És a világ nem dőlt össze! Pedig a Gmail leállt néhány órára

A Google szakemberei hivatalos blogjukban bocsánatot kértek, amiért magyar idő szerint tegnap este, éjszaka néhány óráig elérhetetlen volt a szolgáltatás „számtalan” felhasználó számára. A hibát a mi időnk szerint már kora reggelre kiküszöbölték, s azóta problémamentesen működik a Gmail.

A blog szerint a Gmail kapcsolatokat kezelő rendszere, a szerver, szerverek okozták a leállást, s ezt állítólag két óra üzemszünet után kiküszöbölték, ám a normális üzemmenet felvétele még órákat vett igénybe, s a teljes helyreállítás még ma is egész nap folyik.

Egy ilyen üzemzavar mindenhol, minden nagy rendszernél előfordulhat, s elő is fordul (habár nyilván vannak olyanok, akiknek ez a szakmájuk, és azt mondják: nem fordulhat elő, úgy kell megtervezni, hogy ilyen ne lehessen; s ebben is van igazság, hiszen azt sem szeretnénk, ha a hidak leszakadnának alattunk…). Ilyen szempontból ez a rövid leállás nem hír. Ám más szempontból viszont az.

Ahogy a cinikusabb lelkű újságírók, bloggerek megjegyezték: Ajajaj! Eljött a világvége, leállt a Gmail! Mindezzel nyilván arra utalnak – némiképp jogosan –, hogy ez a roppant fiatal szolgáltatás (2004-ben indult!) oly mértékben magához szippantotta az internetezőket, hogy akár néhány órás kiesés – ha komoly gondokat nem is, de – komoly hisztériát okozhat.

S valóban, a hálózati szolgáltatások felé tartó trendek közepette egy ilyen apró baleset el kell hogy gondolkoztassa az embereket: jó-e, ha ilyen mértékben rábízzák magukat egyetlen szolgáltatóra (hétköznapi tapasztalataim alapján úgy vélem, hogy a legtöbb Gmail-felhasználó a kényelmes kezelhetőség, a gyakori helyváltoztatás vagy egyéb ok miatt kliens nélkül, a webes felületen használja a levelezőszolgáltatást, tehát úgy érezheti ilyenkor, hogy egy esetleges katasztrófa – erre egyébként vajmi kevés az esély – a teljes tárolt levelezését eltüntetné).

Emellett az üzemszünet idején megáll a megszokott e-mailes kommunikáció – bár ekkor is csak az derül ki, hogy azért mégse olyan fontos állandóan levelezgetni; hiszen a komoly levelezések, az üzleti, munkahelyi kapcsolattartás (remélhetőleg) nem a Gmailen zajlik. Ám ez is komoly tényező lehet üzleti szempontból, hiszen az azonnali üzenetküldők, a messengerek sem elsősorban a munkavégzés szempontjából fontosak (sőt, néha a munkavégzés akadályai), de képzeljük el azt a helyzetet, amikor mondjuk két napra leáll az MSN, a Skype vagy a Yahoo! Messenger… Bár magánvéleményem szerint (hiába használom nap mint nap őket én is) időnként hivatalból kéne tiltani őket (mondjuk: hétfői adásszünet), ezek a csacsogó funkciót (is) ellátó szolgáltatások a net legnépszerűbb alkalmazásai, tehát óriási gazdasági és marketingszerepük van, a leállások a cég imázsát rontják.

Az már fontosabb kérdés, hogy egy-egy ilyen leállás mennyire vetheti vissza azt a törekvést, melyet sok cég (például a Google is) forszíroz, hogy mind több digitális tevékenységünket az interneten keresztül végezzük, mind több szoftvert használjunk a hálózaton keresztül, mind több adatunkat tároljuk távoli szervereken.

Ha optimistán nézem a dolgokat, akkor egy ilyen, komoly kárt nem okozó hiba épp arra lehet jó, hogy mondjuk a Google szakemberei újabb és újabb biztonsági megoldásokat találjanak ki az esetlegesen felmerülő problémák megoldására, s legfőképp: megelőzésére.

Azóta történt

Előzmények