Microsoft-negyedév: a számok Nadellát igazolják

Míg az Apple a 2014-es gazdasági év utolsó negyedévét zárta, a Microsoft már 2015 első negyedévén is túl van, legalábbis ami a gazdasági matekot illeti. Ráadásul éves viszonylatban 25 százalékkal jobban teljesített a cég: 23,2 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak le a frissen lezárt három hónapban.

Sok pénzt emésztett fel a Nokia integrálása (közel 1 milliárd dollárt, ennek jelentős része végkielégítés), így az üzemi eredmény 5,8 milliárd dollárra módosult az előző negyedévben várt 6,3 milliárdról. A Nokia azonban nem csak vitte, hozta is a pénzt, a végfelhasználói (consumer) piac ötven százalékos bővülést könyvelhetett el a telefongyár bekebelezésének köszönhetően. A cég 2,6 milliárd dollárért értékesített telefonokat az elmúlt pénzügyi negyedévben, ez 9,3 millió eladott Lumiát jelent.

Nem kevés eszköz az a közel 10 millió, de ez mindössze 5 százalékos bővülés a Nokiának, ez viszont a piaci trendek alatt marad. Ahhoz, hogy a redmondi cég telefonjai tényleges tényezővé váljanak a mobilpiacon, a jelenlegi mennyiség többszörösét kellene produkálni az eladásokkal. A Microsoft azonban sok lábon áll, egyelőre örülnek a cégnél ennek az ötszázalékos növekménynek is. A „Mobile first, Cloud first” jegyében pedig arra törekszenek, hogy a szoftvermegoldásokat és felhőszolgáltatásokat azok is igénybe tudják venni (lehetőleg ugyanazt az élményt átélve, mint a cég operációs rendszereit használók), akik iOS, Android, vagy bármilyen más, grafikus felület futtatására alkalmas operációs rendszert használnak.

Nem szeretik elegen - a Playstation 4 jobban fogy (Fotó: IBNlive)
Nem szeretik elegen - a Playstation 4 jobban fogy (Fotó: IBNlive)

Kétszer annyi Xbox talált gazdára (2,4 millió) az elmúlt trimeszterben, mint az előző év azonos időszakában, azonban ezek a számok továbbra sem nyűgözték le a befektetőket. A konkurens Playstation 4 továbbra is jobban fogy, mint az Xbox One. Úgy tűnik tehát, hiába az új, 28 országos (köztük kínai) piacnyitás, egyelőre nem sikerül beérni a Sony játékgépének sikerét.

A Surface Pro eladási adatai nem túl részletesek, de a Microsoft elárulta, hogy 908 millió dollár értékben sikerült eladni a táblagépekből is az elmúlt három hónapban. Ebben a számban benne vannak azok az előrendelések is, amelyeket a cég csak a következő negyedévben teljesít majd. A Surface Pro 3 kétszer annyira kelendő, mint elődei voltak azonos időtávon – áll a Microsoft közleményében.

Változtattak

Az előző negyedéves jelentésben a redmondiak büszkén írták le, hogy a „lakossági felhőszolgáltatások” terén 4,4 milliárd dolláros éves bevételt várnak az akkori adatok alapján. Most ezt az előrejelzést nem adta közzé a Microsoft, ami több elemző szerint is arra enged következtetni, hogy nem csak a felhasználói bázis, a költségek is emelkednek a Microsoftnál, miközben az Amazon és a Google az árak alacsonyan tartására kényszeríti a vállalatot. A jelentésből azért kiderül, hogy a negyedévet az egy évvel korábbihoz hasonlítva 128 százalékkal nőtt az árbevétel.

Mielőtt Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója lett volna, még világra segítette az Azuret, hiszen Ballmer idejében ő volt a Cloud üzletág vezetője. Nagyon lelkes és modern gondolkodású embernek írják le közvetlen kollégái. Nem véletlen tehát az irány, illetve az újfajta kommunikáció, amibe az is belefér, hogy a Microsoft és a Linux közé „szivecskét tegyen” a redmondi vállalat.

Az Office eladások 7 százalékkal bővültek az előző év azonos negyedévéhez képest (leginkább az O 365-nek köszönhetően), a vállalati- és cloud üzletág pedig 10 százalékos bővülést könyvelhetett el, ezzel 12 milliárd dollár fölé emelkedett a bevétel a területen.

Új lendület

A lakossági felhőszolgáltatások duplázódtak tavalyhoz képest, tehát az Office 365, Azure, Dynamics CRM 1,2 milliárd dolláros forgalmat generált a negyedévben. Az Azure kapcsán Nadella megerősítette, amit a múlt heti Cloud-eventen sem győzött hangsúlyozni: a platformfüggetlenség rendkívül fontos számukra. A virtuális gépek jelentős részén Linux alapú rendszer teljesít szolgálatot – tette hozzá.

Az utóbbi negyedévek eredményei azt mutatják, hogy a vezetőváltás jót tett a Microsoftnak, még akkor is, ha a növekvő számok egyébként néhol elmaradnak az iparági átlagtól. A Microsoftot ugyanis friss víziókkal és modern gondolkodásmóddal rendelkező vezető irányítja, aki érti és érzi a trendeket. Persze sokat kell még dolgozni azért, hogy az elmúlt években összegyűjtött lemaradást behozza a vállalat, de úgy tűnik, Satya Nadella képes újra lendületbe hozni az óriást. A Microsoft ma még messze van attól, hogy trendi legyen és divatos, de az remekül látszik, hogy ebbe az irányba szeretne elmozdulni a cég a Nokia felvásárlással, az Office kiterjesztésével (for iPad), stb. Miközben arra buzdítják a fejlesztőket, hogy kifejezetten a Microsoft felhőjébe fejlesszenek programokat, ezzel mintegy közművesítenék a Microsoft Cloud Computing részlegét. Ezt persze sem a Google, sem az Amazon nem nézi majd tétlenül.

Azóta történt

Előzmények