Még egy hétig lehet egyedi doméneket regisztrálni

Az internetes címeket felügyelő ICANN idén januárban nyitotta meg a szabadon választható felsőszintű domének (gTLD) regisztrációs időszakát. Ezzel a cégek, szervezetek lefoglalhatnak maguknak saját végződéseket, és az állhat a webcímükben az utolsó pont után – például a Pepsi lehetőséget kaphat arra, hogy drink.pepsi címen váljék honlapjuk elérhetővé a korábbi .com vagy .org végződésű cím helyett. Egy szervezet legfeljebb ötven doménnevet vásárolhat, és mint kiderült: eddig összesen 839 igénylést adtak le. A regisztrációra eredetileg magyar idő szerint péntek hajnali egyig lett volna lehetőség, de az ICANN ma bejelentette, hogy a regisztrációs szoftver hibája miatt a határidőt egy héttel április 20. éjfélig kitolják.

A speciális doménnév felvétele cseppet sem olcsó: ötezer dolláros előleg letétele mellett 185 000 dollárt kell fizetni a regisztrációhoz, majd évente további 25 000-et a fenntartásra. Éppen emiatt számtalan szerényebb anyagi lehetőségek élvező szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy nevük doménhasználati jogát egy tehetősebb vállalat elbitorolja.

A BBC híradása szerint az óriáscégek közül egyebek mellett a Canon és a Google ad le igénylést. „Regisztrálni akarjuk a saját védjegyeinket gTLD-ként, és még mérlegeljük, hogy további neveket is lefoglaljunk-e” – mondta el a lapnak a keresőóriás. A Facebook és a Coca-Cola nem árulta el, hogy tervezi-e saját végződés lefoglalását.

Időközben az első viták is kibontakozóban vannak. Az azonos Merck nevet viselő amerikai és német gyógyszergyár között már korábban lezajlott egy jogi vita a Facebook-oldal birtoklásának jogáról, amely várhatóan a doménnevek kapcsán is megismétlődik. A német vállalat már beadta az igényét a .merck és.emerck doménekre, az amerikai névrokon pedig jelezte, hogy élénk figyelemmel kíséri a folyamatot. Az ICANN egyébként a névvitákba nem kíván beleszólni, azt szeretné, ha a jelentkezők maguk rendeznék a nézeteltéréseket.

Azóta történt

Előzmények