Iszonyatos kárt okozott a NotPetya vírus egy vállalatnál

A Maersk példája mutatja, hogy a mai digitalizált világban egyetlen vírus is óriási károkat képes okozni.

Arról már korábban beszámolt az IT café, hogy a világ legnagyobb hajós konténerszállító vállalata, a dán A.P. Moller – Maersk Group a NotPetya malware miatt olyan károkat szenvedett el, melyet tavaly még fel sem tudtak mérni.

De azóta eltelt idő, és a vállalat vezetője, Jim Hagemann Snabe – aki korábban az SAP vezetője volt – a davosi Világgazdasági Fórumon elmondta, hogy mibe került nekik a vírusfertőzés. Beszámolója szerint a teljes IT-rendszert „újra kellett húzni”, mivel a tiszta helyzetet csak így tudták előállítani.

Snabe azt mondta, hogy minden informatikai akciót kénytelenek voltak manuális kezelésre visszaállítani tíz napra világszerte, majd egy teljes rekonstrukció keretében négyezer szervert telepítettek újra, 45 ezer reparált PC-t raktak be az új rendszerbe, 2500 alkalmazást konfiguráltak újra. Mindez azt jelenti, hogy a hardvertelepítések kivételével teljesen újraépítették a világvállalat teljes informatikai rendszerét.

Snabe hozzátette – és ez persze a pr része is –, hogy egy ekkora munka általában fél évet vesz igénybe, de náluk sikerült tíz nap alatt véghezvinni. De az biztos, hogy amíg az átállás nem történt meg, a globális vállalat alkalmazottai kézzel, manuálisan szervezték a munkát, és ez egy ekkora cégnél hatalmas kihívás, hiszen a Maersk kezelésében negyedóránként 10-20 ezer konténer érkezik a világ kikötőibe. Veszteség volt persze, de a vezető szerint csak a szállítások 20 százalékos csökkenését regisztrálták. A vállalatnak a helyreállítás Snabe szerint 250-300 millió dollárjába került.

A vezető úgy véli, hogy mindez figyelmeztetés volt, hogy a kiberbiztonságot tovább kell erősíteni, de realistaként hozzátette, hogy hasonló incidensek a jövőben is lesznek, ezek kezelésére is fel kell készülni.

Azóta történt

Előzmények