Lelassult a mobiltelefon-piac növekedése Nyugat-Európában

Jelentős visszaesés történt a nyugat-európai mobiltelefon-piacon 2013 első negyedévében az IDC piackutató vállalat szerint. Az év első három hónapjában az előző év hasonló időszakához képest kétmillióval kevesebb, összesen 43,6 millió mobiltelefont szállítottak le a gyártók. Ebből 12 millió volt hagyományos mobiltelefon (ez 31 százalékkal kevesebb, mint előző évben volt), és 31,6 millió okostelefon. Ez utóbbi 12 százalékos növekedés, ami az IDC szerint a legalacsonyabb, amióta 2004-ben a cég elkezdte mérni a mobiltelefon-piac alakulását.

Hirdetés

Ahogy az IDC elemzője megjegyzi, hogy Nyugat-Európában most kezdődik az okostelefon-adoptáció második hulláma, azaz most azokból lesznek vásárlók, akik eddig kihúzták a hagyományos mobiltelefonokkal. Közülük sokan továbbra sem szeretnének okostelefont vásárolni, mert úgy gondolják, hogy nincs szükségük a számukra feleslegesnek tartott új funkciókra, ezért aztán pénzt sem szeretnének feleslegesen áldozni rá. Ma már viszont egyre nehezebb "butatelefonhoz" jutni, hiszen a szolgáltatók szeretnék valahogy rávenni a felhasználókat a különböző alkalmazások és ezek tudásának maradéktalan kihasználásához szükséges mobilinternet használatára, ezért kínálatukban már a legalacsonyabb árszinten is inkább alapszintű okostelefonokat találunk. Így aztán a vásárlóknak nincs túl sok választásuk, vagy vesznek egy olcsó okostelefont és nem használják az extra képességeket (bár azokat, akik idegenkednek az érintőképernyőtől, ez nem fogja vigasztalni), vagy más üzletekből próbálnak beszerezni hagyományos készüléket.

Az okostelefon-adoptáció első hullámában a gyártóknak könnyebb dolguk volt, hiszen az újdonságokra fogékonyak hajlandóak voltak az átlagosnál többet költeni ilyen célra, amit jól mutat az is, hogy a csúcskategóriás okostelefonok árszintje fél évtizede változatlan. A második hullámban viszont főleg az olcsó és középkategóriás készülékek lesznek kelendőek, ezáltal várhatóan a gyártók nyeresége is csökkenni fog.

A már valamilyen okostelefonnal rendelkezők vásárlási hajlandósága is csökken, hiszen a legtöbb ember igényét már a 2-3 évvel ezelőtti közép– és felsőkategóriás modellek is kielégítik, így ők várhatóan csak akkor fognak készüléket cserélni, ha tönkremegy, vagy valamilyen ellenállhatatlan ajánlattal elcsábítják őket. Egyes országokban pedig helyi fogyasztói szokások is visszafoghatják az eddigi magas keresletet, Dél-Európában például hagyományosan tovább használnak az emberek egy telefont.

Mivel nő a kereslet az olcsóbb modellek iránt, az Android piaci részesedése tovább növekszik, az első negyedévben a leszállított telefonok közül 21,9 millión futott a Google operációs rendszere (ez 69 százalékos részesedés, míg előző évben ez csak 55 százalék volt). Az Android főleg az iOS rovására nő, a vizsgált három hónapban 25 százalékról 20 százalékra esett vissza az Apple részesedése. A Windows Phone feljött a harmadik helyre, a telefonok 6 százalékán futott a Microsoft operációs rendszere.

Azóta történt

Előzmények