A padló felé rángatja a közösségi médiát a gyengülő gazdaság

A Snap és a Twitter egyaránt kedvezőtlen üzleti jelentésének és a kijelentéseik hatására az online reklámeladásokkal foglalkozó óriások piaci értékükből 80 milliárd dollárt veszítettek.

Bár Mark Zuckerberg már többször hangoztatta a nagy gazdasági lejtővel kapcsolatos érzéseit, a közösségi óriások és az online reklámokra építő vállalatok életében ezek a félelmek most valósággá válnak.

A Snap a napokban nagyon sötét képet festett a gyengülő gazdaság közösségi médiára gyakorolt hatásairól és a nagy jövőbeli kihívásokról. Miután a Snap amúgy is megtépázott piaci értéke további 25 százalékot zuhant, láncreakciót indított el az ágazatban.

Maga a Snap az egy évvel korábbi piaci árfolyamának majdnem 90 százalékát veszítette el mostanra.

80 milliárd dollár mínusz egy szempillantás alatt

A Snap szerint sok hirdető ellátási nehézségekkel, munkaerőhiánnyal küzd, másoknál a növekvő költségek és az infláció vezet a reklámköltségvetés megnyirbálásához. Mások az Apple magánszférát érintő beállításait hibáztatják.

A Snap jelentősen befékezi a toborzást és a befektetést, új bevételi források után kutat (erre példa a Snapchat fizetős csomagja és funkciói). Sokat fektettek eddig AR-megoldásokba és AR-reklámokba, de állításuk szerint az ilyesmire fordított költségvetést vonják el elsőként a cégek.

A Snap, a Meta, az Alphabet, a Pinterest, a Spotify, a Shopify, a Roblox és a többi nagy cég, amely online reklámok eladásával foglalkozik, a Snap-hírek hatására rögtön 80 milliárd dollárt veszítettek piaci értékükből.

A befektetők elfordulnak, ha nincs hatalmas növekedés

Az infláció és gazdasági gondok miatt az eddigi legkisebb növekedést várják a befektetők a közösségi média reklámbevételei kapcsán. Ironikus, hogy a Snap második negyedéves bevételei igazából 13 százalékkal nőttek éves összehasonlításban, és a harmadik negyedév is stagnálást mutat majd.  A napi aktív felhasználók száma éves szinten pedig 18 százalékkal emelkedett, 347 millióra. Ők mindenesetre nem elégedettek, a befektetők még kevésbé.

Jelenleg minden elemző a közösségi média bizonytalan jövőjéről beszél, újra és újra a gyengülő gazdaságot, az Apple múltbeli változtatásait, az inflációt emlegetve, ami mind a reklámköltségvetések csökkenését eredményezheti. Gyakran felmerül a TikTok jelentette fenyegetettség is a riválisoknál.

A Twitter sok szakértő szerint csak azért nem omlott össze, mert mindenki a Musk-per eredményére vár, a cég jelentése mindenesetre szintén igen kedvezőtlen volt, nagyon rossz fogadtatásban részesült. A Twitter a Musk-pert hibáztatja, valamint a gyengülő digitális reklámpiacot – ezek vezettek szerintük az árbevétel visszaeséséhez és a 270 millió dolláros, negyedéves veszteséghez.

Azóta történt

Előzmények