Magyar Posta: marad a sárga csekk is

A Magyar Posta küszöbön álló, illetve részben már folyó reformjáról kérdezte nagyinterjújában a portfolio.hu a vállalat vezérigazgatóját, Szarka Zsoltot. A beszélgetésből kiderül, hogy a klasszikus szolgáltatások visszaszorulása – így a bevételek jelentős csökkenése – miatt előállt helyzetre reagálva jó néhány átalakítást terveznek, köztük a sárga csekkes befizetés módosítását is.

Marad a sárga csekk, csak kicsit másképp

A vezérigazgató nagyon sok mindenről beszélt, amikor a „jövő postájának” koncepcióját mutatta be (több lábon állás: pénzügyi, logisztikai szolgáltatások, szervezeti átalakítás stb.), de megérdemelten nagy hangsúlyt kapott az interjúban a csekkes befizetés jövője.

Az újságíró azon felvetésére, hogy a csekkes befizetés nemcsak korszerűtlen, hanem drága is, Szarka Zsolt a következőt válaszolta:

Vannak, akik úgy jellemzik a sárga csekket, hogy az egy elavult dolog, én mindig azt szoktam mondani, hogy a csekk egy papíralapú bizonylat. A csekkfizetésnek az a módja lehet, hogy nem modern, amikor oda kell menni egy pénztárhoz, és be kell fizetni készpénzben, de maga a csekkfizetés nem lehet egy elavult dolog. Az egy díjfizetési mód, aminek vannak előnyei: a befizető számára (1) ingyenes, (2) nagyfokú szabadságot biztosít abban a tekintetben, hogy mikor, és most már abban is, hogy (3) milyen formában fizeti be a csekket, gondoljunk az elmúlt időszak innovációira. Ma már nemcsak a postán, hanem a csekk QR-kód segítségével mobilon és a Magyar Posta csekkbefizető automatáin keresztül is be lehet fizetni a csekkeket.

És jött az obligát kérdés:

Ha azonban kártyával szeretnénk fizetni a postán, akkor nem kis pénzt húznak le rólunk még mindig, hiszen készpénzfelvételnek minősül ez a tranzakció. Korábbi hírek szerint zajlik a kártya-elfogadóhelyek/terminálok cseréje, melynek köszönhetően a kártyás fizetés tényleg kártyás fizetésnek számít majd a postákon is. Hogy áll jelenleg ez a fejlesztés?

A vezérigazgató válaszában komoly ígéretet tett:

A Magyar Posta menedzsmentjének kiemelt feladata, hogy az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások megfeleljenek a nemzetközi sztenderdeknek, ezért külön projekt keretében dolgozunk azon, hogy megszüntessük egy több évtizedes problémát: a csekkbefizetés, ha az kártyával történik a postán, egy készpénzfelvételi tranzakciónak minősül. Nem kérdés, hogy ez a megoldás legfőképp a kártyakibocsátó bankoknak volt jó, ugyanakkor a szisztéma fenntartásában a Magyar Postát is érdekeltté tették, hiszen a készpénzes tranzakciók után jutalékot kapott. A fennálló anyagi ösztönzést is figyelembe véve, korábban sem a szándék, sem az akarat nem volt meg ennek a megváltoztatására, aminek a posta ügyfelei, elsősorban a kártyás ügyfelei látták a kárát. A Magyar Posta új menedzsmentje 2013 eleje óta a stratégia meghatározó elemének tekinti az ügyfelek érdekeinek a Társaság érdekeivel történő összehangolását, az ügyfélbarát szolgáltatások megvalósítását, ezért ezen a területen is lépett. Nem véletlen, hogy az elmúlt 5 évben 45%-al csökkent az ilyen kártyás a tranzakciók száma, ami azt jelentette, hogy ezek az ügyfelek egyre nagyobb hányadban hagyták el a Postát. Ugyanakkor még mindig jelentős számú, több millió tranzakcióról beszélünk, ezért is biztosítani szeretnénk, hogy mindenki költségkímélő és ügyfélbarát módon fizethesse be sárga csekkjét, ne kelljen 500-700 forintot fizetnie ezekért a tranzakcióért a jövőben.

