Nem alakult valami fényesen a tabletek piaca, jelentősen csökkentek az eladások

A Canalys piackutató cég közzétette piaci jelentését, amiben a tabletpiac aktuális állását vizsgálták. Nagy vonalakban elmondható, hogy a Canalys eredményei egybevágnak azzal, amit a másik piackutató, az IDC tett közzé nemrégiben. Eszerint a tabletpiacnak most először szembe kellett néznie a zsugorodással, méghozzá nem is kicsivel: 2014 negyedik negyedévében csak 67 millió tabletet szállítottak, amivel éves szinten 12%-os csökkenést kell a piacnak elkönyvelnie. A teljes PC-piac (asztali gépek, notebook,tabletekkel együtt) valamivel jobb képet mutat, noha 148 millió leszállított eszközzel a csökkenés a negyedik negyedévben 6%-os, az éves szinten 528 millió eladott eszköz 3%-os növekedést jelent 2013-hoz képest.

Az Apple által leszállított táblagépek száma a 2013-as évhez képest 18 százalékkal csökkent, de a rivális Samsung sem volt képes a 2013 negyedik negyedévében látott sikereit megismételni, így éves szinten az almás cégnél is nagyobbat, 24%-ot bukott. Más cégek számára nem volt ennyire katasztrofális a szezonális tableteladás. Példának okáért a Lenovo a legjobb negyedévét zárta, 3,7 millió leszállított eszközzel 5,5%-os részesedést szerzett, az Amazon 4 milliós darabbal és 6%-os részesedéssel visszaszerezte egy évvel ezelőtti 3. helyét (ami egyébként nem vág egybe az IDC adataival), a Microsoft 2 milliós darabszámot tudott felmutatni, míg a HP-nek sikerült az egymilliós eladást átlépni.

Nem mindenki teljesített rosszul, de a lassulás jellemzi az iparágat. Nem csak a felsőkategória lassult, a jellemzően 7"-es androidos tabletekből álló abszolút belépő szint is megzuhant. A negyedik negyedévben ezek a masinák adták a teljes androidos tableteladás felét, de a visszaesés a kategóriában így is 66 százalékos a tavalyi első negyedév eladásaihoz képest. Mindez persze érthető, hiszen a gyártók maguk alatt vágták a fát a nagy kijelzős okostelefonok, azaz a phabletek piacra dobásával (ez tükröződik az Apple és a Samsung eladásain), másrészt az intenzív árverseny felőrölte a nyereséget, így végül a kategória érdektelenné vált mind a gyártóknak mind a partnereknek.

A Canalys elemzői az idei évben az eladások növekedését várják, amelyet a 8"-esnél nagyobb táblagépek fognak generálni, minek után a gyártók növelni fogják az árrést és a legkisebb játékosok (az úgynevezett mikro brandek) ki fognak esni a piacról. A jövendölt növekedésnek a hajtómotorja részben az új Windows platform érkezése lesz. Jelenleg a Windows operációs rendszert futtató tablet masinákból a negyedik negyedévben 6 millió darab talált gazdára, ami 9 százaléknál valamivel nagyobb részesedést jelent.