A Google a bűnözők hirdetéseiből is profitál

A Google elismerte, hogy automatikus hirdetési rendszerének jelenleg működő formája miatt valóban profitáltak abból is, hogy sokan illegálisan árulnak jegyeket a 2012-es londoni olimpiára – olvasható a BBC mai riportjában. A Google közölte azt is, hogy a korábbi tényfeltáró tudósítás hatására, illetve miután a rendőrség is jelezte ezt nekik, a cég eltávolította a szóban forgó reklámokat.

Az illegálisan árusított jegyek és a Google furcsa kapcsolatára a BBC egyik műsora bukkant rá, miután egy rádióhallgató megkereste őket azzal, hogy amikor a Google keresőjével igyekeztek jegyárusító irodára bukkanni, akkor a keresési lista elején, fizetett hirdetésként egy LiveOlympic Tickets nevű céget találtak. Mivel fizetett, a Google AdWords rendszerével menedzselt hirdetés volt, ezért az illető megbízhatónak értékelte, és 750 font értékben vásároltak tőlük jegyeket különféle eseményekre. Gyanút akkor fogtak, amikor a cég e-mailben értesítette őket, hogy a vásárlás befejezéséhez faxon küldjék el nekik a vevő aláírásának másolatát. Amikor kiderült, hogy a LiveOlympic Tickets nem hivatalos értékesítő, akkor az egyik családtag írt a Google-nak, ám a cég azt válaszolta, hogy az AdWords egy hirdetési platform, a Google nem felelős az ott megjelenő tartalmakért, nincs arra lehetőség, hogy az összes hirdető tevékenységét monitorozzák.

A londoni rendőrség olimpiai visszaélésekkel és az olimpiához kötődő bűnözéssel foglalkozó csoportja közölte, hogy ismerik a LiveOlympic Tickets működését, és tudják, hogy törvénytelenül működnek, ám mivel a vállalkozás a tengerentúlon van bejegyezve, ezért nagyon bonyolult fellépni ellenük – egyébként egy tavalyi rendelkezés értelmében az illegális jegyárusítás büntetését ötezer fontról húszezerre emelték. Ami mindenképp érdekesség: a rendőrség értesítette a Google-t, hogy az olimpiai jegyértékesítéssel kapcsolatos kereséseknél ez a vállalkozás a fő hirdető, kiemelten szerepelnek, a Google mégis több mint egy hétig fennhagyta még a bűnözőkhöz vezető reklámot. Erre csak a BBC-riport után került sor.

Rugalmatlan rendszer

Az említett műsor munkatársai azonban nem álltak le itt, és azt találták, hogy a Google rendszerében nagyon sok illegális hirdetés szerepel, például kábítószert (füvet), hamis személyiket, hamis útleveket is reklámoznak.

A Google automatizált AdWords rendszerében alkalmaznak szoftveres szűrést, és ha a kulcsszavakra kereső program gyanúsnak talál egy reklámot, akkor azt az alkalmazottak megvizsgálják, és ha valóban törvénysértő, pontosabban: megsérti a felhasználási feltételeket, akkor eltávolítják – áll a Google közleményében, mely azonban arra nem ad kimerítő választ, hogy egy illegálisnak minősíthető hirdetés hogyan foglalhatja el a hasonlók között az első, kiemelt helyet: annyi bizonyos, hogy a hirdető által fizetett összeg nagysága befolyásolja a hirdetés megjelenési helyét.

Egy, a BBC által megkérdezett szakértő úgy véli, messze nem tökéletes a Google rendszere, mivel az elküldött figyelmeztetések után napokig, esetleg hetekig is megjelennek még a csalók által fizetett hirdetések.

Azóta történt

Előzmények