A Chrome szárnyal, az Internet Explorer 8 erősödik, az IE6 haldoklik

A NetApplications elemző cég májusi böngészőpiaci adatai közül a legérdekesebb, hogy az Internet Explorer az Egyesült Államokban hosszú idő után először növelte részesedését a Firefox és a Chrome kárára: májushoz képest 0,76 százalékponttal növekedve a netezők 63,27 százaléka használja az IE valamelyik verzióját. Ezzel szemben a Firefox 0,24, a Chrome pedig 0,45 százalékponttal esett vissza (20,38, illetve 4,53 százalékra).

Az amerikai erősödés azonban a továbbra is folyamatos globális visszaesést nem tudta májusban sem megállítani, csak mérsékelte a térvesztést. A Microsoft termékének részesedése a múlt hónapban hosszú-hosszú idő után először került 60 százalék alá, s az elmúlt hónapban újabb 0,26 százalékpontot esve jelenleg 59,69 százalékon áll.

Így a riválisok tovább terjeszkedtek, a Google 0,3 százalékpontos növekedéssel átlépte a hét százalékot (7,05 százalék), és az Opera is enyhén, 0,13 százalékponttal emelkedett (2,4 százalék). Az elmúlt hónapokban vagy stagnáló, vagy enyhén lefelé csúszó Firefox május végén 24,35 százalékon állt, ami 0,24 százalékpontos csökkenést jelent áprilishoz képest. Az Apple gyakorlatilag stagnál, globálisan 4,77 százalék, az USA-ban 10,38 százalék.

A verziókon belüli mérések szerint az Internet Explorer legújabb verziója, a 8-as örvendetes módon terjed, növekedési mértéke két és félszer nagyobb mint bármelyik versenytársé: a 0,81 százalékpontos emelkedés után május végén az IE8 35,38 százalékkal zárt az USA-ban (IE7: 16,75 százalék, Firefox 3.6: 13 százalék, Chrome 4.1: 3,52 százalék), s Európában is fél százalékponttal emelkedett a részesedése (29,69 százalék).

A Computerworld-nek nyilatkozó Ryan Gavin, a Microsoft platfromstratégiákért felelős igazgatója igen optimistán nyilatkozott az eredményekről, s úgy véli, hogy (az Egyesült Államokban legalábbis) meg tudják állítani a versenytársak, főként a Chrome további terjeszkedését, főként (véli az igazgató) hogy a Windows 7 népszerűsége magával viszi az Internet Explorer 8-at is.

A Microsoft IE6-ellenes kampánya is eredményesnek látszik – legalábbis az USA-ban –, mivel ott már sikerült 6,74 százalékra szorítani a részesedését – igaz, a globális adat még mindig igen magas, 17,13 százalék. A cég újabb kampányokat is elindított, az amerikai „Kill IE6” mintájára például az „Adios IE6” nevűt Dél-Amerikában, vagy Ausztráliában az „Ugye nem innál 9 éves tejet” nevű akciót.

Egy másik nagy piackutató, a StatCounter májusi statisztikái hasonlóak a NetApplicationséhez, ami lényeges különbség, az IE6 adatai: az ő mérésük szerint az USA-ban és Európában együttvéve 5 százalék alá esett a részesedése, világszinten pedig a felhasználók 9,8 százaléka netezik még a korszerűtlen böngészővel.

A magyar piacon a helyzet gyakorlatilag változatlan, bár a kiemelkedő eredménnyel vezető Firefox itthon is veszített az Internet Explorerrel szemben.

Azóta történt

Előzmények

  • Az Opera buktája lett a böngészőválasztó

    Egyelőre nincs szemmel látható hatása a Microsoftra kényszerített böngészőválasztónak, nagyon úgy tűnik, hogy a korábbi trendek folytatódnak, s az Opera inkább alternatív konkurenseit segítette.

  • A Google Chrome jön fel, mint borban a gyöngy

    A Chrome egyaránt rabolt az Internet Explorertől és a Firefoxtól is, ám a nagy kérdés az, hogy az IE 6 helyét ki tudja majd elfoglalni.

  • A Chrome lassan legyűri a Safarit

    Az Internet Explorer piaci részesedése ismét csökkent, az Operát kivéve az összes népszerű böngésző valamicskét erősödött.