Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • szaba75

    tag

    Intuitív navigáció a legújabb iGO primo 2.0 navigációs szoftverrel
    forrás Prim Online, 2011. augusztus 24. 17:56

    Az NNG prémium szoftvere új, intelligens funkciókat kínál, így a PND és az utólag beépíthető készülékek mostantól még hasznosabb útitársak: proaktív szolgáltatásaik tovább segítik és még könnyebbé teszik a navigációt.

    Az NNG Kft. bemutatta a hardvergyártó partnerek számára fejlesztett iGO primo 2.0-t, a cég vezető navigációs szoftverének legfrissebb verzióját. Az új program mérföldkövet jelent a személyes navigáció fejlődésében, mivel intuitív funkcióinak köszöhetően túlmutat az egyszerű gépi irányítás eddig ismert lehetőségein. A szoftver egyedülálló módon egyesíti a létező összes információforrást - a térkép- és POI-adatokat, a regisztrált vezetési sebességet és a gyors újratervezést -, és ezáltal különleges navigációs élményt nyújt a PND felhasználók számára. A frissített verzió új, intuitív navigációs funkciókkal bővült, így a program képes értelmezni a vezető viselkedését, és azonnali megoldást kínál a mindennapi közlekedési helyzetekben.

    A torlódás elkerülése funkció a jármű lassulása alapján felismeri a forgalmi dugókat az autópályákon, még akkor is, ha a TMC-szolgáltatás azokat nem jelzi előre. Ilyen esetekben - az időveszteség elkerülésének érdekében - a készülék ahelyett, hogy változtatlanul tovább tervezné az eredeti útvonalat, azonnal több lehetséges elkerülő útvonalat ajánl fel. A valós idejű alternatív útvonal funkció pedig a zsúfolt belvárosi csomópontokhoz közeledve a keresztutak igénybe vételével kínál alternatív útvonalakat a felhasználók számára. Ha a tervezett útvonal ellenére a sofőr letér az autópályáról, a program a hagyományos navigációs szoftverekkel ellentétben nem próbálja meg mindenáron visszatéríteni az eredeti útvonalra. A tippek letéréskor funkció segítségével igyekszik megfejteni a módosítás okát és releváns tippeket adni (benzinkutak, pihenőhelyek, stb.), majd ezek elfogadása esetén módosítja az eredeti tervet.

    Az iGO primo 2.0 intuitív navigációjának része a parkoló az úti cél közelében funkció is, amely megkeresi és az úti céltól való távolság szerinti sorrendben mutatja meg a megfelelő parkolóhelyeket anélkül, hogy kutatni kellene a POI-adatbázisban.

    Az egyedülálló, intuitív navigációs megoldás diszkréten látja el a vezetőt hasznos javaslatokkal. A tippek automatikusan jelennek meg a navigációs készülék képernyőjén, így a funkciók, lehetőségek és a hasznos helyek közötti keresés nem vonja el a sofőr figyelmét a vezetéstől. A felhasználó egy mozdulattal elfogadhatja a kijelzőn megjelenő módosítási lehetőséget, és a program a választásnak megfelelően tervezi újra az útvonalat.

    Az iGO primo 2.0 további újdonságai között megtalálható a hangalapú úticél-meghatározás és a személyre szabható vezetői profilok, melyek lehetővé teszik a különböző beállítások megadását több felhasználó esetén is. A flottamegoldások gyártóinak pedig továbbfejlesztett haszongépjármű-funkciók állnak rendelkezésére. A jelenlegi frissítés az 1.2-es verziót váltja fel az iGO Navigáció portfóliójában, és már világszerte elérhető az NNG partnerei számára.

  • szaba75

    tag

    iGO primo 2.0 teszt: mit tud az új magyar navi?
    László Ferenc - 2011. szeptember 24. | 08:00 GPS
    iGO primo 2.0 teszt: mit tud az új magyar navi? Nézd meg a képgalériát

    Kipróbáltuk, hogy mit virít az NNG legújabb navigációs szoftvere, a második generációs iGO primo.

    Technet plecsni:
    Techgold

    Technet.hu értékelése
    4
    Olvasók értékelése
    3

    Teszt
    Galéria
    Felhasználói vélemények

    Tetszett:
    intuitív új funkciók •
    alternatív útvonalak valós időben •
    optimalizált működés

    Nem tetszett:
    az UI gyakorlatilag változatlan •
    vannak még kihasználatlan funkciók •
    inkább lehetne iGO primo 1.5 a neve

    Az NNG, illetve akkor még Nav N Go a tavalyi CeBIT-en leplezte le a korábbi iGO amigo és iGO 8.x géneket egyaránt felvonultató iGO primót, mely rövid időn belül igen komoly karriert futott be, hiszen mostanság már számos gyártó forgalmaz ilyen szoftveres GPS navigációt. Az iGO primo 1.0 tavasz végén bukkant fel a kereskedelmi forgalomban, aztán pedig a nyár vége felé érkezett meg a továbbfejlesztett, 1.1-es verzió, melynek legfontosabb újdonsága az úgynevezett zöld útvonal opció. Aztán novemberben bejelentették az 1.2-es újabb verziót, mely az OEM partnerek számára azonnal elérhetővé vált, viszont kézzel fogható termékként csak idén debütált. Az iGO primo 2.0-ról már régóta lehetett pletykákat hallani, a hivatalos bejelentésre viszont csak idén nyár végén került sor, most pedig végre lehetőségünk nyílt arra, hogy élesben is kipróbáljuk a cuccot. Az alábbiakban egyébként főleg az újdonságokra fogunk koncentrálni, tehát a már jól ismert korábbi feature-öket nem kívánjuk újra ismertetni.

    Galéria Hatalmas érintőkijelző

    Hatalmas érintőkijelző
    [+] még több fotó

    Galéria Hófehér hátlap

    Hófehér hátlap
    [+] még több fotó
    Hardver
    Mielőtt azonban rátérnénk magára a szoftverre, néhány szót azért a hardveres alapokról is ejtenünk kell. Az NNG jóvoltából egy tajvani gyártó remek "kis" készülékén volt szerencsénk kipróbálni az új primót (ugyanezzel a masinával kaptuk régebben az 1.2-es primót is). A készülék neve: Yes iGO GO885. Gondolom, kevesek számára cseng ismerősen ez a név, ami nem is csoda, hiszen egy nálunk nem kapható, teljesen mandarin nyelvű ketyeréhez van szerencsénk. Mivel ez irányú nyelvtudásom enyhén szólva is kihívásokkal küzd, csak annyit kellett megjegyeznem, hogy a bal felső írásjelekre nyomva tudom elindítani az iGO-t. Ez utóbbi pedig meg már természetesen teljesen magyar nyelvű, hiszen mégis csak magyar szürkeállomány fejlesztette.
    Galéria Még távirányító is jár hozzá

    Még távirányító is jár hozzá
    [+] még több fotó

    Gigantikus
    A TFT technológiájú érintőkijelző hatalmas, mit hatalmas, egyenesen gigantikus méretű. A 7 colos display mellett még egy 5 colos kijelző is kicsinek tűnik, és szerencsére a nagy mérethez nagy felbontás is társul. 5 colon egyébként én személy szerint értelmetlennek tartom a 800x480 pixeles felbontást, viszont 7 colon már nagyon is kell. Ez a méret ezzel a felbontással párosítva egyenesen remek vizuális élményt biztosít! A megfelelő számítási teljesítményről egy duplamagos 500 MHz-es processzor gondoskodik, mely 128 MB SDRAM és 128 MB NAND flashmemória társaságát élvezi - a sebesség, ha nem is elképesztően nagy, de mindenképpen korrekt.
    Galéria Csatlakozó aljzatokból abszolút nincs hiány

    Csatlakozó aljzatokból abszolút nincs hiány
    [+] még több fotó

    Galéria Külső antennák is csatlakoztathatók

    Külső antennák is csatlakoztathatók
    [+] még több fotó
    Csatlakozó rengeteg
    Az enyhén régimódi design iskolát képviselő készülék elülső része fekete, háta pedig fehér színű. A baloldal teljesen csupasz, jobboldalt pedig a digitális TV és a GPS külső antennáját, illetve a 12 V-os hálózati adaptert fogadó csatlakozó aljzatok találhatók. Az említett két antenna igen hosszú kábelt kapott, és nem elhanyagolható, hogy az alapfelszereltség részét képezik. Az on/off gomb és az SD bővítőhely a felső élre került, alul pedig jó néhány csatlakozó aljzatra lehetünk figyelmesek: USB, TMC, AV/OUT, AV/IN, CAMERA DTV. Azért ez igen komoly, nem? Ja, és egyébként még egy kis infrás távirányító is jár a DivX/MP3 kompatibilis multimédiás GPS csodához. A német gyártmányú autós tartó sem piskóta, hossza 12-16 centiméter között állítható.
    Galéria A felhasználói felület nem sokat változott

