Együtt a Microsoft ellen

A Google és a Salesforce.com hétfőn jelentették be, hogy stratégiai együttműködési megállapodást kötöttek, melynek bevallottan első számú célja, hogy a Microsoft-birodalommal együttesen vegyék fel a versenyt.

A két cég bizonyos tekintetben roppant hasonló tevékenységet végzett eddig is: mind a Google, mind a Salesforce.com a webes alkalmazásokat, az SaaS (Software as a Service) típusú szolgáltatásokat favorizálja, s ez utóbbi vállalat ma a mind inkább feljövőben lévő „cloud computing” – amikor az adott alkalmazások nem a felhasználó gépén vannak telepítve, hanem ezeket a felhasználó a neten keresztül használja – vezércégének számít. A megállapodásnak köszönhetően a Google számtalan, már jól ismert webes szolgáltatása (e-mail, naptár, online office stb.) bekerül a társcég kínálatába. Dave Girouard, a Google alelnöke azt nyilatkozta a megállapodás kapcsán, hogy bár nem erőszakolták ezt a lépést, hogy a Microsoft túlsúlya ellen fellépjenek, sőt, inkább természetes folyamat volt a két vállalat egymásra találása, a végeredmény nyilvánvalóan komoly konkurenciát teremt a redmondi óráscég számára. A közvetlen, azonnal érezhető előnyök helyett inkább az vezette mindkét cég vezetőit, hogy azonosan ítélik meg a jövőt, s úgy vélik, az információtechnológia ezen ága a „cloud computing” irányába fog elmozdulni, itt látnak óriási lehetőségeket.

Elosztott számítási kapacitás: cloud computing
El- és megosztott számítási kapacitás: cloud computing

Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója is azt hangsúlyozta a bejelentést kommentálva, hogy a két vállalkozás mindig is hasonlóan gondolkodott az internetről (webes szolgáltatások, támogatással) és a háló adta lehetőségekről, természetes az együttműködésük. Schmidt roppant magabiztosan nyilatkozott, amikor azt állította, hogy a „cloud computing” kapcsán ma már nem az a kérdés, hogy lesz-e, hanem az, hogy mikor; véleménye szerint a következő évtizedek e technológia és üzleti modell jegyében fognak eltelni. A Google vezére – nyilvánvaló szándékkal – odaszúrt egyet a Microsoftnak is, amikor a Yahoo! felvásárlására tett kísérletüket késői és hiábavaló felkapaszkodási kísérletnek minősítette, mely tranzakció lebonyolításának számtalan nehézsége csak a Google-nek tesz jót (azért azt ne feledjük, hogy e tranzakció hírére, nem is oly rég, nem reagált ilyen magabiztosan a Google).

A megállapodás értelmében a Salesforce.com a Google Apps szolgáltatásait ingyenesen fogja kínálni, de létrehoznak egy olyan konstrukciót is, ahol a fogyasztók technológiai támogatást is kapnak – itt nyilván a kis- és a közepes vállalkozásokra gondolnak, mivel a várható díj 10 dollár körül lesz alkalmazottanként.

Azóta történt

Előzmények