelen esetben viszont, pont az olcsóbbnál érzek némi plusz, már az elején. Szóval örültem, hogy rossz üzletet nem csináltam és valóban közel lesz a két szub egymáshoz, de nem voltam lenyűgözve.

    Ezután további egy hét járatás következett. Kb 25 óráig csak a bejárató lemez ment, majd utána már csak Internet rádió. Kb 4-5 nap után (30-40óra) a hangja feltűnően telt/ebb lett. Zenén nekem már túl sok is volt, bár a barátnőm szerint meg pont jó. Érdekességképpen megjegyzem, hogy filmek alatt viszont Ő sokallja a basszust. :D
    Csak a reflex sajátosságára tudom fogni (esetleg magasabb SPL vagy mélyebbre megy?), hogy sokkal jobban terjed a házban a hangja. Úgy értem, hogy egy kellemes, hangosnak nem mondható -40-45dB zenénél – ami valószínűleg nem is hemzseg a 20-30Hz alatti igazán mély hangoktól – egy szinttel lentebb halkan hallható a hangja, pici dübögés. Ez a korábbi SVS-eknél nem volt jelen, a két kisebbnél sem. Viszont előtte a Klipsch-ekre szintén jellemző volt ez.

    Végre eljött a nagy nap, lesz már időm 20-30 perc demózásra és meghallgatni/megtudni mit is tud a „kicsike”. Előzőleg már direkt nem hallgatóztam, hogy minél nagyobb legyen az esetleges kontraszt. Itt olyan 70 óránál járhatott, ami bár nem kevés, de szerintem kisebb változások még lehetnek olyan 150-200 óráig.
    Tehát bemértem újra a rendszert, az eredmények szinte azonosak lettek, az egyértelműen hallható változások ellenére is. Emiatt zenén rögtön csökkentettem is 3db-t, amivel helyre is állt a rend szerintem.
    A korábbi tapasztalat alapján, filmeknél a reflexeseket általában lentebb kell vennem a megfelelő hatás érdekében (Klipsch 1-3dB), míg a zártakat pont meg kell emelnem (3-6db NSD-k). Az SB-3000 változtatás nélkül is jónak tűnt. Ezekre azért volt szükség, mert a Klipsch-ek hangja néha zavart, a 115-é még a fülemet is bántotta (lásd lentebb). Emiatt kicsit féltem is visszatérni a reflexes vonalra. A két NSD-nél pedig azért kellett emelni, mert hiányzott az igazi „rezgés” a filmből, amit néha +6dB emelés sem tudott kárpótolni.

    Lassan így a 3. oldalnál csak rátérek a Monolith hangjára. :D

    A legtöbb filmnél a Monolith kevesebb hangerővel beérte (3-5dB). Ezt úgy értem, ami ezen 30-nál jól érezhető volt, az az SVS-nél csak -25-27dB-nél volt ennyire hatásos. Ebből adódóan volt, ami mondjuk -35dB hangerőn az SVS-nél teljesen hiányzott és bár a másiknál is csak épphogy, de csak lehetett hallani/érezni. Ami még annyira nem is lett volna gond, hisz akkor majd „jobban odatekerek neki” és probléma megoldva. Igen ám, csak voltak olyan esetek, amikor az SVS estében később sem kerültek elő ezek a hangok vagy nagyon jelentéktelennek hatott. Lássuk hát a filmeket:

    Blade Runer 2049: kezdő rész (masszívan túl van tolva szerintem basszus téren), nagyon közel van mindkettő hangban. Amikor alulról meglövik a hajót a „fénycsíkkal”, a Monolith-nál sokkal érezhetőbb, sokkal hatásosabb és feltűnően gyors. Az SVS talán picit gyorsabb. Talán. Később amikor lelövik a gépet és becsapódik a földbe, majd tolja maga előtt a fémroncsokat, amik pattognak össze-vissza róla, az SVS-nél mindig hiányoltam, hogy ezt miért nem érzem, picit erőtlennek tűnik az egész. Na a Monolith-nál ha nem is teljesen, de helyére kerültek a dolgok és előkerült a hiányolt érzés, viszont szerintem még mindig lehetett volna kicsit több. Ehhez képest a nem sokkal későbbi résznél, a rakétázás ereje már teljesen rendben van, hatalmasat szól, érezhető a lökéshullám. Ugyanez az SVS-nél picit kevesebb. Nem rossz vagy kevés, de valamiért mégsem olyan ütős.

