Egyre inkább a laptopokat keresik

A hazai vállalatok idei tervei azt tükrözik, hogy az üzleti szféra a tavalyinál kevesebbet fordít majd asztali személyi számítógépek beszerzésére. Tovább erősödik viszont a laptopok piaca, amely már az elmúlt évben is jelentősen növekedet: minden harmadik használatban lévő ilyen eszközt tavaly vásárolták meg a magyar vállalatok.

A legalább egy főt foglalkoztató hazai cégek nagyjából négyötödénél található személyi számítógép. Bár a kisvállalatok PC-ellátottsága átlag feletti, a statisztikát az 1-9 fős mikrovállalkozások némileg lerontják. Az 50 fősnél nagyobb vállalkozások számítógép-ellátottsága teljesnek mondható - derül ki a BellResearch jelentéséből, amely a 2005 eleji állapotokat tükrözi. A teljes üzleti szféra személyi számítógépeinek számát az elemzők 1,2 millió darabra becsülik.

Hordozható személyi számítógéppel a legalább egy darab PC-t használó hazai cégek valamivel több mint egynegyede, közel 49 ezer szervezet rendelkezik. A laptopok telephelyen kívüli munkacélú használata viszonylag általánosnak tekinthető. A kutatásban meginterjúvolt cégek egyharmadánál a hordozható számítógép segítségével történő külső munkavégzés rendszeres, míg további 45 százalékuknál alkalomszerű. Mindössze a cégek ötödénél használják ezeket az eszközöket kizárólag a telephelyen belül.

A PC-állomány sok szempontból egyenetlenül oszlik el a vállalatok között. A legtöbb számítógéppel, összességében a teljes üzleti géppark mintegy kétharmadával a 10 főnél kevesebb, illetve a legalább 250 munkavállalót alkalmazó cégek rendelkeznek. A mikrovállalkozásoknál a szegmens nagy méretéből adódóan, míg a nagyvállalatoknál az egy szervezetre jutó magas PC-szám miatt üzemel sok gép. Emellett az eszközök magas koncentrációja figyelhető meg a budapesti, valamint a feldolgozóipari és a szolgáltatási területen aktív vállalatoknál.

A BellResearch vizsgálta a vállalatok asztali és hordozható számítógépeinek márkajellemzőit is. A múlt évben beszerzett asztali komputerek mintegy kétötöde márkajelzés nélküli eszköz volt. A kutatási eredmények tanúsága szerint a vállalatméret növekedésével csökken a no name hardverek aránya: míg a mikrovállalkozások esetében például az új desktop eszközök több mint fele sorolható ebbe a kategóriába, a nagyvállalatoknál ez az arány csupán 18 százalék.

A 2004-es beszerzések és selejtezések azt mutatják, hogy míg az üzleti szféra által megvásárolt asztali PC-k közel kétharmada használatból kivont eszközt váltott ki, addig ez az arány a hordozható eszközök esetében a 20 százalékot sem érte el. A laptopok közel harmada legfeljebb egyéves.

A kutatás eredményei szerint a hazai üzleti szféra komputerállományának hatszázalékos bővülésére lehet számítani 2005 végéig. Ennek jó részét a rohamléptekben fejlesztett és egyre olcsóbbá váló notebookok adják. Ugyanakkor a vevőcsalogató újdonságok hiányában a desktop PC-k iránti kereslet némileg visszaesik: az idei évre a tavalyi állománynövekedésnek csupán kétharmada valószínűsíthető. A piaci dinamika mérséklődése elsősorban a mikrovállalatok visszafogottságából adódik. Mindez összességében azt eredményezi, hogy a személyi számítógépek piaca 2005-ben szűkülni fog tavalyhoz képest.

(*) A közölt eredmények a BellResearch által éves rendszerességgel elkészített Magyar infokommunikációs jelentés 2005-ös kiadásából származnak. Az üzleti kutatás keretében összesen 1656 üzleti döntéshozóval készült interjú 2005 februárjában. Az eredmények reprezentatívnak tekinthetőek régió, ágazat és létszám-kategória szerint.

Előzmények