Mi újság a Miutcánkban?

Ez nem az új iWiW

Tavaly augusztus végén elindult a Miutcánk.hu, egy olyan közösségi oldal, amiben sokan az iWiW utódát szerették volna látni, pedig egész másról szól. Itt nem a meglévő ismerőseinktől tudunk egy lépéssel távolabbról beszélgetni az interneten, hanem pont ellenkezőleg, arra próbál rávenni, hogy a világhálót mint eszközt használjuk arra, hogy személyes kapcsolatokat építsünk azokkal, akik amúgy is körülvesznek bennünket.

Eleinte óriási médiavisszhangot kapott a csapat és a kezdeményezés, alaposan bele is húzott a közösségépülés. Néhány hét alatt a 10-20 szomszédból 200 fölé kúszott a létszám, ami a mai napon éppen 374-et kóstál belvárosi lakásomhoz képest. A lelkesedés azonban mintha alábbhagyott volna, egyre ritkábban jelentek meg az utóbbi időben új ötletek, kezdeményezések. Megkerestük hát az alkotókat, hogy számoljanak be arról, mi és miért történt, történik pontosan. Kérdéseinkre Horváth Gáspár, az egyik alapító tag válaszolt.

A tavaly késő nyári induláskor a sajtó rendkívül lelkes volt, elég komoly visszhangot kaptatok. Sikerült élni ezzel a lehetőséggel?

A kezdeti médiatámogatással sikerült hetek alatt több tízezer embert beregisztrálni. Természetesen lehetett volna még komolyabb eredményeket elérni – az oldal kezdetben nem bírta a terhelést, emiatt többször is le kellett állítani rövid időre – ahhoz viszont elegendően sok felhasználót szereztünk, hogy beinduljon a működés és legyenek „igazi felhasználóink”, akikkel együtt megcsinálhatjuk az igazán jó Miutcánk.hu-t. Azóta a felhasználói szokások elemzése alapján sikerült egy stabil, gyors oldalt készíteni. A közel 6000 kezdeményezés alapján pedig éppen most tervezzük át a belső megjelenést és fejlesztjük az újabb funkciókat.

Hogyan alakulnak a látogatottságok? Mennyi a visszatérő ember, mik a havi statisztikák most, és mik voltak mondjuk szeptemberben?

Jelenleg 30 000 lakója van a Miutcánknak, főleg budapestiek. Augusztusban ez a szám 5000, szeptemberben 15-20 ezer volt. Mostanra a felhasználók harmada legalább hetente egyszer, a maradék kétharmad pedig havi rendszerességgel visszajön a Miutcánk.hu-ra. Ezt szerintünk az elmúlt hónapok újításaival sikerült elérni. Ősszel még csak fele ekkora volt a visszatérési arány. Akik kezdetben a sajtóvisszhang miatt néztek be az oldalra, mostanra lettek rendszeresen visszatérő látogatók.

Fájóan hiányzott a rendszerből pár dolog, mint például az értesítések tényleges kiküldése, vagy az eventkezelés. Mivel telt az elmúlt fél év, milyen irányba fejlődtök?

Az elmúlt fél év a stabilitás növeléssel telt – teljesen újraírtuk az oldal kódját, ezzel az új rendszerrel több százezres felhasználói bázist is kitudunk már szolgálni. Emellett a felhasználók megismerésével és az igények felmérésével, feldolgozásával foglalkoztunk rengeteget. Február végén elindult a rendszeres értesítők rendszere.

Fejlesztések, jövőkép

Mire számíthatunk a Miutcánkban fél éven belül, mi várható 1-2 éves viszonylatban?

A következő fél évben egy felhasználóbarát új belső oldalt, fejlett levelező rendszert tervezünk. Nyárra megvalósítjuk az eseményszervezés lehetőségét (eventkezelés). Elkezdtünk szorosabban együttműködni önszervező csoportokkal, civilekkel, mert úgy látjuk, hatalmas igény van felhasználói oldalról egy jól működő kommunikációs felületre ahhoz, hogy ezek a kezdeményezések sikeresek lehessenek, elérjék a szomszédokat, helyieket. Együttműködést alakítottunk ki a Budapest100, a Slow Budapest, a Közösségi kertek, a Teszedd, a Játszóház projekt, a Mozgás éjszakája ötletgazdáival is. De jöhetnek az utcanapok is, mint például a már csatlakozott Kispesti szomszédünnep, stb.

Közép-hosszútávon a Miutcánk szeretne az a platform lenni, ami bizalmat épít az emberek között, ahol az egymáshoz közel lakük tudnak programokat szervezni, segítséget információt kérni szomszédaiktól. Célunk, hogy kerüljünk közelebb egymáshoz, ismerjük a lakhelyünket, a mellettünk, velünk élőket. Küldetésünk, hogy a Föld minden lakója részt vehessen egy bizalomteli, tudatos helyi közösség építésében.

A belvárosban lakom, tavaly pörögtek az események a Miutcánkon, de január-februárban éppen csak ördögszekereket nem fújt keresztirányba a szél az oldalon, annyira kiürült az egész. Sajnos erre máshonnan is hallottam panaszt. Ennek mi lehet az oka, hogyan próbáltok tenni ellene?

A kezdeti alacsony aktivitás okát leginkább abban látjuk, hogy sokáig nem volt értesítő rendszer, így aki nem járt vissza az oldalra nem értesült a friss kiírásokról. Ezért is indítottuk el a környékértesítőt. Tudjuk, hogy a bizalomépítés egy lassú és hosszú folyamat, most azt szeretnénk elérni, hogy mindenki arccal legyen fenn az oldalon, töltsön fel profilképet, mert így rögtön személyesebb lesz a felület. Az új design, a Facebook oldalunk és a hírlevél is mind azt a célt szolgálja, hogy az emberek jobban érezzék magukat az oldalon. Sikertörténeteket osztunk meg például arról, hogy sokan futótársat, pótnagyszülőt, vagy éppen egy finom vacsorát, esetleg hasznos infókat kaptak az oldal segítségével. Elérhetővé akarjuk tenni mindenkinek azt a hatalmas lehetőséget, amit a környéke, a szomszédai, illetve a velük történő kommunikáció rejt.

Vannak moderátoraitok? Hogyan szűritek a nem kívánatos tartalmakat?

A felhsználók jelezhetik (és jelzik is), ha nem tetsző tartalommal találkoznak az oldalon. Ilyenkor írunk a feladónak, hogy nem szeretnénk, ha ilyen jellegű kommunikációt folytatna. Szélsőséges esetben a profil felfüggesztésére is lehetőség van. Ez szerencsére inkább csak elméleti megoldás, mivel eddig egyetlen politikai indíttatású kiírás volt, ott pedig a kiíró – amúgy önkormányzati képviselő – konstruktívan állt hozzá, sikerült megbeszélnünk a kialakult helyzetet.

Az oldalon nincsenek reklámok, nincs mikrotranzakció, és prémium előfizetés sem. Hogyan, miből tartjátok fent magatokat?

Ezidáig főként a lelkesedésünk tartotta fenn az oldalt, az első – előkészítő – években mindannyian munka mellett este, éjjel, hétvégén készítettük a Miutcánkat. Még kísérletezünk a tökéletes monetizációs formával, amivel az oldalt fenntarthatóvá tehetjük úgy, hogy az ne jelenjen meg negatívumként a felhasználói oldalon. Célzott lokális hirdetéseket, helyi ajánlatokat és releváns eseményeket tervezünk bevezetni.

Említetted, hogy eddig a fejlesztés volt a középpontban. Hogyan terveztek erősíteni a kommunikáció terén?

Mivel a csapatunk kezdetben csak háromfős volt, valóban a fejlesztésre fókuszáltunk és nem a külső kommunikációra. Azóta bővült csapatunk egy kommunikációs csapattaggal is, így sokkal intenzívebben jelen vagyunk már a különböző oldalakon, eseményeken veszünk részt, igyekszünk egyre jobban csinálni ezt a komplex munkát.

Mi a helyzet az adatkezeléssel, hogyan véditek a tartalmakat, személyes adatokat?

A felhasználók személyes adatait és személyes privát szféráját megőrizzük, emiatt az e-mail címeket és a pontos lakhelyet sem jelenítünk meg sehol, csak azt, hogy milyen távol vannak az egyes szomszédok. A adatbázist biztonságos jelszavakkal és megfelelő biztonsági szűrőkkel védjük. Az adatokat a szabályoknak megfelelően tároljuk és rajtunk kívül senkinek sincsen hozzáférése.

Jelenleg nem lehet állítani azt a körméretet, amelybe a Miutcánk lakói férnek. Lesz erre lehetőség a jövőben?

A célunk, hogy lokális bizalmi kapcsolatokat hozzunk létre és felhasználóink mindenféle igényeiket helyben ( maximum 10 perc sétával) elérhessük. Emiatt a bővíthető "látótávot" nem tervezzük, de már most is a népsűrűségnek és felhasználói aktivitásnak megfelelően dinamikusan változik a szomszédok hozzárendelése a felhasználókhoz. Arra viszont próbálunk megoldást találni, hogy a nyaralóban, esetleg a munkahely környékén is lehessen szomszédolni.

Lesz Miutcank.hu app? A mobilos felület lassú és kissé körülményes, a belépés gombot pedig alaposan eldugtátok. Direkt?

A mobilapplikációt akkor készítjük el, ha már kiforrott lesz az oldal megjelenése, addig egy reszponzív felülettel várjuk a látogatókat. A belépés gomb időközben átkerült a konvencionális jobb felső sarokba, ez úgy tűnik a felhasználóknak is könnyen elérhető, megtalálható.

Azóta történt

Előzmények