Reklámcsajokkal nyúlták le a fogyasztókat – súlyos bírság lett a vége


Velük beszélnénk...

A versenytörvény szerint kiszabható lehető legmagasabb, az éves nettó árbevételének 10 százalékát kitevő bírságot kapott a Digitánia Kommunikációs Zrt. – adta ma hírül a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleménye. A GVH értékelése szerint az érintett társaság „SMS magic” nevű társkereső szolgáltatásának reklámozásával megtévesztette a fogyasztókat.

A norvég Telenor tulajdonában lévő, elsősorban tartalomszolgáltatással foglalkozó Digitánia Zrt. 2006 júniusában kezdte különböző újságokban reklámozni „SMS magic” fantázianevű társkereső szolgáltatását. A hirdetésekben általában több hölgy fényképe látható, mellettük 1–2 mondatos bemutatkozó szöveg („vidéken élő nem független nő diszkrét barátot keres”, „vidéki óvónő biztos társat keres, nem szeretne újra csalódni” stb.), illetve, hogy a fogyasztók milyen módon hogyan válaszolhatnak SMS-ben a hirdetésre, és mennyit kell fizetni egy ilyen üzenetért (240 forint+áfa). [A GVH közleménye nem utal arra, hogy hasonló megtévesztés a férfiak képei esetében is előfordult-e. Egyáltalán, voltak-e férfiak a rendszerben… :) – a szerk.]

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a reklámokban megjelent hölgyek fotói nem minden esetben voltak valósak, azokat gyakran reklámügynökségek készítették, s a bemutatkozó üzeneteket is sokszor a szolgáltató alakította ki, a „kreatív kampány részeként”. Ebből következően ügyfelei számára a Digitánia Zrt. nem biztosította, hogy minden esetben a fényképen szereplő hölgyekkel léphessenek kapcsolatba, vagy a szöveges ismertetőkben megjelölt személyekkel ismerkedjenek. A fentiek ismeretében a GVH megállapította, hogy a szolgáltatás működését a Digitánia erősen manipulálta.

Mivel a társaság hirdetései nagy számú fogyasztóhoz jutottak el, és hosszú időn keresztül voltak elérhetők, ráadásul az „SMS magic” elnevezésű társkereső szolgáltatásának egész üzletpolitikája a jogsértő magatartásra épült, a GVH a lehető legsúlyosabb bírságot szabta ki a Digitánia Zrt.-re. A vállalkozásnak az utolsó hitelesen lezárt üzleti éve nettó árbevételének 10 százalékát, azaz 63 millió 990 ezer forintot kell bírságként befizetnie.

Azóta történt

Előzmények