Ezért a készpénzfelvételi tranzakciót ki kell vezetnünk a csekkbefizetés mögül.

Természetesen a jövőben is lesz lehetőség tényleges készpénzfelvételre a postákon, hiszen van olyan település, ahol semmilyen bankautomata nincsen és a posta az egyetlen, bárhol elérhető pénzügyi szolgáltató. 2015 június elején elérünk egy olyan szintet a POS készülékek telepítésében, amikor a pénztári csekkbefizetéshez kapcsolódóan bevezethetjük a kártyás vásárlási tranzakciót, amivel a kártyás pénztári csekkbefizetés is ingyenessé válik.

Átalakul a műszaki infrastruktúra is

További kérdésre a vállalatvezető elmondta, hogy 5700 POS-terminált telepítenek országszerte, illetve az év végéig további 1100 mobil POS-terminált is üzembe fognak helyezni, hogy ne csak a postahelyeken, hanem a kézbesítői hálózatban is megteremtsék a kártyás fizetés lehetőségét. Május végéig várhatóan közel 3400 POS-terminál telepítése történik meg, és ezt követően indulhat el az új vásárlási tranzakció élesítése.

Szarka Zsolt kitért arra is, hogy azért is szükséges a rendszer megújítása, mert a mögöttes kártyaelfogadási rendszer is rendkívül elavult. Sem chipkártya-elfogadásra, sem PayPassra nem alkalmasak a jelenlegi POS-terminálok, ráadásul a készülékek nem menedzselhetők központilag. Ez azonban költségekkel jár: ugyanis az, hogy kártyaelfogadóvá válik e tekintetben a Magyar Posta, azt jelenti, hogy a kártyaelfogadásért a kártyatársaságok által meghatározott díjat innentől kezdve minden egyes tranzakciónál a Postának kell megfizetnie, míg korábban a készpénzfelvétel díját az ügyfél fizette meg a kártyakibocsátó bankok számára. A beruházás teljes költsége eléri az 1 milliárd forintot, a POS terminálokon túl beletartozik a telepítési költség mellett a mögöttes szoftver beszerzése, valamint a készülékek használatához szükséges licencek több évre szóló díja is.

QR-kód

A csekkbefizető automatákról a vezérigazgató azt mondta, hogy ezekből 20-at állítottak üzembe országszerte idén februárban, és tervezik a hálózat bővítését, akár még készpénzes automatákkal is. A vezető úgy ítéli meg, hogy az automaták bevezetése egyértelműen sikeres, mivel az elmúlt 3 és fél hónapban több mint 105 ezer csekket fizettek be az automatákon keresztül az ügyfelek, több mint 1,1 milliárd forint értékben.

A másik innovációs tétel a QR-kód bevezetése a csekkeken, amelyet 2015. január 1-jétől kötelező minden újonnan nyomtatott csekkre elhelyezni. Így ezeket a csekkeket a posta mobilapplikációján keresztül, az iCsekk alkalmazással is be lehet fizetni a nap 24 órájában bárhonnan. Ezen keresztül eddig 83 ezer darab csekket fizettek be az ügyfelek, 830 millió forint értékben. Szarka Zsolt szerint ezek az első részeredmények is azt mutatják, van igény az ilyen típusú befizetési megoldásokra és az e-csatornák használatára a klasszikus postai termékeknél is. Ezek a csatornák egyébként átrendezhetik az évi 220 millió csekkbefizetési tranzakció összetételét, de ma még népszerű a pénztárnál történő befizetés. Nem véletlen, hogy kiemelt foglalkoznak azzal is, hogy csökkentsék a sorban állást a postákon.

Előzmények