It-hálózataik fejlesztését fontolgatják a cégek

A világ vállalatvezetőinek több mint 90 százaléka úgy véli, ki fog merülni cége informatikai hálózatának kapacitása, ha rövid időn belül nem bővítik azt. Ez a tanulsága annak a 254 vezető menedzser megkérdezésén alapuló tanulmánynak, amelyet az Economist Intelligence Unit készített az AT&T távközlési óriásvállalat támogatásával. A válaszadók 94 százaléka úgy véli, vállalata it-rendszere nem elég jó ahhoz, hogy megfeleljen a következő év technológiai kihívásainak – idézi a felmérést a Financial Times.

Az egyik megoldandó feladat egyszerűen az új alkalmazások mennyiségének kezelése. A megkérdezettek több mint negyven százaléka úgy gondolja, hogy vállalata két éven belül használni fog customer relationship management (CRM) alkalmazásokat, internetprotokoll-alapú beszédátvitelt (Voice over Internet Protocol, VoIP), videokonferencia rendszereket és lehetővé fogja tenni a felhasználóknak, hogy vezeték nélküli összeköttetéssel (például a rövidtávú drót nélküli gyors adatátvitel Wi-Fi szabványán alapuló megoldással) is rákapcsolódjanak az it-hálózatra. Ez azzal jár, hogy cégeknek mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, és – legalábbis a tanulmány tanulsága szerint – az úgynevezett közmű-számítástechnika igénybevétele felé fordulnak. Ez a fogalom azt jelenti, hogy nem akarják saját maguk továbbépítgetni informatikai-távközlési rendszereiket, hanem külső szolgáltatóktól akarják bérelni ezeket az erőforrásokat, például a CRM-et, meghatározott havidíjért (ugyanúgy, ahogy a villamos energiákért fizetnek).

Ha egy vállalat menedzselt informatikai szolgáltatást vesz igénybe, amelynek programjai egy külső szolgáltató szerverein futnak, akkor nem kell többé új kiszolgáló hardvereket és szoftvereket vásárolnia, telepítenie, fenntartania. A cég irodáiban pusztán kliens PC-k vannak, amelyekről igénybe veszik az it-közmű szolgáltatásait.

A cégek 61 százaléka tervezi azt, hogy jelentősen növeli a vállalati hálózatra fordított kiadásokat a következő két évben, és 44 százalékuk gondolja úgy, hogy bevezeti a közmű-informatika valamilyen formáját. Ha szoftveralkalmazások valahol a vállalat falain kívül, a távolban futnak, akkor megnő a szolgáltató és az ügyfél közötti adatforgalom – ehhez kell tehát igazítani a céges hálózat átviteli kapacitását –, cserébe az it-kiadások egyenletesebben jelentkeznek, jobban tervezhetővé válnak.

A dolog előnyeivel kapcsolatban Hossein Eslambolchi, az AT&T hálózati technológiákkal foglalkozó elnöke elmondta: "Egy it-rendszer birtoklásának hosszú távú költsége az azzal kapcsolatos beruházási, fenntartási és adminisztrációs kiadásokból tevődik össze. Ezzel szemben a közmű-számítástechnikában a rendszerüzemeltetés minden anyagi terhe, beleértve a személyzet bérét is, változó költséggé válik az ügyfeleknek, az összköltséget az it-közmű szolgáltatója szétteríti a bérlői között". A jelentés szerint a távközlési operátorok, látva a cégek részéről jelentkező keresletet, menedzselt szolgáltatásokra vonatkozó szerződéseket ajánlanak a vállalatoknak.

A használat alapján fizetett havidíj elvileg azt jelenti, hogy a megrendelő csak azért fizet, amire szüksége van, amit gyakorlatilag fel is használ. A jelentés kiemeli, hogy a megkérdezett cégvezetők azért fordulnak szívesen a közmű-számítástechnikához, mert egyre jobban frusztrálja őket informatikai és távközlési rendszereik bonyolultsága, és ezért igyekeznek megszabadulni annak házon belüli kezelésétől.

Azóta történt

Előzmények