A kék lézer lesz a nyerő

Egy szórakoztatóelektronikai berendezéseket áruló tokiói áruházban már kapható a Sony kék lézerrel működő DVD-felvevő és -lejátszó készüléke, amellyel a hagyományos rögzítésnél ötször több video- vagy audioanyag vihető fel egy standard DVD-lemezre. A nagyobb adatsűrűséget az teszi lehetővé, hogy a kék lézer fényének hullámhossza rövidebb a normál lézersugárénál. Bár az újdonság sok érdeklődőt vonz az üzletben, 3360 dolláros ára egyelőre elriasztja a vásárlókat.

Ha ma még drága is az új technológia, ez nem lesz mindig így – ért egyet egymással a Business Week által megkérdezett szakértők többsége. Az alapvetően azonos technikai alapokon nyugvó kék fényű "mezei" diódák (LED-ek) például már teret nyertek a gyógyszergyártásban és az ipari nyomtatásban, továbbá megtalálhatók egyes mobiltelefonok billentyűzetében és a luxusautók különlegesen erős fényt adó fényszóróiban is (a kék fényt zölddel és pirossal keverve tiszta fehér fényt kapunk). "A következő lépés a munkahelyi és otthoni világítótestek világának meghódítása" – állítja Ota Kojcsi, a Toyota Motor Corp. tulajdonában lévő Toyota Gosei Co. igazgatója, akinek cége tavaly 300 millió dollárt költött autókban és más területen felhasznált kék fényű LED-ekre. Az újdonság terjedését segítheti, hogy 80 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt, mint versenytársai, hogy az ilyen fényt adó eszközök élettartama tízszerese a többi lézerberendezésének, továbbá hogy mivel ezek kisebbek és alig fejlesztenek hőt használat közben, gyakorlatilag olyan formájúra "gyúrhatók", amilyet csak a gyártó el tud képzelni.

A kék LED-ek világpiacának értéke 2003-ban 1,9 milliárd dollár volt, ami a Strategies Unlimited piackutató szerint 2007-re valamivel több mint duplájára nő. A kék lézerrel működő DVD-felvevők forgalma egyelőre töredéke az összeladásokénak, de e részpiac értéke is 500 millió dollárra nőhet 2007-re, ha az árak az In-Stat/MDR piackutató várakozásaival összhangban csökkennek. Ezek a berendezések az évtized végére terjedhetnek el nagy tömegben a háztartásokban.

 

 

 

A technológia térnyerését csak a már említett probléma, a magas ár fékezheti. Egyes szakértők úgy vélik, a kék LED sose lesz elég olcsó ahhoz, hogy elterjedjen a háztartási eszközökben, míg mások szerint éppen az a folyamat fog lejátszódni vele kapcsolatban, mint annyi más eszköz esetében: az egyre nagyobb darabszámban folyó gyártással fordított arányban változik a termékek egységára. Ez utóbbi érv mellett szól, hogy egyre több gyár foglalkozik a technológiával, az említetteken kívül például a német Osram, a holland Philips és a japán Matsushita. Van még némi vita a gyártók között az alkalmazandó szabványokról – ahogy az már lenni szokott –, de ezek mindegyikének a kék lézer az alapja, azaz bármilyen szabvány is válik dominánssá, segíteni fogja a LED elterjedését.

Előzmények