    Kong Skull Island: korábban hiányoltam, hogy a film elején, amikor lezuhan a repülő, szinte semmi nincs a robbanásnál, majd amikor Kong leteszi a mancsát, leszakad az arcom. Na végre ott is előkerült egy kisebb robbanás „érzet” vagy hang, ami eddig nem volt, viszont itt is el bírtam volna viselni többet, de ezek szerint a rendező ebben ennyit látott. Tehát a két mancs. Brutális (-20-25dB). Majd amikor emelkedik és elkezd szuszogni, mindig is úgy éreztem, hogy itt én adtam volna ennek egy kis „remegést” a levegőben. A Monolith esetében ez is átjött. Végre már lehetett érezni, ahogy erőből fújja ki a levegőt.

    The Greatest Showman: kezdő rész, dobbantások. A Monolith itt is erősebb és szerintem részletesebb is a dübbenés (mást érzek az ágyon). Viszont itt továbbra is gyorsabb a zárt SVS. Nem annyival, mint a Klipsch-eknél, ez valahol félúton lehet (lásd lentebb).

    Transformers 2007: van ez a rész , amikor az egyik alakváltó átugrik egy lányt fejjel lefelé, miközben két-három rakéta elmegy alatta. Szóval, amikor átugorja, olyan remegést, lökéshullámot csinál, hogy az példaértékű. És ezt a Monolith gyönyörűen adja vissza. Nem igazán tudnék belekötni. Viszont hallottam ezt az SVS-en és így tudom, azon ez picit jobb. Ez a fajta rezgés/remegés továbbra is jobb a zártnál. Ez a rövid, gyors pulzálás, minden apró részlet érezhető és így kicsivel jobb az egész. Alapjában a Monolith is hibátlannak tűnik, de na… Ehhez képest a Klipsch-ek viszont gyengébbek voltak. Ott már-már úgy éreztem, hogy a pulzálás inkább összemosódik egy folyamatos lökéshullámba. Az sem volt rossz, de jóval gyengébb volt (így utólag). Ebben az is szerepet játszhatott, hogy ezeket már elég magas hangerőn kellett tesztelni, így az is lehet, azok már erejük határa okán, jobban torzítottak, kevésbé szóltak tisztán vagy nem bírták tartani a gyors tempót. Vagy ezek mind együtt (lásd később). Vissza a részlethez, mindezek mellett a rakétákat is kiválóan lehet itt érezni, ahogy elrepülnek mellettünk és ezek Atmos tesztelésre is hibátlanok. Ezek már mindkettőn hasonlóan jól szóltak.

    Transformers Age of Extinction: továbbra sem értem, hogy ezek a filmek miért szólnak kb 5dB-vel halkabban. Ezt alapból -20-nál kellett hallgatnom, hogy a többiek hangszintjét hozza. Na mindegy. A remegés itt kiváló mindkettőn, viszont van 1-2 hang, ami itt is jobb a Monoprice szubon, vagy leginkább csak azon van. A hajócsavar, ahogy átrepül a kocsi felett, ez a lüktetés, picit jobban lüktet, nem sokkal, de könnyen felfedezhető. Továbbá ennél a résznél, az összes lezuhanó „apró” tárgynak, mint kocsi, motor stb az SVS-en elég gyengének/elhanyagolhatónak mondható a becsapódása, míg a Monolith-on tisztán érezhető és ezek mellett a nagy robbanásoknál is kicsit erősebb az egész vagy jobban mozog az ágy alattam.

    Men in Black International: amikor kijönnek éjszaka a klubból, felrobban az autó, majd csata az idegenekkel. A robbanások és az egész jelenet hatásosabb a reflexesen, jobban érezhető az egész légkör, minden egyes lövedék tisztán és pontosan szól, nagyot is üt, viszont amikor az aszfaltot felrántják, az a remegés ismét – talán – jobb az SVS-nél.

    És a végére kettő együtt: Dark Knight Rises (motoros menekülés) és Interstellar (űrugrás).
    A zenei fokozás az SVS-en nekem jobban tetszik a Batman filmben, viszont amikor a zsákutcából elrepül a bőregér, az a Monolith-on valami elképesztő.
    Az Interstellar-ban hasonló morajlás van az ugrásnál, ami brutálisan megdolgoztatja a membránokat és itt is jobban muzsikál a Monolith.

    És itt jön a „lásd lentebb” rész. Okkal ezt a kettőt hagytam utolsónak, mert a legvégén mindig megpróbálom kicsit megtolni a mélyhangokat, amit most is megtettem. Ez nálam 3-6dB emelést jelent a subwoofer-nek.

    Az NSD-k esetében ez pont annyira volt elég, hogy beérje a reflexes Klipscheket, de még így is hiányzott valami.