    A felhasználói felület nem sokat változott
    [+] még több fotó

    iGO primo 2.0
    Amikor először indítottam el a vadonatúj iGO primót, bizony azt hittem, hogy véletlenül nem a 2.0-át, hanem a korábbi 1.2-es verziót telepítették fel a készülékre. Gyorsan le is csekkoltam a verziószámot, ami azonban teljesen rendben volt: az augusztus 5-én keltezett szoftver 9.6.2.202144-es verziójú, a 9.6-os főverziószám pedig bizony egyértelműen a primo 2.0-ra utal. Összehasonlításképp, az év elején az NNG-től kapott primo 1.2 tesztszoftver 9.2.1.17668-as verziószámot viselt magán. Lényeg a lényeg, a kezelőfelület gyakorlatilag egyáltalán nem változott, vagyis első blikkre bizony elég nehéz megkülönböztetni egymástól az 1.2-es és a 2.0-ás kiadást. Ha pedig már a verziószámoknál tartunk, megjegyzendő, hogy a tesztkészüléken egy 2011.05.03 dátumú TopMap térkép kapott helyet, természetesen a többi európai térképpel (túlnyomórészt Navteq) megspékelve.
    Galéria Ez lenne az iGO primo 2.0

    Ez lenne az iGO primo 2.0
    [+] még több fotó

    Galéria Térképkínálat

    Térképkínálat
    [+] még több fotó
    Audio újdonságok
    A TTS Pro nem újdonság, hiszen ez még az 1.2-es primóban debütált, viszont az őt megszemélyesítő Eszter a korábbi v171711-es, illetve v185297-es verziók után immár v193716-os verziószámot tudhat magáénak, tehát egy kicsit megint reszelgettek rajta. A TTS Próról röviden annyit, hogy például tervezés után a program szóban összefoglalja a tervezett útvonalat, határátlépéskor pedig röviden ismerteti az adott országra vonatkozó legfontosabb közlekedési információkat (ezek a funkciók egyenként ki/be kapcsolhatók). A szoftver nemcsak annyit mond, hogy túl gyorsan haladsz, hanem e helyett azt a dumát tolja, hogy ezen a helyen a megengedett sebesség ennyi és ennyi kilométer/óra. A TTS Pro kapcsán három fokozatban állítható, hogy milyen részletességű TTS hangokat szeretnénk hallani.
    Galéria Hangbeállítások

    Hangbeállítások
    [+] még több fotó

    Hangfelismerés
    Az iGO primo 1.2-ben debütált, azóta pedig némileg továbbfejlesztették az automatikus beszédfelismerést (ASR, Automatic Speech Recognition), melynek segítségével a szoftver képes értelmezni a szóban adott utasításokat. A célállomás pontos neve akár egyben is megadható, az iGO primo pedig értelmezi azt, és néhány másodperc után pontos eredményt ad. Tesztkészülékünkön sajnos még nem élt ez a funkció, de az iGO-alapú különböző Becker masinákon már ki lehet próbálni, bár magyarul sajnos még ezeken a masinákon sem működik a feature. Az NNG hivatalos álláspontja szerint a magyar hangfelismerés azonnal be fog kerülni a primóba, amint a technológiát fejlesztő Nuance végre a magyart is fel fogja venni a támogatott nyelvek táborába.
    Galéria A sávinformáció már régi ismerősünk

