A Paradicsom meghódítása

Az internet és a távközlés területén ma India a világ egyik legdinamikusabban bővülő piaca, nem csoda, ha az iparág egyik legnagyobbja, a Google sem akar kimaradni. Az amerikai cég már eddig is jelen volt a szubkontinens IT-gazdaságában: Bangalorban és Haiderabadban fejlesztőközpont működtetnek, Mumbaiban és Delhiben marketingirodákat tartanak fenn, de távlati céljaik a jelek szerint ennél messzebbre mutatnak, az ígéretesnek tűnő induló informatikai vállalkozásokba fektetnek be, esetleg felvásárolják őket.

A Google nemrégiben indiai weboldalán felhívást tett közzé, amelyben olyan alkalmazottakat keres, akik „a jelenlegi és a jövőbeli piaci viszonyok között képesek felismerni és felbecsülni a vásárlási lehetőségeket, képesek végrehajtani a menedzsment határozatait, le tudnak bonyolítani egy szerződéskötést, képesek irányítani a felvásárlás utáni integrációs folyamatot a dél-ázsiai régióban.” Az ideális jelölt „bizonyítottan kiváló tárgyalási és szerződéskötési tapasztalatokkal rendelkezik.” Mindez azt sejteti, hogy a Google befektetési szakembereket keres Indiába, az internet, a távközlés vagy az e-kereskedelem területére.

A hirdetést kommentálva Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója egy sajtóközleményében utalt a korábbi információkra, melyek szerint a Google alkalmazottakat keres indiai munkahelyekre. Ám hogy pontosan milyen munkakörökről van szó, azt nem határozták meg, a kiírt feltételeknek megfelelők közül a legjobbakat választják majd ki a későbbiekben meghatározandó munkaterületekre. „A mi M&A (Merger and Acquisition – egyesülési és felvásárlási) stratégiánk mindig is az egyedi termékek és technológiák utáni kutatáson alapult, s olyan fejlesztő csapatokat keresünk, akik segíthetnek nekünk felhasználóink érdekében innovatív termékeket létrehozni, vagy pedig a létező szolgáltatásainkat teszik még jobbá. Például, ahogyan Where2 és Keyhole technológiák integrálása a Google Local szolgáltatásba kiválóan szolgálta a térképoldalt használók érdekeit.”

Az Internet & Mobile Association felmérése szerint Indiában 38,5 millió internethasználó volt az elmúlt év végén, s a 2004-es adatokhoz képest 54 százalékos volt a növekedés (az eTForecasts amerikai elemző cég szerint még ennél is több, ők több mint 50 millióra teszik az indiai felhasználók számát 2005 végén). Mary Meeker, a Morgan Stanley elemzője azt állítja, hogy a világ internetezői közül ma 36 százalék él Ázsiában, 24 százalék Európában, s csak 23 százalék Észak-Amerikában (ez utóbbi az 1995-ös 66 százalékról esett vissza idáig). A legdinamikusabban az ázsiai piac fejlődik, velük kell a jövőben leginkább számolni.

Arun Natarajan, az indiai Venture Intelligence elemzője utalt arra, hogy az internetes óriáscégek már felismerték a lehetőséget, elég csak a Yahoo!-ra gondolni, akik a Canaan Partnersszel együtt a múlt hónapban fektettek be 8,6 millió dollárt a Bharat Matrimony házasságközvetítő portálba. A jelek arra mutatnak, hogy a Google is lép, ám ők más stratégia alapján invesztálnak: nem már létező közösségekbe és gazdasági társaságokba fektetnek be, hanem integrálni kívánják az ígéretesnek tűnő technológiákat a saját profiljukba. Mindenesetre a konkrét lépéseket még egyik elemző sem látja előre, a szakértők is csak sejtéseket tudnak megfogalmazni a Google rövid és hosszú távú terveit illetően.

Előzmények