Éleződik a verseny a zeneletöltési piacon

Nem kevesebb mint 7 százalékkal gyengültek az Apple Computer Inc. részvényei azután, hogy a Napster Inc. 1 milliárd dollárral, 15 millió dollárra emelte online zeneletöltő szolgáltatása, a "Napster To Go" első negyedévi árbevétel-előirányzatát. A Napster részvényárfolyama ugyanakkor 13 százalékkal emelkedett. Az online zenepiac egyelőre ifjúkorát éli - tavaly a teljes zenei piac 0,9 százalékát tette ki - , de az árfolyammozgások arra utalnak, hogy a befektetők nagy jövőre, ugyanakkor erősödő versenyre számítanak.

A Napster To Go előfizetéses szolgáltatást nyújt: a fix díjat befizetők korlátlan számú zenei fájlt tölthetnek le a számítógépükre vagy a programmal kompatibilis lejátszókra. Az utóbbiakra - az iRiver, a Creative Technology és a Dell - készülékeire jelentős kereslet mutatkozik, ami szintén a Napster To Go sikerére utal. A jó ötlet persze követőkre talált: hasonló szolgáltatás beindítását tervezi még az idén a RealNetworks, a Rhapsody, a MusicNet és a Yahoo MusicMatch is. A Napsterrel szemben az Apple, amely iPodjainak köszönhetően éppen sokadik fénykorát éli, nem előfizetéses szolgáltatást nyújt: zeneszámonként számít fel 99 centet az iTunes ügyfeleinek. Steve Jobs cége egyelőre nem hozta nyilvánosságra az iTunes negyedéves bevételét, annyit azonban tudni lehet, hogy a honlap látogatói az elmúlt két hónapban 70 millió zeneszámot töltöttek le. Az iPodok népszerűsége is töretlen: a folyó negyedévben az előzetes tervek szerint boltokba kerülő 4,5 millió készülék valószínűleg kevés lesz. Úgy tűnik tehát, hogy az Apple-t korai lenne temetni. A pozíció megtartása mindazonáltal egyre nehezebb feladattá válik. A cég sikereit már az Intel Corp. is megirigyelte: a világ legnagyobb mikrochipgyártója az Apple Mac Minijéhez hasonló számítógép piacra dobását tervezi, amelyet a nappalik zene- és videoközpontjának szánnak.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények