Spanyolország a gyerekek védelmében korlátozná az influencereket

A javaslat értelmében tilos lenne minden olyan élelmiszer vagy ital reklámozása, mely magas cukor-, nátrium-, só- vagy zsírtartalmú.

Spanyolországban a kormányzat már évek óta fokozatosan igyekszik visszaszorítani a neten megjelenő marketingben az influencerek hatását bizonyos termékek vagy szolgáltatások esetében – hoztak már rendelkezéseket többek között a gyógyszerek vagy a kriptoüzletek népszerűsítésének letörésére is.

Az élelmiszereket illető tervet még márciusban jelentették be, és ennek lényege, hogy megtiltanák az influencereknek és közszereplőknek, hogy egészségtelen ételeket és italokat reklámozzanak a gyerekeknek – hívja fel most a magyar polgárok figyelmét a lépésre a Star Network Influencer Ügynökség rövid elemzése.

Mint a tervezet alapján írják, Spanyolország nem csupán betiltaná az egészségtelen ételek, italok reklámozását a közösségi platformokon, de ezzel egyidőben arra is felkéri a gyerekek körében népszerű influencereket, közszereplőket és hírességeket, hogy vegyenek részt olyan oktatási és közegészségügyi kampányokban, melyek a fizikai aktivitást és az egészség, valamint fenntartható és felelős táplálkozási szokásokat hirdetik.

Erre a lépésre öt hónappal azután került sor, hogy a spanyol fogyasztóvédelmi miniszter, Alberto Garzón bejelentette, hogy betiltja az egészségtelen élelmiszerek gyermekeknek szánt reklámozását a tévében, az interneten, a közösségi médiában és az alkalmazásokban, a mozikban, az újságokban és a rádióban. A tilalom olyan termékekre vonatkozna, mint a csokoládé, sütemények, kekszek, energiaszeletek, gyümölcslevek, energiaitalok és fagylaltok. A miniszter szerint erre azért van szükség, hogy összefogva lépjenek fel a gyermekkori elhízás problémájának kezelése érdekében – ugyanis egy 2019-es tanulmány rávilágított, hogy a 6-9 év közötti spanyol gyerekek 40,6 százalékának testsúlya haladta meg az ajánlott mértéket, közülük pedig 17,3 százalék már túlsúlyos.

Mi a helyzet itthon?

A magyar 4-10 év közötti gyermekek 23 százaléka rendelkezik súlyfelesleggel, állapította meg a Nestlé Hungária a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) szakmai támogatásával készült, 2021-es országos reprezentatív felmérése – figyelmeztet az ügynökség.

Ennek egyik oka a mozgásszegény életmód, a másik pedig a helytelen táplálkozási szokások. A 4-10 éves kor között lévő gyermekek az ajánlottnál kevesebb zöldséget, gyümölcsöt, tejterméket és teljes értékű gabonát fogyasztanak, ezzel szemben azonban az étrendjük túl sok zsírt és sót tartalmaz.

A kevés zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó étrend az immunrendszer gyengüléséhez vezethet, míg az elfogyasztott tej- és tejtermékek alacsony aránya akár a csontok fejlődésére is negatívan hathat. A túlzott zsírfogyasztás – ami általában a zsírosabb felvágottakból ered – magas koleszterinszintet eredményezhet, ami egyértelműen egészségkárosító hatású. A vizsgált 4-10 éves korosztály átlagosan 3-4-szer több sót fogyaszt az ajánlott mennyiségnél, mely elsősorban az otthoni főzés során kerül az ételekbe.

De a tevékenységükből adódóan érintett ügynökség felteszi a kérdést: valóban a gyermekek által követett influencerek korlátozásában, az oldalaikon megjelenített irányított tartalmakban rejlik a megoldás, vagy a szülői hozzáállás megváltoztatására kellene nagyobb hangsúlyt fektetni?

A válaszuk: „A legfontosabb az egész társdalom egy tudatosabb és egészségesebb életmód felé való terelése, beleértve az influencereket és a szülőket is, hiszen természetesen különböző, de jelentős hatással vannak a gyermekek mindennapjaira, befolyással az életükre és fejlődésükre.

A tudatos életmód a lelki és testi egészséget egyaránt magába foglalja. A zsírok, sók, cukrok és összességében a kalóriabevitel csökkentése, a zöldségek és gyümölcsök fogyasztásának növelése mellett a rendszeres sport, mozgás a testi, míg a csokoládé vagy chips utáni sóvárgás csillapítása a lelki egészséghez járulhat hozzá. Az influencerek kommunikációjában is szükséges egyfajta tudatosság ezen a téren, például többségben olyan márkákkal együtt dolgozni, akinek a kínálatában a hagyományos áruk mellett, megtalálhatóak a cukor- és zsírcsökkentett termékek is” – mondta Havas Dávid, a Star Network Influencer Ügynökség projektmenedzsere.

Azóta történt

Előzmények