Az általában kisebb-nagyobb meglepetéseket okozó grafikonjairól és bemutatóiról ismert szabadúszó elemző, Benedict Evans most a brit Enders Analysis piackutató számára készített egy jelentést, melyben a rendelkezésére álló adatok alapján azt vizsgálta, hogy a mobil eszközök terjedése milyen hatásokkal jár, járt a piac különböző szegmenseiben. A bemutatót a Business Insider közölte le.
Hirdetés
Az elemzés első diája a PC-eladásokon belüli átstrukturálódást mutatja be 2000-től 2012-ig. Az ábrán világosan látható, hogy a folyamatos növekedés a vállalati értékesítés esetében 2009-ben tört meg, majd hamarosan visszaállt a 2007-es szintre, és azóta jórészt stagnál, illetve enyhén növekszik. A magánfelhasználók esetében a válság sem okozott visszaesést, sőt, ám a táblagépek megjelenése után visszaesett a forgalom. A 2009 óta mérhető tableteladások viszont még mindig meredeken növekednek. Hasonló tendencia látszik azon az ábrán is, ahol már felveszik az okostelefonokat is: kiderül, hogy a telefonok eladásának növekedési üteme még a tabletekét is messze maga mögött hagyja – a mobiltelefonok piaca is folyamatosan bővül, még mindig nem tapasztalható visszaesés. Az előrejelzést bemutató dia szerint a globális éves PC-forgalom valószínűleg 300 millió eladott gép körül stabilizálódik, míg a mobil eszközöknél továbbra is rohamos növekedés várható. Érdemes kiemelni a 10-es diát, amely bizonyosan izzó vitákat fog még generálni: ez a slide azt mutatja, hogy az internetképes eszközök piacán a Microsoft a 2009-es 90 százalékos részesedéséből hatalmasat veszített, hiszen 2013 márciusában már csak a piac kevesebb mint negyedét birtokolta.
Ebben az új mobilvilágban jelenleg két herceg van, az Apple és a Samsung. Üzleti oldalról nézve igen érdekes a 11-es dia, amelyen látható, hogy mind az Apple, mind a Samsung a drágább készülékek terén alapozta meg sikerét, hiszen az eladott készülékek számát tekintve a két vállalat körülbelül az igények 30 százalékát szolgálja ki, ugyanakkor a globális piacon az összárbevétel körülbelül 70 százaléka, az üzemi eredménynek pedig közel 100 százaléka landol a két vezető vállalatnál.
A táblagépek piaci előrejelzése szerint idén több mint 200 millió ilyen eszközt adnak majd el, ezek többsége héthüvelykes kijelzőjű, 300 dolláros vagy ez alatti kategóriájú lesz. 2012-ben a 120 millió eladott táblagép több mint fele iPad volt, ám ez a helyzet valószínűleg megváltozik, ugyanis fontos, trendszerű jelenség az olcsó kínai androidos tabletek egyre nagyobb száma: idén a 200 millióból várhatóan 125 millió készülék ilyen lesz. A táblagépek népszerűségének növekedése könnyen véget vethet az elektronikus könyvolvasók igazából még meg sem kezdődött karrierjének.
A mobil eszközök terjedése és az internetes üzletek népszerűsége tovább erősíti a bővülő netes gazdaságot, melynek négy nagy globális főszereplője van: az Apple, a Google, a Facebook és az Amazon. Az aktív felhasználók, ügyfelek száma az Amazon kivételével a három másik cégnél folyamatosan és dinamikusan nő. A platformokat tekintve két egyértelmű győztes van: az iOS és az Android.
Az elemző szerint a jövő irányait tekintve a kulcskérdés a gazdasági ökoszisztéma, ennek minősége fog dönteni. Evans ezt röviden úgy fogalmazza meg, hogy az Apple esetében a kialakított ökoszisztéma adja el a hardvert, míg a másik három cégnél maguk a készülékek biztosítanak olyan lehetőségeket, amelyek a felhasználókat az online szolgáltatások felé terelik. Hogy melyik milyen mértékben lesz sikeres a jövőben, annak megtippelésére az elemző már nem vállalkozik.