Apple: a Samsung az ikonjainkat is ellopta

Az Apple és a Samsung között folyó szabadalmi per tárgyalásának elmúlt napján újra a formatervezők álltak a középpontban. Tegnap Susan Kare, az Apple korábbi alkalmazottja állt a bíróság elé, hogy tanúvallomásában elmondja: a Samsung lemásolta az amerikaiak által a táblagépeken és az okostelefonokon használt alkalmazásikonokat, mivel a koreai gyártó készülékein az e-mail, az üzenetküldő, a kapcsolatok stb. ikonjai „alapvető hasonlóságokat” mutatnak az előbbiekkel összevetve.

ikon

Megtévesztő?

Az 1982 és 1986 között az Apple-nél dolgozó, a Macintosh ikonjait megtervező Kare-t az Apple részéről Rachel Krevans ügyvéd kérdezte, és a tanú elmondta, hogy 11 különböző Samsung-terméket vizsgált meg (például: Captivate, Continuum, Droid Charge, Epic 4G, Galaxy S 4G), és úgy találta, az ikonok roppantul, a megtévesztésig hasonlítanak az iPhone ikonjaira. Ezzel a formatervező véleményével csatlakozott az Apple által felkért tanúk sorához, akik kivétel nélkül mind azt állították, hogy a Samsung termékei megjelenésükben annyira hasonlítanak az amerikai cég készülékeihez, hogy az már alkalmas a vásárlók megtévesztésére.

ikon

Charles Verhoeven, a Samsung képviselője gyakorlati oldalról közelítette meg a problémát, odaadott a szakértőnek egy Samsung-telefon, bekapcsolta, és azt kérdezte az egyébként a Microsoft Notepadjének ikonját és pasziánsza kártyáinak hátoldalát is megtervező Kare-től, hogy a vásárló, amikor bekapcsolja az új telefonját, akkor a bejelentkezéskor vajon tényleg nem tudja eldönteni a betöltődéskor megjelenő logóról, hogy az a Samsungé vagy az Apple-é? Kare válasza: ő nem kereskedelmi szakértő, a kérdésre felkészültség híján nem tud válaszolni. Verhoeven ezek után az ikontervezés fontosságát hangsúlyozó Kare-nek kissé pikírten azt mondta, hogy nem csoda, ha hasonlítanak a két cég ikonjai: „Látott már háromszög alakú ikont?”

ikon

Trade dress

A formatervezőt egy marketinges követte a tárgyalóteremben, Russel Winer. Őt az Apple azért idéztette be, hogy a szintén vitatott „trade dressről” nyilatkozzon. A trade dress viszonylag komplex, a szellemi tulajdonnal foglalkozó jogban használt kifejezés: gyakorlatilag ide tartozik minden olyan kifejezetten egyedi, csakis az adott termékhez kapcsolódó formatervezési megoldás, mely a termék megjelenését kiemelten jellemzi: ez lehet logó, különleges, speciális, védjegyként szolgáló formai megoldások, de akár egyedi csomagolás is.

ikon

Winer nem meglepő módon azt állította, hogy az Apple trade dress-megoldásai talán a világ legjellegzetesebb megjelenését adják a termékeiknek, és ezt szerinte alátámasztja egy, a Samsungtól származó dokumentum is, ahol bizonyos elemekre szinte szabványként hivatkoznak, és jól látható szerinte, hogy a Samsung saját tervei elkészítésekor igen komolyan vette figyelembe az iPhone megjelenését.

Azóta történt

Előzmények