Sorra buktak el a hazai webshopok egy adatvédelmi felmérésen

A mezőny összeállítása során arra összpontosított a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ), hogy „az adott szegmensen belül a piaci szereplők közül valamennyi típust elérjük, illetve monitorozzuk mind árbevétel, mind egyéb más szempontok alapján is” – mondta el az IT café kérdésére Benkő Lívia, a szervezet főtitkára.

Sokat kellett kérdezni, kevés volt az infó (így jár az újságíró, ha nem hozza lázba a sajtóreggeli) a legújabb, magyar webshopok adatvédelmi szabályozásait kutató felmérés eredményeivel kapcsolatban. Sajnos a felmérés nem reprezentatív, ráadásul anonim is, így csak sejteni lehet, mely boltok kerültek be a kiválasztott 22 közé.

Az Adatvédelmi Kommandónak elnevezett akció keretében azt vizsgálták, hogy egy adott cég honlapján található funkciók (regisztráció, hírlevél-feliratkozás, cookie-kezelés, adatvédelmi tájékoztató) mennyire felelnek meg a hatályos magyar jogszabályoknak.

„Valamennyi vizsálati terület összesített átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz” – áll a DIMSZ közleményében. A pontos metodikát, pontozási rendszert nem árulták el, ezért kénytelenek vagyunk hinni nekik. A legnagyobb problémát a hírlevélre történő feliratkozás okozza: vagy nem szól róla a cég, hogy a regisztrációval felkerülünk a hírlevéllistákra is, vagy szól ugyan, de alapértelmezésként fel is iratkoztatna a rendszer.

Az IDC felméréseken edződött olvasóink bizonyára kiszúrják, hogy kevés az adat, sok a szöveg ahhoz képest, hogy felmérésről beszélünk. Abból a kevésből kiderül például, hogy az 1-5-ig terjedő skálán a legrosszabb adatvédelmi eredmény birtokosa mindössze 1, míg a legjobb 4,31 pontot szerzett. A 22 vizsgált webshop átlaga pedig 2,56. Nehéz kontextusba helyezni ezeket a számokat, lássuk is inkább a DIMSZ infografikáját.


[+]

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy legalább az érintett cégeket tájékoztatták-e már a felfedezett hiányosságokról. Mint azt Benkő Líviától megtudtuk, a sajtóeseményig nem akarták beavatni a vizsgált vállalkozásokat, csak ezt követően kezdik majd jelezni a problémákat a webshopoknak. „A felméréssel az volt a célunk, hogy egyrészről aktuális képet adjunk a hazai adatvédelmi gyakorlatról és kultúráról, másrészt pedig, hogy a vizsgált cégeket figyelmeztessük a jogkövető magatartásra. Nem bírságolás a célunk, éppen ezért anonim a kutatás és reméljük, hogy az érintett cégek változtatnak a hiányosságokon” – tette hozzá végül.

Jó lett volna megtudni, milyen arányban szerepeltek a kisebb, a közepes, illetve a nagyobb webshopok, vagy legalább azt kideríteni, hogy mitől számít egy internetes áruház nagynak – vagy éppen kicsinek – a DIMSZ szerint. Mivel ezekre a kérdésekre nem kaptunk egyértelmű választ, a felmérés eredményeit inkább érdekességképp mutatjuk be, messzemenő következtetéseket nehéz levonni belőle. Főleg, hogy említés szintjén sem került szóba a leiratkozás kérdésköre, pedig a felhasználói fiók törlése, illetve a hírlevélről történő leiratkozás is problémásnak tűnik sok helyen - vásárlóként.

Azóta történt

Előzmények