Az iPad egyelőre nem bántja a netbookpiacot

Az Apple iPad táblagépét nem notebookok, netbookok vagy PC-k helyett vásárolják a fogyasztók, legalábbis egyelőre biztosan nem – cáfolja az elterjedt vélekedést egy, az NPD Group által nemrég készített felmérés. A vizsgálat egyebek mellett arra a következtetésre jut, hogy a korai iPad-vásárlók motivációi merőben mások, mint a tipikus elektronikaieszköz-fogyasztóé: ez a csoport nem azért vette a táblagépet, mert szüksége van rá, hanem azért, mert birtokolni akarja.

A több mint 500 felhasználó online megkérdezésével készített felmérés szerint az iPad-tulajdonosoknak csak 13 százaléka vásárolta a készüléket PC, 24 százalék pedig e-köny-olvasó helyett, a többiek számára a táblagép a meglévő számítógépek mellett egy kiegészítő eszköz, és nem valamelyik helyettesítője. Ez cáfolni látszik azokat a híreket, melyek szerint ez az új készülékkategória a PC-k és főként a netbookok kárára terjed, azoktól szipkáz el vásárlókat.

Apple iPad

Szeptember közepén a Best Buy amerikai kiskereskedelmi lánc vezérigazgatójának ez ügyben tett nyilatkozata kapott különösen nagy visszhangot. Brian Dunn a Wall Street Journal-nek adott interjújában azt mondta: úgy becsülik, hogy az iPad a laptopeladások akár 50 százalékát is elrabolta. A kijelentést a média felkapta, mire a cég egy közleményt adott ki, melyben „erősen túlzónak” nevezte az idézett számadatot, pontosabbal viszont nem szolgált.

Az NPD felméréséből az is kiderül, hogy az iPad-tulajdonosok – főként azok, akik a készülék piacra kerülését követő két hónapban vásároltak – az átlagnál jóval nagyobb arányban rendelkeznek más Apple termékekkel és egyéb trendi eszközökkel, például e-readerrel vagy okostelefonnal. Érdekes adat, hogy míg az első két hónapban vásárlók 50 százalékának volt Mac asztali vagy hordozható gépe, a később vásárlóknál ez az arány 45 százalékra csökkent. Az iPad-használók 53 százalékának windowsos PC-je is van, 38 százalék pedig iPhone-nal is rendelkezik.

„A korai vásárlók általában, és ez igaz az iPad-tulajdonosokra is, a szokásos fogyasztói magatartást követik: nem azért vásárolják a terméket, mert szükségük van rá, hanem mert akarják” – magyarázta Stephen Baker, az NPD elemzője. A szakember szerint idővel ez változni fog, ahogy iPad és a hasonló táblagépek megszokottabb fogyasztási cikké válnak. Amikor ez megtörténik, akkor lehet számítani arra, hogy a hasonló célokat szolgáló eszközök, netbokok, notebookok helyett kezdik vásárolni az emberek e gépeket – teszi hozzá.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

  • Óriási siker a tablet

    A Gartner szerint az idén közel 20 millió táblagép fogy majd, jövőre pedig majdnem háromszor ennyi.

Előzmények