Egyre több a Facebook-függő Magyarországon is

A magyarok nagyobb részének növekedett a Facebook-aktivitása az elmúlt egy évben annak ellenére is, hogy többségük attól fél, személyes adataihoz a közösségi portálon keresztül nem kívánatos személyek is hozzáférhetnek. A közösségi oldal népszerűsége az 50 év fölöttiek körében növekedett a leglátványosabban, a 19-29 évesek pedig sokszor a függőség egyes tüneteivel szembesülnek – derül ki abból a nem reprezentatív, ugyanakkor 31 185 internetező szokásait felmérő online kérdőíves kutatásból, amelyet a direktbiztosítási (internetes és telefonos) szolgáltatásokat kínáló Aegondirekt.hu végzett el.

Facebook

A cég által megkérdezett emberek több mint fele, 50,3 százaléka (15 689 fő) válaszolt úgy, hogy naponta többször is használja a közösségi oldalt, s a kutatásban résztvevő internetezők mindössze 2,9 százaléka (911 fő) jelölte meg azt a választ, hogy nem regisztrálta magát az oldalon, vagy soha nem használja azt. Ráadásul az elmúlt egy évben a felhasználók aktivitása is növekedett: az összes megkérdezett 56 százaléka gyakrabban használja a Facebookot, mint egy évvel ezelőtt, s csupán a válaszadók 6,2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy manapság már ritkábban lép be a legnépszerűbb közösségi oldalra. Míg a 19-29 éves korosztály tagjai közül a megkérdezettek 51,3 százaléka használja többet manapság a Facebookot, mint egy éve, az életkor emelkedésével egyre nagyobb lesz ez a szám: a 30-39 évesek 54,5 százaléka, a 40-49 éves korosztály 57,1 százaléka, az 50 fölöttiek pedig 60,6 százaléka tölt el több időt facebookozással mostanában, mint egy évvel ezelőtt.

A függőség egyes tünetei jelentkeznek sokaknál, leginkább a fiataloknál

A kutatásban megkérdezettek közül minden harmadik – a 19-29 éveseknek pedig 41,9 százaléka – válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy érezte-e már dühösnek vagy feszültnek magát azért, mert valami miatt nem tudott hozzáférni a Facebook-profiljához. Ez lehet a függőség egyik jele, amely a kutatás szerint inkább a nőkre jellemző: a megkérdezett hölgyek 38,6 százaléka, míg a férfiak csak 26,8 százaléka számolt be arról, hogy érezte már magát dühösnek vagy feszültnek, amikor nem tudott belépni a közösségi oldalra. Ugyancsak érdekes az is, hogy a kutatás szerint 10-ből 4-en – a fiatalok közül 10-ből 5-en – szokták gyakran vagy néha úgy érezni, hogy a Facebook használata hátráltatja őket a napi – például munkahelyi, iskolai, otthoni, vagy egyéb – feladataik elvégzésében.

„Sokan tehát a fontos szociális, foglalkozási vagy rekreációs tevékenységeik feladása vagy háttérbe szorítása árán is facebookoznak, s intenzív negatív érzéseket vált ki bennük az, ha a külső körülmények ebben meggátolják őket” – értékelte az adatokat Marosvölgyi Péter, a felmérést készítő cég vezérigazgatója.

A megkérdezettek közel 60%-a fél attól, hogy adataival idegenek visszaélnek

A kutatás szerint a Facebookot használók több mint fele, 59 százaléka (18 402 válaszoló) tart attól, hogy személyes adataihoz a közösségi portálon keresztül nem kívánatos személyek is hozzáférhetnek, bár úgy tűnik, ez nem tartja vissza őket attól, hogy többet használják a közösségi portált: „Bár a kutatásból kiderült, hogy a többség félti személyes adatait, sokan megfeledkeznek a közösségi oldal biztonságos használatáról, s gyakran nemcsak személyes adataik védelméről nem gondoskodnak kellőképpen, de otthonuk vagy vagyontárgyaik biztonságával sem törődnek, s például kiteszik az oldalra, hogy milyen új autót vásároltak, vagy melyik távoli országban és meddig töltik a szabadságukat” – figyelmeztet a lehetséges veszélyekre Marosvölgyi Péter.

Kutatási módszertan

A kutatást 2013. december 4. és 2013. december 12. között, a lakossági biztosítási termékek online értékesítésével foglalkozó Aegondirekt.hu egoMedia üzletága végezte el, a 930 ezer felhasználót tartalmazó adatbázisából kiválasztott, 31 185 internetező adatait tartalmazó mintán. A nem reprezentatív online kérdőíves kutatás kérdőívét direkt e-mail útján és a Facebook hirdetési rendszerén keresztül juttatták el.

Azóta történt

  • Magyarország Facebook-függő

    Magyarországon és Törökországban az internethasználók több mint 85 százaléka látogatja a Facebookot – mutatja a Gemius elemzése, melynek apropója a népszerű közösségi oldal 10. születésnapja.

  • A Facebook szerint ilyenek vagyunk mi, magyarok

    A kereskedelmi célokból monitorozó Social Daily számtalan kategóriában méri a közösségi oldal használatát.

Előzmények

  • Indulnak a videós reklámok a Facebookon

    Az új hirdetési módszert napokon belül élesítheti a vállalat, a hírfolyamba illesztett reklámok felhasználói közreműködés nélkül, automatikusan elindulnak.

  • Újabb munkahelyi ellenség: Facebook-automata

    Az önimádat és a nosztalgia a Facebook népszerűségének két motorja, és ez az alkalmazás szerencsésen ötvözi a kettőt.