Lesz-e kapacitásfelesleg az LCD-piacon?

Még meg sem kezdődött a koreai LG Electronics és a holland Philips közös vállalkozásának, az LG.Philips nevű, folyadékkristályos képernyőket gyártó cégnek a tőzsdei bevezetése, máris lejjebb szállították a kibocsátandó részvények mennyiségét. A befektetők ugyanis attól tartanak, hogy hiába óriási a kereslet manapság az LCD-k (liquid crsytal displays) iránt, a gyorsan kiépülő kapacitások miatt hamar túlkínálat alakulhat ki, ami leszorítja a termékárakat, és ezzel kétségessé teszi a technológiába ölt dollármilliárdok megtérülését. Az aggodalom nem lehet alaptalan, ha figyelembe vesszük, hogy az LG és a Philips közös üzemére fordított több mint egymilliárd dolláros fejlesztéssel párhuzamosan a nagy rivális – egyébként az LCD-piacot vezető – Samsung a japán Sonyval közösen nemrégen nyitotta meg saját újabb gyárát Dél-Koreában. Emellett még több szereplő is erősíti pozícióit az egyelőre felfutóban lévő területen – összegzi a fejleményeket a The Economist.

A folyamat nagyon emlékeztet arra, ami a chipgyártásban történt az elmúlt évtizedekben. Ahhoz hasonlóan az LCD-k előállítása is drága, különlegesen tiszta üzemekben történik, ám ennek ellenére az óriási kereslettől hajtva viszonylag rövid idő alatt óriási chipgyártó-kapacitások épültek ki. Ennek nyomán telítődött a világpiac, esni kezdtek az árak, ami szolid iparági válsághoz vezetett az elmúlt néhány évben.

Szemben a mobiltelefonok egyéb tartozékaival a folyadékkristályos kijelzőkre többféle termékben is szükség van, így az LCD-k nem annyira kiszolgáltatottak a mobilpiac hullámzásának. Életciklusuk azonban hosszabb, mint a mikrochipeké, ami kitolja a vevők keresletének megújulási periódusait. Összességében tehát van kockázat a gyártásukban, szakértők éppen ezzel indokolják, hogy a Sony nem egyedül, hanem a Samsunggal összeállva szállt be e termékfajta gyártásába.

A folyadékkristályos kijelzők, képernyők gyártása egyelőre nagyon nyereséges. Az LG Electronics például idei második negyedévére a tavalyit 85 százalékkal meghaladó profitot jelentett, köszönhetően annak, hogy termékeit a mobiltelefonoktól kezdve a digitális fényképezőgépeken át videojátékokban, számítógépek monitoraként és a televíziókészülékek helyettesítőjeként is használják. A Samsung meghárom-szorozta profitját a második negyedévben 2003 azonos időszakához mérten. A DisplaySearc piackutató szerint viszont az idei jelentős kapacitásbővülés miatt jövőre már túltermelés alakulhat ki, ami le fogja szorítani a termékárakat és ezzel a profitokat is.

Osztja a piackutatók nézeteit Kacsuhiko Mahida, a japán Sharp elnöke. Ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy az alacsonyabb árak újabb fogyasztói rétegek keresletét keltik fel, minek következtében például a lakások nappali szobáiban trónoló hagyományos tévékészülékek helyét hamarosan átveszik a plazmatévék. Az óriásképernyős lapos tévék ára például a mostani 3000 dollár körüli szintről egy éven belül 2000-re eshet. A növekvő gyártási kapacitások és a csökkenő árak nyomán továbbra is erős kereslet eredményeként összességében 2006-ban újra növekvő profitokra számíthatnak az LCD-gyártók, ami arra ösztönözheti őket, hogy további összegeket fektessenek gyáraik bővítésébe. A Samsung és a Sony már be is jelentette, hogy egy további üzemet kíván létesíteni Dél-Koreában.

Azóta történt

Előzmények