A Facebook megint trükközik

A Facebook gyakorlatilag működése kezdete óta folyamatos harcban áll a rajta adatvédelmi hiányosságokat számon kérő szervezetekkel, hatóságokkal, és nincs ez másképp most sem, amikor a közösségi oldal újabb módosítást tervez a felhasználási feltételeket illetően.

Az események a héten pörögtek fel, amikor a tervezett változtatásokkal kapcsolatban az Egyesült Államok hat legtekintélyesebb, adatvédelemmel foglalkozó szervezete közös levélben fordult a felügyelő hatósághoz. Ebben a levélben azt róják fel a Facebook terhére, hogy az új szabályok nem felelnek meg annak a megállapodásnak, amelyet 2011-ben az oldal és Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission – FTC) kötött, mivel biztosítaná a közösségi oldalnak, hogy a felhasználók beleegyezése nélkül használják fel nevüket és képeiket hirdetési célokra.

Régi vita

A szerdán elküldött levélre a Facebook csütörtökön reagált egy, a felhasználók számára szétküldött e-mailben. Ebben azt írják, hogy a változtatások célja, hogy tisztábbá tegye, hogy milyen módon használják fel a felhasználói adatokat. A levél kitér egy nagyon fontos ügyre is, az úgynevezett „Sponsored Stories” típusú hirdetésekre, melyekkel kapcsolatban nemrég született újabb bírósági döntés. Erről a hirdetési típusról és a vele kapcsolatos problémákról korábban az IT café is beszámolt. Röviden: ez a módszer a felhasználói lájkokra épült, úgy jelenít meg bizonyos hirdetéseket, hogy ahhoz hozzákapcsolja a tagok mint kedvelők nevét, képét – ráadásul az eleinte az oldalsávban megjelenő „szponzorált történetek” átkerültek az üzenőfalra. A legnagyobb gond ezzel az volt, hogy a felhasználóknak sem arra nem volt lehetőségük, hogy ezt letiltsák, sem arra, hogy adataik felhasználása után fizetséget kérjenek.

A bíróság a 2011 óta húzódó ügyben végül elfogadta a Facebook ajánlatát, akik a csoportos perben képviselt körülbelül 100 millió felhasználónak 20 millió dolláros kártérítést ajánlottak fel, illetve megígérték, hogy kikapcsolhatóvá teszik a szolgáltatást. A felperesek korábban ennél többet szerettek volna elérni – elsősorban a fiatalkorúak védelmére hivatkozva –, mégpedig az opt-out helyett az opt-in alkalmazását, vagyis hogy ne kikapcsolható legyen a Sponsored Stories, hanem alapértelmezésben ne legyen bekapcsolva, annak használatáról a felhasználó bekapcsolással dönthessen.

Kevés

A fenti döntésre született reakció is belekerült az új szabályzatba, és ez a felháborodás egyik oka: a Facebook beleírja a felhasználási feltételekbe, hogy az oldal használatakor a tagok automatikusan megadják az engedélyt adataik felhasználására és lemondanak bármilyen anyagi követelésükről a szponzorált történetekkel kapcsolatban.

Az adatvédelmi szervezetek ezt elfogadhatatlannak tartják, mivel ennek az lesz a következménye, hogy egy fiatalkorú felhasználó az oldalra való belépéssel engedélyt ad adatai, képei felhasználására, holott erre csak szüleinek vagy felügyelőinek lenne jogosultsága. Emellett azt is kifogásolják, hogy a 2011-es megállapodás értelmében a Facebook nem hajthat végre olyan feltételmódosítást, amelyik lehetővé teszi a számukra, hogy felhasználói beleegyezés nélkül használják a tagok adatait.

A Facebook nem ért egyet a kritikákkal, közleményükben arra hivatkoznak, hogy mindez csak a szavakon való lovaglás, a cég nem változtatta meg hirdetési gyakorlatát, csak világosabbá tették a felhasználók számára, hogy hogyan is dolgoznak. Később viszont azt nyilatkozták, hogy feldolgozták a felhasználói visszajelzéseket, és ezek alapján fogják átalakítani a felhasználási feltételek szövegét. Erre várhatóan a jövő héten kerül sor.

Azóta történt

Előzmények