Európában is kapható lesz a százdolláros laptop?

A Laptopot Minden Gyermeknek (OLPC) alapítvány tervei között szerepel, hogy Európában is piacra dobja a XO notebookot az Észak-Amerikában tavaly kipróbált „Adj egyet, kapj egyet!” akció keretében – írja a PC World. Ebben a konstrukcióban a vevő két gép árát fizeti ki, de csak egyet kap meg, a másikat egy kambodzsai, afganisztáni, ruandai vagy haiti iskolásnak adományozza. Bár eredetileg száz dollárért tervezték adni, a XO jelenleg 188 dollárért gyártható. Az „Adj egyet, kapj egyet!” programban a két gép ára 400 dollár.

XO

Walter Bender, az OLPC elnöke egy interjúban azt mondta, hogy ha a gép megkapja az európai forgalmazáshoz szükséges engedélyeket, lehet, hogy kipróbálják ezt az értékesítési modellt ott is, de döntés még nem született erről. Az amerikai akcióban eddig körülbelül 50 000 gépet szállítottak le, de a rendelések száma ennél több, nagyjából 150 000.

Az OLPC-t életre hívó és a programot megálmodó Nicholas Negroponte eredeti elképzelése szerint a fejlődő országok kormányai nagy tételben – a minimális rendelhető mennyiséget egymillió darabra lőtték be! – vásároltak volna a XO-ból. Ebben a terjesztési modellben 2008 végéig 150 millió gépet reméltek eladni. Ettől a célkitűzéstől ma fényévekre van az OLPC: csupán néhány ország rendelt a gépből, azok is jóval kevesebbet a megálmodott egymilliós darabszámnál. A sikertelenséghez nagyban hozzájárult, hogy időközben a profitorientált nagyvállalatok is beszálltak a versenybe, így ma már éppen a piacot kitaláló alapítvány a leggyengébb szereplő. Bár korábban nem tervezték kiskereskedelmi forgalomba hozni a masinát, az eladások fellendítésére indították el november közepén Amerikában az „Adj egyet, kapj egyet!” akciót.

Azóta történt

Előzmények