2018. december 12., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Telekom rovat

A szolgáltatók vitáznak, az ügyfél szív

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: IT café

A szerverek leállítása minden bizonnyal jogszerű volt a hétvégén, ám ez kevéssé vigasztalja az érintett előfizetőket.

A múlt hét végén több olvasónk is jelezte – leginkább informatívan bambano, aki tapasztalatait a logout.hu-n meg is írta –, hogy alkalmazott informatikusként üzemeltetési problémáik akadtak, ugyanis az általuk bérelt szerverkapacitáshoz nem tudtak hozzáférni, mivel szerződött szolgáltatójuk, a HostOffice, illetve az utóbbinak infrastruktúrát biztosító Magyar Telekom elszámolási vitája annyira elmérgesedett, hogy a t-hosting pénteken kihúzta a kábelt, vagyis letiltotta a hozzáférést a szerverekhez.

A háttérről annyit érdemes tudni, hogy a T-Systems a Magyar Telekom szerverüzletágához tartozik, ez az üzletág ad bérbe kapacitásokat, jelen esetben a Dataplex adatközpontban lévőket. Ám a Telekom nemcsak közvetlenül szerződik igénybe vevőkkel, ügyfelekkel, hanem viszonteladói kört is fenntart, ezek egyike a HostOffice.

Hirdetés

Maga a történet viszonylag szimpla: a Telekom és a HostOffice egy ideje vitáznak pénzügyi kérdéseken (értsd: a Telekom fizetés-elmaradást reklamál, a HostOffice pedig tagadja ennek jogosságát), és a cérna a Telekom-cégnél elszakadt. Ezért múlt hét péntekjén úgy döntöttek, hogy lekapcsolják a HostOffice  szerverparkját a netről.

A hosszú hétvége minden hátrányát is figyelembe véve igyekeztünk információkat szerezni az érintettektől közvetlenül, ám mindeddig nem sok sikerrel jártunk. A HostOffice mindez ideig nem válaszolt megkeresésünkre. A Telekom részéről az üggyel foglalkozó hup.hu-n ráakadtunk egy rövid közleményre, melyet Gulyás Zoltán, a Magyar Telekom üzleti portfólió termékmenedzsment osztályának hoszting-termékmenedzsere tett közzé. Őt bővebb tájékoztatás kedvéért megkerestük, és Gulyás Zoltán levelében azt ígérte, hogy cége ma kiad egy hivatalos közleményt a történtekről. Ez e hír megírásának időpontjáig nem történt meg, ezért csak a korábbi közleményt tudjuk idézni:

A Magyar Telekom viszonteladójának tartozása és együttműködésének hiánya miatt a Magyar Telekom a felek közötti szerződés értelmében a szolgáltatást felfüggesztette. Sajnáljuk a viszonteladó ügyfeleit az őket ért kellemetlenségekért, problémájuk megoldása érdekében kérjük a szerződésben álló viszonteladóhoz forduljanak.

A Magyar Telekom készen áll a helyzet rendezésére, azonban sem a Magyar Telekomnak, sem a fizikai elhelyezést nyújtó Datapelxnek nincs hivatalos kapcsolata a viszonteladó ügyfeleivel, azokért kizárólag a viszonteladónak kell felelősséget vállalni. Mivel a viszonteladótól [péntek] 13:00-ig érdemben választ nem kaptunk a kialakult helyzet rendezésével kapcsolatban, úgy igény esetén, a szolgáltatás nélkül maradt ügyfelekkel a Magyar Telekom szerződést köt és a szolgáltatást beindítja, azonban a szolgáltató ügyfeleit nem keressük meg közvetlenül.

Az üggyel kapcsolatban egy informatikai jogesetekre szakosodott ügyvédet is megkerestünk, és az után érdeklődtünk, hogy egy ilyen esetben ki viseli a szolgáltatás-kiesés miatt a felelősséget, ki lehet egy esetleges kártérítési per alperese. Az ügyvéd arról tájékoztatott bennünket, hogy itt két szerződésről van szó: egyrészt a Telekom és a HostOffice kötött szerződést, másrészt a HostOffice és az ügyfelek. Minden követelés csakis ezek ismeretében fogalmazható meg.

Mivel magáncégekről van szó, ezekhez a szerződésekhez természetesen nem férhettünk hozzá, vagyis nem ismerjük, hogy milyen kondíciók találhatóak bennük szolgáltatás-kimaradás esetére. A józan ész és a tapasztalat azt mondatja velünk, hogy itt a felháborodott és kárt szenvedett ügyfeleknek a HostOffice-t kell felelősségre vonniuk, mivel velük állnak közvetlen szerződéses viszonyban.

Ugyanakkor nem lehet szó nélkül elmenni a Telekom lépése mellett sem. Egyrészt teljesen érthető, hogy egy hosszasan elhúzódó vita végén radikálisan lépnek, és igyekeznek úgy „befenyíteni” az általuk adósnak gondolt viszonteladót, hogy a lekapcsolás azt igen komolyan érintse. Másrészt viszont – hiába a közvetettség – a kábelek kihúzásával igen sok vétlen vállalkozásnak okoztak kárt, ráadásul a hosszú hétvégére időzítették a lekapcsolást, amikor az ügyfelek igen nehezen voltak képesek reagálni a kialakult helyzetre. A Telekom – még egyszer: a magánszerződések szövegét nem ismerjük – jogilag valószínűleg semmiképp nem lehet elmarasztalni, ám morálisan már nem ilyen egyszerű a helyzet. Egy lehetséges analógia: egy társasház tulajdonosa bérletbe adja a lakásokat egy viszonteladónak, aki vállalja a rezsi fizetését, ám ha ez a cég ezzel elmarad, akkor a gáz és a villany megvonása valójában nem a viszonteladót bünteti, hanem a konkrét bérlőket, akik persze perelhetnek, ám attól gáz és villany még nem lesz.

Hirdetés

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.