Jószándék + agyatlan megosztás = boszorkányüldözés

Mióta a mobiltelefonoknak az elő- és hátlapon is van kamerája, nehéz külső szemlélőként megállapítani, hogy a tulajdonos éppen melyiket használja. Egy ausztrál bevásárlóközpontban készített magáról Star Wars molinóval a háttérben fotót egy apuka a tinédzser gyermeke számára, mikor egy másik szülő meglátta, hogy a készülék hátsó kamerája a saját gyerekei felé néz. Ahelyett, hogy rákérdezett volna mi történik, gyorsan előkapta ő is a mobilját és lefotózta a selfiezőt, hogy aztán a biztonsági őrökkel és a rendőrséggel is tudassa, pedofilt látott a központban.

Ez az a kép, ami miatt pedofilnak gondolták
Ez az a kép, ami miatt pedofilnak gondolták [+]

Hazaérve gyorsan feltöltötte a Facebookra is a képet, amit azóta több mint húszezren osztottak meg, jószándékkal, mindenféle ellenőrzés nélkül - már ami a sztori hitelességét illeti. Persze hamar kiderült, hogy az apuka valójában nem a gyerekeket, hanem saját magát fotózta, ő maga ment be a rendőrségre tisztázni magát, miután ismerősöktől és ismeretlenektől egyaránt kapott hideget-meleget a történet nyomán. Azóta fordult a kocka, már a rémhírt terjesztő anyuka kényszerül magyarázkodásra, bocsánatkérésre, ő kap halálos fenyegetéseket. Az embereket könnyű kiborítani, na.

Ezt a történetet azért hozta le a Mashable, a DailyMail, sőt a 444 és most az IT café, mert az ilyen és ehhez hasonló helyzetek némi körültekintéssel elkerülhetőek. Egyrészt a Google rendelkezik kép alapján történő kereséssel, így megtekinthetjük, hogy honnan származik az eredeti fotó, hátha kiderül, több éves történetet osztanánk meg. Másrészt mindig érdemes gondolkodni az idegenek (és akár az ismerősök) bejegyzéseit látva, mielőtt agyatlanul továbbosztanánk azt, még akkor is, ha eltűnt személyekről, vagy megosztásonként száz peták támogatásról biztosít a bejegyzés. Sőt, utóbbi esetben feltétlenül.

Már több kampány is indult a végiggondolt megosztásokért
Már több kampány is indult a végiggondolt megosztásokért [+]

A gyors és rohanó világunkban persze az információk ellenőrzésére nem mindig fordítunk kellő figyelmet, de nem egy olyan esettel találkozni, hogy az eltűnt kutyák, cicák, egyéb háziállatok kapcsán a közösségi oldalakon megosztott hirdetések akár évekig képesek vírusként terjedni a rendszerben, nem egyszer telefonszám-cserére kényszerítve a tulajdonost, aki a kedvencét kereste.

Amikor tőlünk leléptek a kutyák a nyitva felejtett kertkapun keresztül, néhány napon belül maguktól előkerültek. Addigra azonban tele volt a környék a fotókkal és elérhetőséggel, illetve a Facebookon is közel ezer megosztásnál járt a kép és a kontaktadatok. Bár jeleztük, hogy meglettek és nem érdemes tovább keresni őket, hetekkel később is érkeztek a támogató (és zaklató) levelek, a történet vége pedig számcsere lett. Érdemes tehát azt is végiggondolni, ilyen esetben milyen elérhetőséget adunk meg. Óvatosan!

Előzmények