A kamaszok nem ismerik fel a reklámokat a Google-ban

Bár a ma felnövő gyerekek, fiatalok a digitális szolgáltatásokat már szinte „anyanyelvi szinten” kezelik, ez mégsem jelenti azt, hogy bizonyos fontos kérdésekkel tisztában lennének – állapítja meg a brit kommunikációs és távközlési felügyeletet ellátó szervezet, az Ofcom friss felmérése, mely a szülők és gyerekek médiaértési képességeit vizsgálta. Ennek a féloldalas tájékozottságnak eklatáns példája, hogy a kamaszoknak csak harmada képes megállapítani egy találatról a Google keresőjében, hogy az releváns oldal, vagy pedig fizetett reklámlink.

A felmérést kommentáló James Thickett, az Ofcom kutatási igazgatója egy interjúban elmondta, hogy az internet óriási lehetőség a gyerekek és a fiatalok számára, de elengedhetetlen a nevelés és irányítás, hogy „a digitális bennszülöttek” tájékozódni és mérlegelni legyenek képesek, ezt ugyanis az online világ önmagában nem adja meg.

Letámadják őket

Az idén végzett vizsgálat egyik tesztkérdése az volt, hogy a gyerekeknek egy Google találati oldal képernyőképéről kellett eldönteniük, hogy a sorban elöl szereplő linkek vajon hirdetések, vagy a leginkább releváns találatok, vagy pedig a legnépszerűbb oldalakra mutató linkek. És azt tapasztalták, hogy a reklámok hiába vannak narancsszínű keretbe foglalva, ráadásul melléjük van írva, hogy „hirdetés”, a 12-15 éves korosztályból csak a gyerekek 31 százaléka volt képes ezt felismerni – a kisebbeknél, a 8-11 éveseknél ez az arány még alacsonyabb, mindössze 16 százalék.

A probléma ott van, hogy a vizsgált korosztály már eltávolodott a televíziótól, szórakozásra és tájékozódásra az internetet használják, különösen népszerű a YouTube. Ugyanakkor sem a videómegosztó, sem a kereső működésével nincsenek tisztában – azt például a megkérdezettek több mint fele nem tudta, hogy a YouTube-on nagyon sok olyan tartalom van (mondjuk a korosztályban igen népszerű vloggerek termékei), melyek egy fizetős, üzleti modell keretében jönnek létre.

A felmérés összességében arra a régi aggályra mutatott rá, hogy ennek a fogékony korosztálynak a tájékozatlanságával a hirdetők és a közösségi platformot biztosító vállalatok (Google, Instagram stb.) vissza is élnek, és tudatosan mossák el a határokat a spontán és a reklámtartalom között.

Azóta történt

Előzmények