Megnőtt az érdeklődés a tesztelés iránt

Az elmúlt hónapokban egyre többet hallunk a tesztelésről, hasznosságáról, előnyeiről. Számtalan tesztelési módszertanról olvashatunk, számtalan tesztelési megoldás létezik, számtalan megfelelő stratégiával, de egy biztos, akár külső professzionális tesztelőket alkalmazunk, akár belső tesztcsapatot alakítunk ki, mindenképpen lépéseket teszünk a vállalat hatékonyságának növelése érdekében és megelőzünk számos problémát.

A szoftvertesztelés olyan folyamat, amely során az informatikai rendszerek üzleti elvárásoknak való megfelelését is ellenőrizzük, és természetesen feltárásra kerülnek egyéb hiányosságok is. A funkcionális és nem funkcionális követelmények megismerése után a tesztelőnek pontosan tudnia kell, milyen működésre számítson. A professzionális tesztelés a termékfejlesztés során jelentős megtakarításokat eredményez, csökkenti a piacra-kerülési időt, valamint növeli az ügyfelek elégedettségét.

A tesztelés is egy szakma. A tesztelőnek sok esetben olyan képességekkel kell rendelkeznie, amelyek segítenek áthidalni az üzlet és az IT közti szakadékot. Egyszerre várják tőle a műszaki készségeket és az üzleti szemléletet. A feladata komplex, többek között össze kell gyűjtenie, és rendszereznie az üzleti funkciókat, tevékenységeket, majd az üzleti oldal képviselőivel és a követelményekért felelős személyekkel közösen kialakítani a tesztelést elősegítő csoportosítást. Rögtön átláthatóvá válik az üzleti folyamatok szerkezete is, jól látható mely tevékenységek vannak követelményekkel lefedve és melyek nem, valamint meghatározhatóak az elfogadási kritériumok.

Felelősségteljes feladat ebben a folyamatban külsős, független szakértő-tesztelőként részt venni – véli Tóth Szabolcs az ALVICOM Testcenter vezető munkatársa.

A jó minőségű szoftverek fejlesztésének ma már egyre hangsúlyosabb és kritikusabb részfeladata a tesztelés. Több lehetőség is adódik a tesztelés hatékony végrehajtására. Ahol a tesztelési feladatok ismétlődőek és hosszú távon egyenletes ráfordítást igényelnek, ott jellemzően belső csapatot hoznak létre és működtetnek. Azon vállalatoknál, ahol a kapacitásigény változó, vagy új igények merülnek fel, sokan választják a teljes tesztelés – mint szolgáltatás – kiszervezését. Számos esetben választják a két megoldás ötvözését: hosszú távon egy kisebb, belső tesztcsapat működtetése, külső, professzionális tesztelési szakértők igénybevételével.

Úgy gondolom, mindenképpen érdemes megfontolni egy professzionális, független tesztelő cég bevonását, amely megfelelően elvégzi, illetve koordinálja a tesztelést, de emellett munkája során egyenlő távolságot is tart a fejlesztési folyamat minden egyes érintettjétől, kezdve a megrendelőtől a hardver- és a szoftverszállítóig. Ez a fejlesztés javát szolgálja, hiszen a keletkező érdekütközéseket, problémákat objektíven, a távolságot megtartva tudja kezelni. A professzionális, független tesztcsapat másik nagy előnye az a széles körű tapasztalat és látásmód, amely a több különböző ügyfélnél végzett munka során alakult ki, illetve az a képesség, hogy az iparági jó gyakorlatokat hatékonyan fel tudja használni az adott probléma megoldásában.

Az egységes tesztelési folyamat kialakítása a szervezet méretétől is függ. Nagy feladat az adott vállalat igényeinek megfelelő tesztelési módszertan bevezetése, hiszen ilyenkor fel kell mérni a vállalat működését, testre kell szabni az illeszkedő tesztelési módszertant, szükség lehet szervezeti változásokra, képzésekre és esetlegesen új munkatársra. Egy sikeres bevezetést követően hatékonyabbá válik a szoftverfejlesztés és rövidebb ideig tart a szoftverbevezetés, csökken a piacra-kerülési idő, jól mérhető a megtakarítás és növekszik az ügyfelek elégedettsége.

Alvicom - Tesztelés

(Az írás az Alvicom megbízásából készült)