- Letartóztatták a bitcoin-Jézust
- Max
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- PHP programozás
- Starlink
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Proxmox VE
- Megpróbálják a spanyolok: megvédenék a gyerekeket a közösségi médiától
- Ubiquiti hálózati eszközök
- Álláskeresés, interjú, önéletrajz
Aktív témák
-
attiLANte
tag
válasz Nowhereman #29085 üzenetére
Micsoda mázlija van Kobayashinak, hogy Sutil nem esett ki emiatt pontszerző helyről...
-
attiLANte
tag
válasz Motion_Blur #30527 üzenetére
Áhh, tisztán látszik, hogy megint csak szerencséje volt - különben is a legjobb autóban ülve, friss gumikon nem nagy kunszt - erre még egy idomított majom is képes, mialatt az elgurult banánját próbálja visszaszerezni a pedálok alól...
[ Szerkesztve ]
-
attiLANte
tag
válasz hobizoli #30796 üzenetére
"Ja, csak minek. Amikor ~30eve 1500ccm-s 4hengeres motor 1000+LE-s volt az F1-ben, akkoris voltak v6-s probalkozasok, de ha tul kicsi egy dugattyu atmeroje, akkor csak kisebb szelepek fernek el felette a hengerfejben is. ."
Az a kijelentés, hogy kis dugattyúnál kisebbek a szelepek, az önmagában igaz, de amire a hengerszámmal kapcsolatban utaltál, már nem állja meg a helyét. Véleményed szerint - ha jól értelmeztem a hozzászólást - a kevesebb, de nagyobb henger jobb, mert a nagyobb dugattyú felett méretesebb szelepek férnek el, így jobb lesz a töltés.
Akkor most egyszerűsítsük a motort egyhengeresre és növeljük minden méretét lineárisan, mondjuk duplájára: a szelepek és a dugattyú átmérője egyformán növekszik, felületük négyszerese lesz az eredetinek, de az arányuk változatlan marad.
Eközben viszont a térfogat a nyolcszorosára változik, tehát hozzá képest a négyzetesen növekvő szelepfelület relatíve csökken.
Összegezve tehát: azonos geometria mellett a nagyobb lökettérfogat rosszabb töltést eredményez - akkor miért is jó a kevesebb henger?[ Szerkesztve ]
-
attiLANte
tag
válasz hobizoli #30811 üzenetére
Igen, az a 400ccm hengerenként elég régi tapasztalati érték, ellenben a mostani 2.4@V8 motoroknál egy henger 300ccm - akkor már ez is kicsi? Ahhoz képest jól muzsikálnak...
Elég összetett dolog ez, legfeljebb csak találgatásra szolgáltathat alapot - nem is akartam vitázni, csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy nem feltétlenül rossz ötlet a 1.6@V6.
A mostani F1-es motoroknál ha jól tudom 98mm a maximális furat, amihez minimum 39,7mm-es lökethossz adódik, úgyhogy jónak tűnnek a számaid.
A 12000-es limithez azonos dugattyú középsebességet feltételezve kb. 60mm-es löket tartozik, ami a tervezett négyhengeres motornál valóban 92,1mm-es furatot jelent.
Kérdés persze az, hogy valójában mekkora lesz - megtartva a mostani, kb. 40mm-es lökethosszt a V6-nál is kb. 92mm-re adódna a furat...Viszont ne felejtsük el, hogy ezek már nem szívómotorok lesznek, tehát nem létkérdés a maximális átömlési keresztmetszet - annál inkább előtérbe kerül a mechanikai terhelhetőség. Szvsz. a megnövelt csúcs- illetve középnyomás és hőterhelés miatt lenne talán előnyösebb a V6-os elrendezés, emellett egy hengerrel rövidebb a cucc hosszirányban és az autót sem kell jelentősen átdolgozni. (No és persze akinek van V8-as blokkja, az talán könnyebben farag belőle egy V6-ot, mint egy sornégyest).