    A sávinformáció már régi ismerősünk
    [+] még több fotó

    Galéria Alternatív útvonal valós időben

    Alternatív útvonal valós időben
    [+] még több fotó
    Vizuális és egyéb újdonságok
    Ahogy azt már az imént említettem, a felhasználói felület meglepő módon szinte semmit sem változott. Ennek megfelelően a kezdőképernyő baloldalát egy nagyméretű, az aktuális térképdarabkát megjelenítő Térkép gomb uralja, tőle jobbra pedig a következő három nyomógomb figyel: Keresés, Útvonal és Egyebek. Navigálás közben csak nüansznyi különbségek fedezhetők fel a primo 1.2 és a primo 2.0 között - emiatt az autóba direkt beraktam egymás mellé egy 1.2-es és egy 2.0-ás szoftvert futtató masinát. A lényegi különbségek gyakorlatilag csak akkor bukkannak fel, ha a primo megvillantja az új funkcióit, melyekről hamarosan szót is ejtünk majd. Apró újdonság, hogy a térképen immár a folyók és tavak nevei is fel vannak tüntetve. Ugyancsak újdonság az úgynevezett alagút nézet, illetve megjelent a vezetői profil választási lehetőség, ami akkor jön jól, ha egy navigációs készüléket felváltva többen is használnak egy családon, vagy egy cégen belül. Jelentős fejlesztésen esett át a teherautós üzemmód is, mely külön-külön felhívja a sofőrök figyelmét a jogi- és a fizikai korlátokra is.
    Galéria Na milyen folyó ez?

    Na milyen folyó ez?
    [+] még több fotó

    Galéria Egy igazán remek ötlet

    Egy igazán remek ötlet
    [+] még több fotó
    Intuitív navigáció
    Az NNG szerint az iGO primo 2.0 az új intuitív funkcióiknak köszöhetően túlmutat az egyszerű gépi irányítás eddig ismert lehetőségein, és ebben bizony van is valami. A szoftver egyesíti a létező összes információforrást: a térkép- és POI-adatokat, a regisztrált vezetési sebességet és a gyors újratervezést. A torlódás elkerülése funkció a jármű lassulása alapján felismeri a forgalmi dugókat az autópályákon, még akkor is, ha a TMC-szolgáltatás azokat nem jelzi előre. Ilyen esetekben - az időveszteség elkerülésének érdekében - a készülék ahelyett, hogy változatlanul tovább tervezné az eredeti útvonalat, azonnal több lehetséges elkerülő útvonalat ajánl fel. A valós idejű alternatív útvonal funkció pedig a zsúfolt belvárosi csomópontokhoz közeledve a keresztutak igénybevételével kínál alternatív útvonalakat a felhasználók számára. Budapesten munkanapkon és hétvégén is teszteltem ezt a funkciót és bizony remekül működött.
    Galéria Vajon miért tértünk le az autópályáról?

    Vajon miért tértünk le az autópályáról?
    [+] még több fotó

    Galéria Tankolni, vagy falatozni szeretnénk?

    Tankolni, vagy falatozni szeretnénk?
    [+] még több fotó
    Kezelhetőség
    Ha a tervezett útvonal ellenére letérünk az autópályáról, a program a korábbi megoldásokkal ellentétben nem próbál meg mindenáron visszatéríteni az eredeti útvonalra. A tippek letéréskor funkció segítségével igyekszik megfejteni a módosítás okát és releváns tippeket adni (benzinkutak, pihenőhelyek, stb.), majd ezek elfogadása esetén módosítja az eredeti tervet. Az iGO primo 2.0-nak része a parkoló az úti cél közelében funkció is, mely megkeresi és az úti céltól való távolság szerinti sorrendben mutatja meg a megfelelő parkolóhelyeket anélkül, hogy kutatni kellene a POI-adatbázisban. Jó hír, hogy intuitív funkciók nem vonják el a sofőr figyelmét a vezetésről, a szoftver ugyanis diszkréten látja el a vezetőt hasznos javaslatokkal - a tippek automatikusan jelennek meg a képernyő jobb szélén. Egyetlen mozdulattal elfogadhatjuk a kijelzőn megjelenő módosítási lehetőséget, és a program máris a választásnak megfelelően tervezi újra az útvonalat.
    Galéria A parkolásban is segít

    A parkolásban is segít
    [+] még több fotó

    Galéria Mit nyerünk és mit bukunk ezzel a húzással?