    A Klipsch-ek esetében, ha megemeltem a hangot (115SW esetében szinte perceken belül megfájdult a dobhártyám) már alacsonyabb hangerőn is képes volt eltolni a hangképet, nagyobb hangerőn pedig már-már a tisztaságából is veszített. Mosottabb lett a hangja, mind az Interstellar, mind a Batman esetében, zavarosabb lett az egész, és mindezek mellett még döngő is. Míg a Monolith-nál (SVS is) tisztán érezhető, hogy innen is remeg valami, meg onnan is, addig ennél a végén már csak azt lehetett kivenni, hogy moraljik az egész, egyben. Szépen fogalmazva nem állt jól neki. Ehhez jött még, hogy portzaj is előkerült, ami nem volt vészes, de tisztán kihallható volt (112SW). Gondolom az ereje határán már jobban zavarba jött (torzítás, gyorsaság, erő) és „így jöttek össze a dolgok”.

    Az SB-3000-nél nem igazán éreztem, hogy kevésbé lenne tiszta, nyilván itt bírja a nagyobb teljesítményt, viszont kicsit döngő lett a hangja (néha). És ezt több filmnél észrevettem, ha jobban feltekertem, ez rendre előjött. Egy olyan érzést generál, mintha rátolnánk a hangfalat a falra/sarokra. Alapszinten amúgy tökéletes, de nem igazán lehetett emelni. Így néha a kívánt „hatást/érzést” hiába értem el, mert bár az ágy végre úgy remegett, ahogy szerettem volna, cserébe enyhén döngő lett az egész.

    És a végére a Monolith. Legnagyobb meglepődésemre, ennek hiába tekertem oda 6dB-t, a hangja nem változott. És ezt úgy értem, hogy ugyanannyira tiszta maradt az egész. Nem mosódott el a hang, mindent kristálytisztán hallottam és még jobban éreztem is, de egy kicsit sem lett döngő. Így már tényleg elemi erővel rombolt a rendszer, de mintha csak a rezgések erősödtek volna, az ágy rázott jobban, viszont a hang továbbra is egyben maradt. Néha már a membránt vizslattam, nehogy túl lőjek a célon, de szerencsére bírta az iramot.

    A végére egy kis zene. Továbbra is elektronikus, pop, klub zenéket hallgatok. A kevésbé ütős zenékben, mint Weeknd, Jonas Brothers, Kungs, tehát a finomabb, pattogósabb basszust tartalmazó zenékhez a zárt számomra továbbra is jobbnak tűnik, viszont a klubzenékhez, vagy amikben ütősebb basszus van, mint David Guetta, Tiesto, Minelli, Armin Von Buuren, Gigi D'Agostino, ott a reflexes szerintem jobb és itt is ezt éreztem. A zártnál sem volt rossz, de ennél valahogy egyből éreztem, hogy ez másabb, ami nekem kicsit hiányzott.

    Itt értem végére a 20-30 percesre telvezett demónak, ami végül több mint 1,5 óra lett. Csodával határos módon, ennek ellenére sem éreztem a fülem túlterheltnek, fáradtnak (na jó, egy nagyon kicsit).

    Konklúzió?

    Szerintem a zárt továbbra is picit pontosabb, gyorsabb. Sőt, hangszeres zenén, koncertfilmeken, valószínűleg még jobban kijönne a pontossága, gyorsága vagy ezekhez kapcsolódó előnye, de nálam erre nem nagyon lesz példa. A „tisztábban szól”-t nem tudom kijelenteni. Sokkal kisebb, így könnyebb elhelyezni és a látványa is elfogadhatóbb.
    Ellenben a reflexes pörgős zenén jobban odateszi magát, a zúzós akciófilmekben pedig egyértelműen brutálisan tarol. Valószínűleg kicsit lassabb, és talán pontatlanabb, viszont erre nem sok esetben találtam érdemi példát. Hogy kevésbé tiszta? Nemhogy mosottság jelét nem hallottam, hanem legnagyobb meglepődésemre, legalább annyira volt tiszta, mint a zárt. Cserébe hatalmas, dög nehéz, nem könnyű elhelyezni és megszokni sem.

    Az árcádulát tekintve különösen meglepődtem a kapott eredményen, mert leginkább csak visszalépésre számítottam, bár az igazat megvallva nem sokra. Ehhez képest leginkább csak előrelépés lett belőle. Mindezek fényében gondolom nem kérdés, hogy a Monolith marad. ;peace;

    ui: ugyanitt féléves SB3000 eladó! :smile29:

    KLIPSCH DOLBY ATMOS 5.1.4 - RP-280F - RP-450C - RP-150M - RP-140SA - Monoprice Monolith 12 THX Epson TW9400 4K HDR - Yamaha RX-A2080 - Zidoo Z9X - XBOX SERIES X - ASUS TUF DASH F15

Új hozzászólás Aktív témák