Az online zeneletöltés megállíthatatlan


Az illegális zeneletöltők elleni eljárások szaporodása és nagy közösségi oldalak mind szigorúbb szabályozása ellenére a zeneipar még mindig dollármilliókat veszít a kalózkodás miatt – adta hírül a legújabb adatokra támaszkodva a Reuters.

A zenei ágazat szereplői egyelőre kétségbeesetten keresik a kiutat (például az online letöltések kiterjesztésével), hogy pótolják azt a jövedelem-kiesést, melyet a CD-forgalom 2000 és 2006 közötti 23 százalékos visszaesése okozott. Eric Garland, a Big Champagne elemzője úgy becsüli, havonta körülbelül egymilliárd illegálisan megszerzett zeneszám kerül a feketepiacokra, s összehasonlításként hozzátette, hogy az Apple iTunes zeneboltjából 2003 óta körülbelül kétmilliárd dalt vásároltak meg.

A vesztes vállalatok legnagyobb ellenségüknek a p2p-hálózatokat tekintik, melyek segítségével a felhasználók otthoni számítógépükkel névtelenül szerezhetik meg a jogvédett zenéket. Az utóbbi néhány évben egyre több bírósági eljárást folytattak le a kiadók számára kedvező eredménnyel, s talán ennek is köszönhető, hogy illegális fájlmegosztást használók számának növekedése lassult – de csak lassult, mert bár a korábbinál mérsékeltebb ütemben, de még mindig tovább szaporodnak a letöltések. Russ Crupnick, az NPD kutatóintézet elemzője szerint tavaly hét százalékkal nőtt azon amerikai háztartások száma, melyek bekapcsolódtak a p2p-hálózatokba, az illegális letöltések száma pedig 24 százalékkal emelkedett.

A RIAA, az amerikai kiadói szövetség szerint a p2p használata elfogadhatatlan helyzetet teremtett, s minden erejükkel azon vannak, hogy küzdjenek a jelenség ellen. Wayne Rosso, a Grokster korábbi vezetője viszont úgy véli, a RIAA hiába érte el a Grokster leállítását, a szabályozások és a törvények nem tiltják a tartalmak egymás közötti megosztását, csak a kereskedést, s amíg léteznek erre alkalmas szoftverek, a fájlmegosztás is működni fog. Az utóbbi időben a médiacégek rászálltak a közösségi oldalakra (mint például a MySpace és a YouTube) az oldalaikra feltöltött szerzői jogot sértő tartalmak miatt. Rosso szerint a kiadók most azokkal tárgyalnak, akiket korábban kalózoknak neveztek és üldöztek, ám itt már más megfontolások vezetik őket, hiszen például a YouTube-on keresztül eljuthatnak a célközönségükhöz, a zenerajongó fiatalok millióihoz. Jon Diamond, az ArtistDirect vezetője szerint is farizeusként viselkednek a zenei cégek ezekkel az oldalakkal szemben, mert egyrészt azt mondják, hogy küzdenek a kalózkodás ellen, s felszólításokat küldözgetnek az oldalak üzemeltetőinek, másrészt ezzel egy időben a közösségi oldalakra irányuló figyelmet pénzre kívánják váltani.

Azóta történt

Előzmények