Haldoklik a PDA-piac

Tizenöt negyedéve folyamatosan csökken a klasszikus PDA-k forgalma, ahogy a gyártók vagy visszafogják a termelést, vagy teljesen kiszállnak a piacról. Az idei harmadik trimeszterben 728 894 készülék fogyott világszerte, 39,3 százalékkal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt – derül ki az IDC most publikált jelentéséből. „A kézi számítógépek piaca állandó nyomás alatt van, mert a mobiltelefonok és a többfunkciós mobil eszközök átveszik a PDA-k jellemző funkcióit” – világítja meg a piac látványos zsugorodásának okait Ramon T. Llamas elemző. Beszédes adat, hogy 2004 harmadik negyedévében a piacvezető – és egyébként az elmúlt két évben egyetlen új PDA-val sem jelentkező – Palm egymagában több gépet adott el, mint amekkora most a piac egésze. Az IDC jelentése nem tartalmazza a mobiltelefonálásra is használható készülékek és a csak navigációra képes PNA-k eladásait.

Ami a gyártók rangsorát illeti, változatlanul a Palm vezeti a piacot, 44,6 százalékos piaci részesedéssel. A vállalat úgy növelte befolyását, hogy forgalma 27,8 százalékkal, 325 000 darabra csökkent. A második helyen a HP áll 27,2 százalékos részesedéssel és 198 100 leszállított géppel, míg a harmadik hely a Mióé. Az összes gépét GPS-képességekkel felvértező tajvani gyártó 81 903 PDA-t forgalmazott, amivel a piac 11,2 százalékát szerezte meg. Őt követi a Fujitsu Siemens és a Sharp.

Llamas szerint ugyan a piac folyamatosan zsugorodik, várhatóan mégsem szűnik meg teljesen, mert fejlődő országokban – elsősorban az alacsonyabb birtoklási költség miatt – még van kereslet e termékkör iránt. Az idén az IDC jóslata szerint várhatóan 3,5 millió PDA talál gazdára.

Előzmények