Számtanórát adott a Magyar Telekomnak a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Telekom Nyrt. ellen folytatott versenyfelügyeleti eljárásban megállapította, hogy a távközlési vállalat a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított a Favorit, a Favorit plusz, a Favorit Non-stop és a Favorit Non-stop plusz díjcsomagok reklámjaiban, melyekben egyes állítások nem feleltek meg a valóságnak, valamint több tájékoztatásában elhallgatta a díjcsomagok igénybevételének bizonyos feltételeit is. A vállalatot ezért 30 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezték.

A Favorit díjcsomagcsalád 2005. évi reklámkampányát a GVH a VJ-133/2005. sz. eljárásában már vizsgálta, és annak fő üzenetét, valamint egyes részelemeit jogsértőnek találta. Az ugyenezen díjcsomagokat népszerűsítő 2006. évi kampány központi üzenetét a Magyar Telekom – jelentős részben a korábbi eljárás eredményeképpen – megváltoztatta: az „ingyen”, az „ingyenesség”, az „ingyen beszélgetés” kifejezés kimaradt a raklámokból. Ehelyett a fő üzenet „0 Ft-os percdíj” volt.

A GVH a határozatában megállapította, hogy a Magyar Telekom a Favorit és a Favorit plusz díjcsomagokat népszerűsítő kampánya során a fogyasztók megtévesztésére alkalmasan használta a „napi 18 órát beszélhetek 0 Ft-ért” kitételt, mert nem tett említést – vagy csak a fogyasztók által nem érzékelhető módon – arról, hogy milyen mennyiségi korlátokkal érvényes az ajánlat.

Márpedig a csomagokkal egyhuzamban legfeljebb 60 percig lehet beszélni, ennél hosszabb hívás esetén percdíjat kell fizetni. Ahhoz tehát, hogy valaki 18 órán át beszélhessen 0 forintos percdíjjal, legalább 17 alkalommal meg kell szakítania, majd újra kell kezdenie a beszélgetést. És mivel a hívásmegszakítás is időbe telik – áll a hivatal skolasztikusba forduló érvelésében –, a délután 16 órától másnap reggel 10 óráig rendelkezésére álló időt nem lehet maradéktalanul telefonálásra használni. „A 18 óra 0 forintos percdíjú telefonálás fizikailag nem lehetséges” – zárja az érvelést az ítélet. A Magyar Telekom nem vagy nem megfelelően közölte azt sem, hogy a 0 forintos percdíj legfeljebb havi 100 óra erejéig érvényes.

Egy másik versenyfelügyeleti eljárásban a GVH a Pannon GSM Távközlési Zrt.-t marasztalta el, mert a vállalkozás a Wap-szolgáltatását népszerűsítő kampánya keretében használt „Hétvégén ingyen Wap” szlogen mellett egyes reklámjaiban nem tájékoztatták a fogyasztókat arról, hogy az ingyenesség csak egy bizonyos adatmennyiségig áll fenn. A hivatal ezt a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmasnak találta, ezért 7 millió forint bírságot szabott ki a mobilcégre.

Azóta történt

Előzmények