Valós idejű 3D-modellezés a kisszobában

Dr. Tom Drummond, Dr. Gerhard Reitmayr és Qi Pan, a Cambridge Egyetem kutatótriója a londoni BMVC’09 informatikai szakkiállításon egy olyan programot demózott, amely képes valós időben 3D-s vizuális modellt építeni mindössze egy mezei webkamera és számítógép segítségével.

A fizikai objektumokról másolt virtuális térbeli ábrák létrehozása általában bonyolult és drága műszaki felszereltséget igényel, és rendkívül sok időt is felemészthet – még akkor is, ha csupán egyszerű tárgyakat kívánunk bemásolni a kibertérbe. Az utóbbi években változatos megközelítéssel kísérleteztek a szakemberek, köztük a látható fény tartományában és azon kívül működő lézerekkel, infra- és hagyományos kamerákkal is. Bármilyen eszközzel és szoftverrel dolgozunk, az adatokat először be kell gyűjteni, majd hosszas számítási folyamatokkal megalkotni annak 3D-s másolatát, később pedig igény szerint feltextúrázni. Ha pedig a virtuális tárgy képe nem kielégítő, akkor az egész folyamatot kezdhetjük előröl.

A cambridge-i szakemberek proFORMA névre hallgató megoldása a kényelemre épít. Mindössze a tárgyat kell mozgatnunk a webkamera előtt: a szoftver valós időben elsőként egy ponthalmazt generál, majd Delaunay-féle háromszögelés térbeli kiterjesztésével tetraéderekre bontja a képet, ezt követően pedig valószínűség-számítással létrehozza a hálót, melyre a textúrák kerülnek az utolsó lépcsőben.

Azóta történt

Előzmények