Nehezen támadható állítás, hogy a számítástechnika számára a jelen és a közeljövő egyik legígéretesebb terepe az autógyártás, ahol a különféle intelligens megoldások egyre inkább elérnek a tömeggyártású autókba is. Bizonyítja ezt egy mai japán demonstráció is, ahol a Toyota saját, több hektáros, Tokiótól nem messze lévő kísérleti telepén mutatott be az újságíróknak egy olyan autóvezérlő, biztonsági rendszert (Intelligent Transport System), melynek egyik fő attrakciója, hogy nemcsak az út mentén elhelyezett érzékelőkkel kommunikál, hanem a rendszerrel rendelkező autók egymással is kapcsolatba lépnek.
Hirdetés
A bemutatón a jelen lévők láthatták, hogy az autó érzékeli az emberi mulasztásból adódó veszélyhelyzeteket – egy figyelmen kívül hagyott piros lámpa, a holt térbe került közlekedő, az autó elé lépő gyalogos – ez utóbbi esetében a kocsi automatikusan megáll. Azért ezekre a tipikus helyzetekre fókuszáltak a fejlesztésnél – mondták el a tájékoztatón –, mivel a statisztikák szerint a balesetek fele csomópontokban, kereszteződésekben történik. A rendszer sok apróbb, a biztonságot célzó fejlesztést is tartalmaz: ilyen például egy olyan fékrásegítő, mely vészhelyzetben a kellő erővel húzza be a féket, mivel a felmérések szerint az ilyenkor a vezetők a pánik miatt gyakran hibáznak. De a parkolási ütközések, koccanások elkerülésére is beültettek egy megoldást: itt egy szonár segítségével érzékeli az autó az akadályt, így például tolatás közben, ha a vezető véletlenül a fék helyett a gázra lép, a rendszer automatikusan leállítja a kocsit.
A Toyota képviselőnek nyilatkozata szerint az „okos autó” tesztjei néhány japán közlekedési útvonalon 2014-ben kezdődnek meg. A piacra dobás a szokásos menetrend szerint zajlik majd, vagyis először a drágább Lexus modellekbe kerül be az új rendszer.
A Toyota híréhez kapcsolódik, hogy az egyik versenytárs, a Nissan is nemrég, a tokiói CEATEC 2012 technológiai vásáron demózott egy intelligens megoldást: a prototípusként bemutatott Nissan NSC-2015 a Leaf elektromos autó egy igen fejlett elektronikával ellátott változata. Az nem meglepő, hogy a vélhetően 2015-ben bevezetendő autó működésének minden szegmensét számítógép vezérli, és több olyan biztonsági elemet is tartalmaz, mint a Toyota gépjárműve, de ezen felül önállóan detektálja a szabad parkolóhelyet, majd megkezdi az oda történő beállást (akárhová még nem képes egyedül beállni, csak bizonyos körülmények között, pl. a parkolónak is alkalmasnak kell lennie a fogadására). Ha a vezető elégedetlen ezzel, egy okostelefon segítségével utasíthatja kocsit, hogy térjen vissza az eredeti helyére. Amennyiben a kocsi beállt, bekapcsolnak a kamerái és az érzékelői, és ha a rendszer szokatlan tevékenységet tapasztal, riasztja a tulajdonost.