Vészjelzés: a PISA-felmérés margójára

Tegnap óta tele van a magyar sajtó a legújabb PISA-felmérés adataival, amelyek a magyar diákok teljesítményének romlásáról számolnak be. A teljes körű elemzést meg is hagynám a hozzáértőknek, a magyar neten számtalan értékelést olvashat az érdeklődő, csak két-három momentumot emelek ki, ami az informatikusképzést is érinti, érintheti.

Elöljáróban arról, hogy mi is ez a felmérés: a PISA (Programme for International Student Assesment) a világ legfejlettebb országait tömörítő OECD megbízásából készített felméréssorozat, amely a tizenöt éves diákok olvasási-szövegértési készségeit, matematikai és természettudományos kompetenciáját méri.

Fontos hangsúlyozni, hogy kompetenciát, vagyis a feladatsorok nem a lexikális tudást kérik számon, hanem azt, hogy a középiskolások tudják-e a gyakorlatban alkalmazni a tanultakat. A háromévente végzett felmérésen a nyomtatott feladatsorok mellett számítógépes teszteket is kitöltettek a diákokkal szövegértésből és matematikából.

Az EU értékelése

Az Európai Bizottság összegző közleménye szerint az EU-ban némileg javult a diákok teljesítménye a természettudományok és az olvasás terén, a matematikában elért eredmények azonban gyengék.

Az biztató, hogy Európa jó úton halad azon célkitűzése felé, hogy 2020-ra 15% alá szorítsa a gyengén teljesítők arányát. A felmérés eredményei alapján 2009 óta tíz tagállam jelentős mértékben csökkenteni tudta a három alapkészség terén gyengén teljesítők arányát, de öt uniós országban emelkedett a gyenge teljesítményű diákok száma – és sajnos Magyarország is ebbe az ötbe tartozik. Az EU összességében valamivel jobb helyezést ért el, mint az Egyesült Államok, ám Japán mindkettőjüket messze maga mögé utasította.

Gyenge magyar eredmények

A korcsoportban a magyar tanulók mindhárom kompetenciaterületen rosszabbul teljesítettek, mint 2009-ben, illetve mindhárom területen elmaradtak az OECD-átlagtól. A legkomolyabb visszaesés a matematikánál következett be. Az eredmények különösen azért szomorúak, mivel 2009-ben Magyarország kiemelkedő javulást mutatott, mind az OECD-hez, mind a régióbeli országokhoz képest – most szövegértésből és természettudományokból a középmezőnyben szerepelünk, ám matematikában csak a horvátokat előzzük meg régiónkban.

PISA
A grafikon a gyengén teljesítők arányát mutatja
Forrás: oktpolcafe.hu

Az okok boncolgatása nyilvánvalóan nem egy informatikai lap feladata, de annak konstatálása talán megengedhető, hogy a tudásközpontú társadalom kiépülésének idején, amikor a gazdasági válságból való kilábalás láthatóan egyik legerősebb motorja az informatikai képzés erősítése kell legyen – felső-, közép- és alsó szinten egyaránt –, akkor meglehetős borúlátásra adhat okot hazánkban, hogy mind több kamasz diák küszködik alapvető kompetenciahiányokkal, amelyek nemcsak a továbbtanulási lehetőségeiket csökkentik, hanem a digitális világban való eligazodásukat is megnehezítik.

Azóta történt

Előzmények