Persze nagyobb hengerszámnál nő a súrlódási veszteség, több a mozgó elem, a hibalehetőség; romlik a termikus hatásfok (relatíve növekszik az égéstér felülete a térfogathoz képest), úgyhogy meg kell találni az optimumot, de mint mondtam ez sokváltozós függvény, és mi csak a felszínt kapargatjuk...
#30819.: ha csak az egyik oldalt fogja fojtani a feltöltő, az tényleg ratyi megoldás lesz, de bízom benne, hogy kitalálnak erre is valamit. Még az is lehet, hogy a másik oldalon is lesz turbina, csak éppen egy generátort hajt, amivel tölti a KERS akksiját.
Vagy közvetlenül besegít a hajtásláncba egy áttételen keresztül. -
attiLANte
tag
válasz hobizoli #30829 üzenetére
"Egyebkent mivel a fordulatszammal exponencialisan nonek a tomegerok"
Igen, a dugattyúra ható gyorsulás a fordulatszám négyzetével arányos, míg a forgattyúsugárral lineáris a kapcsolat. 40-ről 60mm-re változó lökethosszal számolva az eredetinek kb. 2/3 része lesz a tömegerő az általad felvázolt négyhengeres motornál.
De mivel az összlökettérfogat is csökken a fordulatszám mellett, ezért hasonló teljesítmény eléréséhez nagyobb feltöltés (kb. 2,25x tömegáram!) szükséges, így a gázerők jelentősen megnőnek."a toltonyomas maximum is csak egyenesen aranyosan noveli az eredo terhelest."
Ez azért nem ilyen egyszerű, mert itt is vannak veszteségek. Kétszeres nyomaték eléréséhez nem elég duplájára növelni a friss töltet nyomását a hengerben, mert attól még nem lesz meg a kétszeres tömege (hacsak nem hűtik vissza környezeti hőmérséklet közelébe). Tehát nem lineárisan nő a terhelés a teljesítménnyel.
És akkor még nem pedzegettük, hogy a nagymértékű feltöltés hőigénybevétele miatt milyen arányban csökken az alkalmazott alkatrészek terhelhetősége, hogyan alakul a hőszilárdságuk, milyen extra anyagok kellenek a durvább körülmények miatt, hogyan kell módosítani a kenőrendszert?
(És itt most nem az utcai kisnyomású feltöltésről beszélek.)
Persze összességében még így is előnyben lehet egy kisebb feltöltős motor, de hogy
az igénybevételt a négy- vagy hathengeres változat viseli-e jobban, az nehéz kérdés.
Szvsz. extrém mértékű feltöltésnél az utóbbi előnyösebb, még a rosszabb hatásfok ellenére is (szigorúan a megbízhatóságot szem előtt tartva).Azért egy bitang feltöltős motor sem egyszerű, nem egy R5 vagy Uno Turbo i.e.-ről beszélünk...
Nem akartam hitvitát nyitni turbó vs. szívó ügyben, és ha jól emlékszem, nem is ócsároltam az előbbit, nem favorizáltam az utóbbit. Nem vitatom a turbós motorok előnyeit, de ha már itt tartunk, a szívóknak is megvan a varázsa (hang, gázreakció)...
Valamit szerintem félreértettél, és eléggé elkanyarodtunk a 4 vs. 6 henger témától.Szeretném is lezárni a dolgot, nem akarok többet offolni - már csak azt nem értem, hogy miért kellene egy F1-es gépnek utcai motorral szaladgálnia?
Kit érdekel, hogy egy V6 24V miatt lesz@pják magukat a szerelők a boxban (ezért fizetik őket), nehogy már ez legyen a mérvadó...
Miért hiszitek azt, hogy ha be is vezetnék a csoda négyhengerest, akkor az az utcai gépekben is egy az egyben megjelenne?[ Szerkesztve ]
-
attiLANte
tag
válasz Motion_Blur #36576 üzenetére
Megpróbáltam összeollózni a két képből a szárnyakat: [link] - nem lett százas, de azért a különbségek így is szembeötlőek...
Kíváncsi leszek, hogy marad-e ez a letisztultabb forma, vagy óvatosságból csak az alapkoncepciót tesztelik és a végleges alakot majd jövőre kapja meg?[ Szerkesztve ]
Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs