Bombasiker az iPhone 4

iPhone 4A megjelenése után felfedezett hibái és az „antennabalhé” ellenére az iPhone 4 az Apple legsikeresebben startoló terméke. A vásárlókat szemmel láthatóan cseppet sem izgatják a szaksajtóban kezdetben folyamatosan napirenden tartott konstrukciós problémák, a júniusban piacra dobott okostelefonból a kaliforniai vállalat 91 százalékkal többet adott el az elmúlt negyedévben, mint egy évvel korábban. Ez azonban csak az egyik rekord, amiről a cég tegnap, a negyedik üzleti negyedéves jelentésében beszámolt.

A szeptember 25-én zárult trimeszterben ugyanis az árbevétel és a nyereség is házi csúcsot döntött: az előbbi éves összehasonlításban 67 százalékkal, 20,34 milliárd dollárra, míg az utóbbi 70 százalékkal, 4,31 milliárd dollárra nőtt. A piac mindkét fő mutató esetében szerényebb értéket várt, ehhez képest meglepő, hogy az Apple-papírok árfolyama a jelentés publikálást követően lefelé indult, 6 százalékkal csökkent. Ez talán az iPad-forgalom vártnál valamivel gyengébb alakulásával magyarázható, de az elemzői prognózisok teljesítését ebben az esetben sem a kereslet hiánya, hanem ellátási nehézségek akadályozták meg.

A negyedév során az Apple 3,89 millió Mac számítógépet – többségében notebookot –, 14,1 millió iPhone-t, 9,05 millió iPodot és 4,19 millió iPadet értékesített. E számok az egy évvel korábbiakhoz képest rendre 27 és 91 százalékos növekedésnek, illetve 11 százalékos visszaesésnek felelnek meg. (Az idén piacra dobott iPad esetében értelemszerűen nincs összehasonlítási alap.)

A bruttó nyereséghányad – ez a gyártási költségek levonása után megmaradó bevétel – az egy évvel korábbi 41,8 százalékról 36,9 százalékra csökkent, de a tervezettnél még így is jobban alakult. A mutató romlásában szerepe van annak, hogy az iPhone 4 gyártása többe kerül, mint az elődjéé, miközben a termék ára nem változott, és annak is, hogy az új iPod-modellek előállítása kezdetben drágább.

Jobs beszól

A negyedéves jelentés publikálásának apropóján tartott sajtótájékoztatón ezúttal – két év óta először – megjelent Steve Jobs vezérigazgató is, aki többek között rámutatott arra, hogy az iPhone-ból az elmúlt három hónapban több fogyott, mint a Research in Motion népszerű BlackBerry telefonjaiból (az utóbbiból 12,1 millió példányt adtak el). „Nem hiszem, hogy a belátható jövőben fel tudnának zárkózni” – jegyezte meg.

Jobs a rá jellemző fölényes kritikával szólt az iPad konkurenciájaként bejelentett táblagépekről is. Szerinte a 7 colos képernyővel rendelkező modellek okostelefonnak túl nagyok, tabletnek túl kicsik. „A 7 colos táblagépek kurrens felhozatala halva született. A gyártók számára fájdalmas lecke lesz felismerni, hogy a tabletjük túl kicsi” – fogalmazott. Jobs hangsúlyozta, hogy ezt a piacot nem engedik ki a kezükből, „még nem fejeztük be, rengeteg jövőbeli fejlesztésen dolgozunk.”

Az üzleti év egészét az Apple 65,2 milliárd dollár árbevétellel és 14 milliárd dollár nettó profittal zárta, előbbi 52, utóbbi 70 százalékkal több az egy évvel korábbi számoknál. A vállalat a jelenlegi, első pénzügyi negyedévére 23 milliárd dollár forgalmat vár.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

  • Az iPad miatt perelik az Apple-t Kínában

    A védjegy egy helyi vállalat, a monitorgyártó Proview kezében van, és a cég most támadásba lendült.

Előzmények