„A magyarok megmutatták a világnak...”

A fejlesztő cég közleményben hívta fel a figyelmet egy újabb elismerő véleményre a rendszerrel kapcsolatban. Mint bevezetőjükben ismertetik, Európa egyre több országa vezet be a közutakat fokozott mértékben igénybe vevő nehezebb gépjárművek számára valamilyen útdíjrendszert: Ausztriában, Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, Svájcban, Dániában, Svédországban, Hollandiában, Lettországban, Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában már bevezették a 3,5 vagy 12 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek számára az úthasználati díjakat. A nemzetközi szakmai állásfoglalások, a fuvarozó társaságok és az EU egybehangzó véleménye szerint az optimális megoldás a használattal arányos útdíjrendszerek bevezetése.

Finnországban jelenleg előkészítési szakaszban tart az útdíjrendszerről való gondolkodás, ennek kapcsán a szakértők áttekintették a szakmai megoldások nemzetközi palettáját, így került fókuszba a magyar példa. A Kauppalehti című finn gazdasági napilapban augusztus 27-én jelent meg Jukka Saastamoinen újságíró cikke „A magyarok megmutatták a világnak, hogyan lehet gyorsan és kedvező áron megvalósítani a tehergépjárművek útdíjrendszerét” alcímmel:

A magyarok a múlt év áprilisában kezdték meg az új kilométer-alapú útdíjrendszerük kiépítését. A munkálatok olyan gyorsan haladtak, hogy 2013. július 1-jén, csupán két és fél hónappal később a rendszer már meg is kezdte működését.

Az útdíjrendszer megvalósítása mindössze 72 millió euróba került, amit mindenképpen kedvezőnek tekinthetünk, hiszen már a működés első két és fél hónapja alatt befolyt útdíjakból megtérült. Az üzemeltetési költség az első évben 33 millió euró volt, ami a beszedett (kb. 500 millió euró) éves útdíj pusztán 6,7%-a.

Magyarország korábban is szedett útdíjat, de a régi rendszer nem kilométer-alapú volt, és a bevételük meglehetősen alacsony maradt. Megpróbálták a díjak emelését, de az EU a régi, átalánydíjas rendszerben nem járult hozzá a díjemeléshez, emiatt új, használatarányos rendszert kellett kiépíteniük.

A rendszer kialakítása először 6 éve indult el, de a beérkezett ajánlatokat a magas költségek és a rendszer bonyolultsága miatt a kormány elvetette. Ezt követően újra próbálkoztak, és ezúttal siker koronázta az erőfeszítéseket: az új, helymeghatározáson alapuló, egyszerű és gazdaságos rendszert a magyar piac egyik telematikai szolgáltató cége, az i-Cell valósította meg.

Az intelligens közlekedési rendszerek elterjesztésével foglalkozó ITS Finland Szövetség igazgatója, Sampo Hietanen szerint a magyar megoldás igen sikeres. Elmondása alapján egy ilyen egyszerű és kedvező költségű rendszer Finnország számára is megfelelő lehet.

Azóta történt

Előzmények