Új hozzászólás Aktív témák

  • gugika

    csendes tag

    válasz gugika #41079 üzenetére

    "KONTRASZT, shadow detail és HDR
    A kontraszt az egyik legfontosabb alapvető tényező a képminőség tekintetében. Maga a szó (jelentős) különbséget, eltérést, ellentétet jelet. (Pl. nagy a kontraszt két ember viselkedése között, vagy orvoslásban vizsgálatoknál ott a „kontrasztanyag” stb.)
    Alacsonyabb kategóriákban mindössze két különbségre kell figyelnünk: a VA paneles LED-ek jó kontrasztot nyújtanak, az IPS paneles LED-ek pedig gyengét. IPS panel sajnos nagyon gyakori az olcsóbb modellekben, de mivel a kontraszterő különbség nagyon „kontrasztos” közöttük, javaslom kerüljük az IPS panelt, sokkal mélyebb feketéket kaphatunk önmagában egy VA panellal is, ami nagyon meghálálja magát.
    Ahogy vándorlunk feljebb a kategóriákban, már találkozunk kontraszt javító (kevésbé, vagy jobban hatékony) local dimming feature-ökkel, illetve idővel komolyabb FALD (Full Array Local Dimming) LED-ekkel, melyek kiváló kontrasztot adnak, és referenciának pedig „elvileg” ott az OLED, de előtte jöjjön némi elmélkedés.
    Egy TV esetében a „kontraszt” a jó öreg fehér-fekete fényerő szint különbségére utal, ám ez a mérés némileg már elavult, mivel az eddigi SDR (nem HDR) anyagok 100 nitre voltak beállítva, és HDR-nél már nem is csak a fehér és fekete közötti különbség kéne, hogy számítson, hanem a fehér és fekete közötti árnyalatok komplett részletes kezelése. Az rtings mániája például, mint úgy általában a TV marketingnek, hogy 2015-ig visszamenőleg minden OLED-re szimplán rádobják a „végtelen kontraszt jelzőt”. Ehhez képest számos esetben tűnik HDR-ben „kontrasztosabbnak” egy felső kategóriás LED. De hogyan is lehetséges ez? Nos VAGY EL KELL VETNÜNK HDR-NÉL AZ ŐSI ELAVULT KONTRASZT MÉRÉSI TECHNIKÁKAT, VAGY A KONTRASZTOSSÁGRA KELL EGY MÁSIK SZÓT TALÁLNUNK!
    A kontrasztot tradicionálisan egy ehhez hasonló tesztábrával mérik:

    „ANSII contrast” - Sötétben a képet addig fényesítik (emelik a fényerőt), míg a fehér felületek fényereje körülbelül eléri a 100 nitet, ugyanis mint írtam az eddig nem HDR anyagok pixeleinek fényességét 0 és 100 nit között állítottákkörülbe. NINCSEN a mérésre szigorú szabvány, így lehet több és kevesebb sor/oszlop is, és lehet 90, vagy 120 nit is. A 100 nit egyébként pont az a fényerő, ami sötétben egy kellemes normális nem túl erős érték. A fehér fényes részeken mért fényességet aztán átlagolják egy „fényes-átlagot” kapva, majd a sötét részeken mért részeket is, és a fényes átlagot elosztják a „fekete átlaggal”. Így jöhetnek ki pl. IPS panel esetén 1000:1 kontraszt értékek, VA panelnél 3 ezertől akár 6000:1-ig terjedő kontrasztértékek, vagy annál is jobb.
    A baj csak az, hogy egyrészt nem csak minden tesztoldal más eredményt dobhat ki, de az eredmény sem tükrözi feltétlenül a valós körülményeket. Mivel például az OLED feketéje 0 nit, így azzal osztva (határérték számítás szerint) elvileg végtelent adna, ezért mondják rá a végtelen kontrasztot, de szerintem kéne találni másik mérései módszert, mert ez alapján nincsen különbség egy 2015-ös és 2017-es OLED között! Ha máshogy nem, hát külön az OLED-ek közötti kontraszt felfedésre kéne egy olyan teszt – mivel a fekete részek elviekben nem térnek el 0 nitről – hogy milyen fényes szintig lehet emelni a fényes részeket. Pl. ha az ANSII kontrasztot 250 nit felett mérnék, a 2015-ös OLED-eket a nagy felületű fényes felület miatt már le sem lehetne nagyon tesztelni, mert kifogy belőlük a szusz. Persze joggal mondhatja valaki, hogy erre ott vannak az X % területű fényesség mérések, de az inkább a HDR csúcsfényerő kategóriájába esik.
    Ami a FALD LED-eket illeti, mivel képesek zónákra osztani a képet, egy ilyen tesztábra akár szintén végtelen kontrasztot eredményezhetne, attól függően, hogy a fekete felületek mennyire passzolnak a zónákra, milyen sok zónával rendelkezünk, és milyen átfedések vannak az egyes zónák között, és egy dimmingelt zóna ugyanúgy lehet 0 nit, mint OLED-nél. Az eredmény tehát zónaszámtól, és tesztábrától függ. Ugyanarról a TV-ről láttam már bekapcsolt FALD rendszernél 8000:1-es és 14000:1-es értéket is két külön oldalon.
    Véleményem szerint éppen ezért a klasszikus kontraszt mérés már csak a szokásos (nem FALD) LED-ek esetében igazán mérvadó, és csakis egymással (tehát LED vs LED) összevetve. Viszont ha az adott LED rendelkezik FALD rendszerrel, a kontrasztja körülményektől (képtől) függően kicsit, vagy jelentősen is megnőhet.
    Arról a problémáról is érdemes szót ejteni, hogy minél régebbre megyünk vissza annál kevésbé tudta kezelni az OLED a fekete közel árnyalatokat. Ez egy érdekes paradoxon, hogy míg egy OLED perfekt feketét tud, az épphogy világító pixelekkel akad(t) nehézsége. Pl. egy 2015-ös OLED-en állítólag (gondolom némi túlzással) nézhetetlenek a Trónok harca sötét részei, mert számos sötét részt az OLED szimplán koromfeketének mutat. A „shadow detail”, avagy a sötét árnyalatok még tavaly is okoztak némi gondot, így a kontrasztosnak tűnő képek a 2016-os OLED-eken valójában inkább egy illúzió hatása is, de összevetve egy komolyabb LED-el látszik az információvesztés (pl. John Wick számos jelenetében a sötét arcfelet az OLED koromfeketének mutatta), hiszen egy komolyabb LED szépen mutatja az egyes átmeneteket szürkétől feketéig. Hozzáteszem idén már nincsen ezzel érdemleges gondja az OLED-eknek, legalábbis sokat fejlődtek, és ha még nem is referenciaszintűek, már majdnem olyan jók, mint a legjobb LED-ek, és ezzel együtt már tényleg a legjobbak a sötét jeleneteknél."

Új hozzászólás Aktív témák