A Panasonic felhagy az okostelefonok gyártásával

A Panasonicnál hónapok óta folynak az átszervezések, mert a korábban a világ egyik legnagyobb fogyasztói elektronikai gyártója az utóbbi években komoly hullámvölgybe került. Először csak a plazmatelevíziók fejlesztésének és gyártásának leállításáról érkeztek hírek, majd kiderült, hogy a vállalat elnöke, Kazuhiro Cuga egy átfogó átszervezésbe kezdett a vállalatnál, melynek keretében több ezer dolgozót bocsátanak el, és a fogyasztói elektronikáról a más iparágakat kiszolgáló divíziókra helyezik át a fókuszt.

Cuga most egy, a Reuters hírügynökségnek adott interjúban azt mondta, hogy a Panasonic felhagy a saját tervezésű, végfelhasználóknak szánt okostelefonok gyártásával, és a jövőben más gyártók modelljeit fogja a saját márkaneve alatt forgalmazni. Az elnök szerint a Panasonic mobil divíziója az aktuális pénzügyi évet várhatóan a célként kitűzött 11 millió dolláros veszteségnél is nagyobb mínusszal fogja zárni, ami megengedhetetlen. Cuga figyelmeztetett, hogy minden olyan üzletágat fel fog számolni, ami három éven belül nem éri el az 5 százalékos üzemi nyereséget – úgy tűnik, a mobilos üzletág teljesítményét illetően a következő néhány évben sem várt komoly javulást. A tervek szerint a továbbiakban csak üzleti felhasználóknak szánt okostelefonokat fognak fejleszteni és gyártani, de ennél konkrétabb információt a cég vezetése egyelőre nem közölt ezzel kapcsolatban.

A Panasonic mobilos üzletága tavaly 8,1 milliárd jen (81,5 millió dollár) veszteséget produkált, a gyártó vesztesége pedig az elmúlt két évben összességében 15 milliárd dollárra rúgott. 2001-ben még a második legnagyobb mobiltelefon-gyártó volt a szigetországban az NEC után, 19 százalékos piaci részesedéssel. Az okostelefonok térnyerésére azonban több gyártóhoz hasonlóan a Panasonic is későn reagált, aminek következtében készülékeinek népszerűsége is alaposan megcsappant, tavaly már csak 7 százalékát birtokolták a japán piacnak, míg az Apple az iPhone-nal 25 százalékot. A Panasonic mobiltelefonok koporsójában az utolsó szög az volt, amikor japán legnagyobb mobilszolgáltatója, az NTT DoCoMo úgy döntött, hogy idén nyáron csak a Sony és a Samsung zászlóshajóit promótálja.

A hírek szerint a korábbi piacvezető NEC is felhagy az okostelefonok gyártásával, miután nem sikerült megegyeznie a Lenovóval mobiltelefonos üzletága eladásáról.

Előzmények