    Mit nyerünk és mit bukunk ezzel a húzással?
    [+] még több fotó
    Online funkciók
    Már az iGO primo 1.2 is igen fejlett connected vénával rendelkezett, bár a magas járulékos költségek miatt egyelőre még ritkák az olyan hardverek, melyekkel az ebben rejlő lehetőségeket ki lehet aknázni. Az iGO primo 2.0 pedig még komolyabb online támogatást élvez, és az NNG azon ötlet kivitelezésén is dolgozik, hogy a jövőben olyan navigációs készülékeket is lehessen kapni, melyek vételárában nemcsak a hardver és a szoftver, hanem egy komplett online szolgáltatás ára is benne foglaltatik. Magyarul a közeljövőben olyan navigátorok jelenhetnek meg a boltok polcain, melyek alapból, akár integrált módon is rendelkezhetnek mobilnetes SIM-kártyával. Az ehhez a SIM-kártyához járó szolgáltatások árát pedig előre kifizeti a vásárló, így innentől kezdve már azon sem kell majd aggódni, hogy vajon milyen roaming költségbe ver minket egy kis külföldi connected navigálás, mondjuk egy kis online Google kereséssel megspékelve. Szép új jövő! Ami pedig a jelent illeti, a Google Local Search és az Online Traffic az NNG szerint már több termékben élesben üzemel, az Online Alert Point és az Alert Point Community piaci megjelenése viszont még várat magára.
    Galéria Célbaérés utáni összegzés

    Célbaérés utáni összegzés
    [+] még több fotó

    Galéria Csőbe húzva - újfajta alagút nézet

    Csőbe húzva - újfajta alagút nézet
    [+] még több fotó
    Optimalizáció
    Az útvonaltervezés sebességét optimalizálta az NNG, ily módon sikerült némi gyorsulást elérni. A teherautós tervezés területén komolyabb fejlesztések történtek, a primo 2.0 immár intelligens módon kezeli a bonyolult helyzeteket: a teherautó már olyan zónában van, ahol nem is szabadna lennie, vagy például tiltott zónához közeledik, és már csak egyetlen lehetősége van ez elől kitérni (akkor is, ha nincs tervezett út). Az NNG szerint a vizualizáció terén az engine-ben jelentős fejlesztések történtek, azonban ezek hatása a jelen verzióban még nem túl látványos (talán majd a következő verzióban?). Ezenkívül a fejlesztők számos apró hibát javítottak, úgy, hogy emellett a sebesség - ha csak kis mértékben is - növekedett. Az indulási idő jelentősen megrövidült, az útvonaltervezés 10-15 százalékkal, a megjelenítés ennél kisebb mértékben gyorsult.
    Galéria Régi és új funkciók vegyesen

    Régi és új funkciók vegyesen
    [+] még több fotó

    Galéria Hasznos új fejlesztések

    Hasznos új fejlesztések
    [+] még több fotó
    Konklúzió
    Ahogy azt legutóbb az 1.1-ről az 1.2-re történt váltás kapcsán, úgy most, az 1.2-ről a 2.0-ra történő upgrade esetében is az a véleményem, hogy a fejlődés sokkal inkább evoluciós, semmint revolúciós. Bár a verziószám ezúttal a korábbinál sokkal nagyobbat ugrott, a szemmel látható változások nem túl jelentősek. Kicsit olyan ez, mint amikor egy autógyártó egy a korábbiaknál sokkal modernebb motort szerel egy már meglévő modell kasztnijába: kívülről nem sok változás fedezhető fel, használat közben viszont már abszolút érezhető a változás. Mindenesetre én személy szerint egy 1.5-ös verziószámot korrektebbnek éreznék, mint a 2.0-át.
    Galéria Az új Becker tesók

    Az új Becker tesók
    [+] még több fotó

    Kíváncsian várom egyébként, hogy mikor debütálnak majd a piacon az első iGO primo 2.0-alapú navigációs készülékek. Nyílt titok, hogy az elsők között a Becker kínálatában találhatunk majd ilyen modelleket: a gyártó a berlini IFA 2011 szakkiállításon már be is mutatta a 9.6-os iGO engine-re épülő legújabb fejlesztéseit, melyek egyébként teljesen újratervezett UI-val kerülnek majd forgalomba. A végére pedig még annyit, hogy okostelefon vonatkozásban az iGO primo marad az iOS vonalon, vagyis a közeljövőben egész biztosan nem érkezik belőle Androidos, illetve Windows Phone-os verzió, Symbianosról már nem is beszélve.
    Galéria Egyedi Becker gúnyába bújva

Új hozzászólás Aktív témák