Továbbra is dübörög Kelet-Közép-Európa PC-piaca. Az IDC tizenegy országra kiterjedő vizsgálata szerint 2005-ben közel 25 százalékkal, csaknem 12 millióra nőtt a térségben eladott személyi számítógépek száma, és az idén további 18 százalékos bővülés várható. A noteszgépek népszerűsége több mint 26 százalékkal, 11,4 milliárd dollár fölé emelte az eladások értékét, és a piackutató prognózisa szerint e mutató az idén újabb 19,5 százalékkal nő. Az államilag finanszírozott oktatási fejlesztések keretében több tízezer asztali gép kelt el – elsősorban Oroszországban, Lengyelországban, Romániában és Bulgáriában –, de a notebookeladások is felfutottak régiószerte, mert az árak esése az otthoni és a kkv-felhasználók számára is megfizethetőbbé tette ezeket az eszközöket.
Változatlanul gyors ütemben nő a noteszgépek iránti kereslet. Az eladások tavaly 84 százalékkal bővültek, és az idén is további 44,6 százalékos emelkedésre számítanak. Ennek ellenére a piacot továbbra is az asztali gépek uralják: összesítve 3,6 desktop jut minden egyes eladott noteszgépre. Az x86-os szerverek eladása is erőteljesen, 18 százalékkal nőtt, ám ezek a rendszerek a teljes értékesítési volumen mindössze 2 százalékát tették ki.
„Még a lendületesen növekvő piacokon is jelentősen élesedett a verseny a helyi összeszerelő cégek és a globális vállalatok között, mivel a noteszgépek erősödő népszerűsége és a csökkenő árak nyomán emelkedett a nemzetközi szállítók ázsiója. Bár a régióban továbbra is a helyi összeszerelő cégek uralják a PC-piacot, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon is sokat vesztettek piaci részesedésükből. A helyben összeszerelt gépek minősége általánosságban véve javuló tendenciát mutat, de a globális szállítók marketingje, értékesítési ereje és noteszgép-portfóliója az országok többségében hosszú távon is biztosítja dominanciájukat” – mutatott rá Stefania Lorenz, az IDC CEMA hardverkutatásokért felelős programmenedzsere.
Gyártói toplista
Kelet-Közép-Európában változatlanul a HP a legnagyobb szállító. A nemzeti piacokon érzékelhető éles verseny ellenére sikerült némileg növelnie darabszám szerinti piaci részesedését az összes szegmensben. Az Acer az ötödik helyről a másodikra ugrott előre, miután értékesítési filozófiáját átalakítva sikeresen javította ellátási tevékenységét, árképzését és a disztribútoroknak nyújtott támogatást. A Fujitsu Siemens szintén jó évet zárt: közel megduplázta szállításait a térségben. Mégis: összesítve e három vezető szállító mindössze 16 százalékát teszi ki kelet-közép-európai PC-piac volumenének.
A régió legnagyobb nemzeti piaca Oroszország. Itt realizálódott a régiós eladások több mint fele, és itt keletkezett az árbevétel közel 47 százaléka. Bár Oroszországban közel 22 százalékkal emelkedett tavaly az eladott személyi számítógépek mennyisége, a nagyvállalati piac hamarosan telítődni fog, így a jövőbeni növekedést várhatóan az otthoni felhasználók és a kkv-k vásárlásai generálják majd. Valamivel több mint 79 százalékos részaránnyal tavaly az asztali gépek uralták az orosz piacot, de részesedésük folyamatosan csökken a noteszgépek javára, melyek eladásai 84 százalékkal ugrottak meg az elmúlt évben.
A térség második legnagyobb nemzeti piaca, Lengyelország a szállítások 15,3 százalékát tudhatja magáénak, míg a harmadik helyen Ukrajna áll, 8,3 százalékos részesedéssel. Bulgária volt a leggyorsabban növekvő piac, 60 százalék feletti volumennövekedéssel, de Románia is erős évet zárt az értékesítési darabszám közel 42 százalékos emelkedésével.
Itthon is tarolnak a nemzetközi márkák
A magyar PC-piac a 2005-ös évben szintén jó évet zárt, 450 ezer darab PC talált gazdára, ami 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Értékben is jelentős növekedést hozott a 2005-ös év, 25 százalékkal 468 millió dollárra nőtt a piac. Ennek ellenére az asztali gépek értékesítése stagnált. Elsősorban a gyártók alsó kategóriás gépei iránt volt jelentősebb kereslet, és bár a nemzetközi gyártók foglalják el a ranglista első öt helyét, a teljes piacon eladott mennyiség nagyobb részét a helyi összeszerelők adják. Ennek ellenére a nemzetközi gyártók fokozatosan szorítják ki a helyi gyártókat, akik közül néhányan kénytelenek beszüntetni tevékenységüket, illetve a nemzetközi gyártók viszonteladóivá válnak.
Hazánkban is a notebookszegmens érte el a legdinamikusabb növekedést, az eladások darabszáma 64 százalékkal nőtt 2004-hez képest, összesen 164 ezer hordozható számítógépet értékesítettek. Ez a szegmens egyre nagyobb részt képvisel a hazai PC-piacból; 2004-ben a teljes eladások 26 százaléka, 2005-ben már 37 százaléka volt notebook.
Tavaly belehúzott az Acer
- Írta: Barna József
- Forrás: IT.news
- Kapcsolódó cégek:
- Acer
- Fujitsu Technology Solutions
- HP
Azóta történt
-
Európában az Acer vezet
Ázsiai és latin-amerikai nyomulásának köszönhetően a globális notebookpiacon ismét első helyen a HP.
Mérleg 0
Előzmények
-
A notebookokból él a PC-piac
Hiába jön a Windows Vista az idén, nem lesz kiemelkedő éve a számítógépgyártóknak. Tíz százalék körüli növekedés várható.
Mérleg 1
-
A Fujitsu Siemens vezeti a hazai notebookpiacot
Minden szegmensben jól teljesített a PC-gyártó, de a notesz- és asztali gépek voltak a növekedés motorjai.
Mérleg 0
Percről percre
ma Mindenképpen van fantázia az MG4-ben, az alapfeladatokat olcsón kipipálja, de többet akar nyújtani, mint amire képes.