A NAV már kész, de a pénztárgépek még sehol

Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalatok Szövetsége (IVSZ) tegnap rövid tájékoztatót adott ki arról, hogy hogyan áll a pénztárgépek online kapcsolattal történő ellátásának folyamata.

Arról az IT café is beszámolt, hogy az IVSZ már többször megszólalt az ügyben, például túlságosan rövidnek találták a rendelkezésre álló időt, illetve azt is kijelentették, hogy elvárható lenne a kormányzattól, hogy állami forrásokkal segítse a vállalkozókat az átállásban.

Nemrég, február 15-én a Magyar Közlönyben megjelent a pénztárgéprendelet, és ezek után minden oldalon elkezdődött a munka, melynek során IVSZ folyamatos konzultációs lehetőséggel segíti a folyamatot. A szövetség szerint a konkrétumok ismeretében jelenleg a legfontosabb kérdések, hogy betartható-e a hagyományos kasszák esetében a június 30-i, PC-alapú kasszák esetében a december 31-i türelmi határidő? Mikorra lesz kész a beépíthető Adóügyi Ellenőrző Egység (AEE), hogyan jön létre kisboltokban az adatkapcsolat, a nagyokban a szoftverek átállítása?

Dobos Attila, a szervezet főtitkára arról adott tájékoztatást, hogy az IVSZ a NAV képviselőjével már egyeztetett a rendeletet érintő technikai és kivitelezési kérdésekről, és a szakmai szövetség pénztárgép munkacsoportjának az a terve, hogy ezt a szakmai konzultációt előre egyeztetett és tervezett témákban folytassa az idei évben. A technikai részletek után így következő lépésként a júniusi cseredátumban érintett pénztárgépgyártókkal közösen folytatják a megbeszélést, mely a nagyobb PC-alapú számítógépgyártókkal és rendszerintegrátorokkal már zajlik. Nagyon fontos kérdés még a továbbiakban például a szervizelés és jótállás kérdésköre, erről az IVSZ szintén szeretne szakmai konzultációt tartani. Emellett feladatuknak tekintik egy gyakorlati útmutató összeállítását is, amely az új rendeletben érintett összes szereplőnek segítséget jelent majd.

Hogy állnak a felek most?

Mind a kormány, mind a NAV ragaszkodik hozzá, hogy a megadott határidőt minden kereskedőnek tartania kell. Az IVSZ szerint nagy kérdés, hogy addigra lesz-e beépíthető AEE, ugyanis a fejlesztés csak a rendelet kihirdetése után kezdődött meg, hiszen a tervezethez képest olyan fél-egymondatos változások szerepeltek a végleges rendeletszövegben, amelyet ha nem vártak volna meg, és e nélkül kezdtek volna el dolgozni, akkor február 15-én kezdhették volna elölről az egészet.

De azt egyelőre senki sem tudja megmondani, mikor lesz kész AEE. A határidő nem csak a gyártás miatt problémás (az alapanyag gyártatása, rendelése) hanem az egység tesztelése miatt is. De még ha lenne is AEE-vel ellátott pénztárgép, az engedélyezési kérelem március 20-a előtt nem is nyújtható be a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz, ennél fogva jelenleg egyetlen pénztárgép-forgalmazó sem tud ajánlatot tenni. A logisztikai feladatokra egyes pénztárgép-forgalmazók úgy készülnek fel, hogy már most lehetővé teszik márkaoldalukon az online pénztárgépre történő előjegyzést. A fejlesztés mindenhol szigorúan bizalmas üzleti titok, beleértve azt is, hogy milyen AEE kerül majd az egyes forgalmazók pénztárgépeibe.

A NAV-nál felállt a rendszer, de az még kevés

Az IVSZ közli, hogy bár NAV központi rendszerét március elsején már teszt üzemmódba kapcsolta, néhány technikai hibát orvosolni is fognak, azonban az AEE-k tesztelése, engedélyeztetése, pénztárgépekbe való beültetése, az új kasszák legyártása, az adattovábbítás hibáinak kiküszöbölése határidőre még megfeszített tempóban is nehezen kivitelezhetőnek tűnik. Márpedig a papír kontrollszalagos kasszával rendelkező kereskedőket június 30-tól kezdve büntetheti a NAV.

A változás nemcsak az AEE-vel rendelkező új POS-konfigurációkat érinti, hanem a meglévő rendszerekben is módosítani kell, hogy a türelmi idő alatt, december 31-éig a meglévő POS rendszerek megfeleljenek a havi adatszolgáltatásnak. A mikrotranzakciók rögzítése, a NAV felé történő továbbítása komoly számítástechnikai fejlesztést igényel. A nagyobb áruházláncoknál, hálózatoknál mindenképp módosítani kell az eddig használt szoftvert, ami nem oldható meg helyben, anyavállalati szintű beavatkozást igényel. Ezt pedig komoly programozással lehet csak megoldani. A hipermarketek képviselői minden lehetséges fórumon szóvá tették, hogy, a fejlesztések elindítása, az új rendszer felállítása december 31-ig nem megvalósítható.

Újat vagy felújítottat?

Az IVSZ közleményében jelzi, hogy ugyan minden kasszát alkalmassá lehet tenni arra, hogy adatot továbbítson a NAV felé, kérdés, hogy mennyiből. Sok egyedi tényezőt is érdemes majd figyelembe venni: mikor vásárolta a kereskedő a jelenleg használt gépet, milyen típusú, milyen funkciókkal rendelkezik és mennyire elégíti ki az igényeit, mennyire fontos a felhasználónak, hogy ne változzon a pénztárgép kezelése stb. Szakértői vélemények szerint a kiskasszák nagy részét érdemesebb lesz lecserélni.

A rendeletet érintő kérdésekkel, javaslatokkal a NAV-hoz a külön erre a célra létrehozott e-mail címen lehet fordulni: penztargep@nav.gov.hu.

  • Kapcsolódó cégek:
  • IVSZ

Azóta történt

Előzmények