3D-s webet álmodnak nekünk a Mozillánál

A nyílt forráskódú Firefox böngészőjéről ismert Mozilla vállalat egyesítette erőit a szintén nyílt szabványokban utazó, grafikai megoldásokkal foglalkozó konzorciummal, az OpenGL szabványt jegyző Khronosszal. A Khronos-csoport alapításában olyan cégek működtek közre, mint 3DLabs, az ATI, az Intel, az NVIDIA vagy a Sun Microsystems, jelenleg pedig gyakorlatilag az IT-világ színe-java felbukkan a támogatók széles palettáján.
A konzorcium nemrégiben egy olyan munkacsoportot hozott létre, amely feladatát tekintve a webalapú háromdimenziós grafikai gyorsítás szabványát készül kidolgozni. A projekt nem csupán a videojátékok böngészőalkalmazásokba történő implementációját terjesztheti el széles körben, hanem akár a közösségi oldalak számára is létrehozhat igazi térbeli környezetet, például a felhasználók 3D-s chatszobákat alakíthatnának ki. A Khronos egy éven belül el kívánja készíteni a platform első publikus változatát, míg a szabvány fejlesztését a Mozilla tűzte zászlajára: első körben igyekeznek megoldást találni a böngészőkben webes alkalmazásokat futtatni képes JavaScript-motor és az OpenGL grafikai interfész összefésüléséhez.


Igen, a böngészőből fut

A videojátékok közül elsőként a Quake harmadik epizódja tört utat magának: a szoftver februárban ismét kiadásra került, mégpedig kifejezetten böngészőkből történő futtatásra optimalizálva. A háromdimenziós web hatalmas kezdőlökést adhatna a virtuális világok koncepcióján alapuló játékok számára is – ilyen a milliók által kedvelt Second Life, a World of Warcraft vagy az Entropia Universe.

Azóta történt

Előzmények